Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY244E | MATERNAL AND CHILD NUTRITION | 4 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik ve bebek beslenmesi gereksinimleri, çocukların besin ihtiyaçları, beslenme sorunları ve çözüm önerileri ile tıbbi beslenme tedavisine ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dünyada ve Türkiye’de anne ve çocuk beslenmesinin önemi, gebelik öncesi dönemde beslenme, gebelik ve emziklilik döneminde oluşan fizyolojik değişiklikler ve beslenme gereksinimleri, 0-1 yaş bebek beslenmesi, anne sütü, tamamlayıcı beslenme ve bebek formülaları, oyun çağı, okul öncesi, okul çağı ve adölesan dönemin özellikleri, enerji ve besin ögesi gereksinimleri, beslenme ile ilgili sorunlar ve çözüm önerileri, diyet tedavisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türkiye ve Dünyadaki gebe-emzikli, çocuk ve adölesan dönemlerine ilişkin beslenme programları ve uygulamalarından öneriler paylaşır. |
Enerji ve makro besin ögeleri ile mikro besin ögelerinin anne çocuk beslenmesindeki önemini ve kaynaklarını açıklar. |
Gebelik-emziklilik dönemi için beslenme önerilerini ana hatlarıyla belirtir. |
Gebelik-emziklilik döneminde besin ögesi gereksinimleri hesaplar. |
Gebelik-emziklilik dönemi için gereksinimlerine uygun tıbbi beslenme programı hazırlar. |
Bebek formulalarının özelliklerini ve kullanım alanlarını karşılaştırır. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme ilkelerini açıklar. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda besin ögesi gereksinimleri hesaplar. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda gereksinimlere uygun tıbbi beslenme tedavisi hazırlar. |
Farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme sorunlarına yönelik çözüm önerilerini ana hatlarıyla belirtir. |
Dönemlerine göre çocukların beslenme sorunlarını açıklar. |
Dönemlerine göre gebelik ve beslenme ilişkisine yanıt verir. |
Gebelik-emziklilik dönemi ve farklı yaş gruplarındaki çocuklarda beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Dünyada ve Türkiye'de Anne ve Çocuk Beslenmesinin Önemi ve Çocuklarda Büyümenin İzlenmesi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Gebelik Fizyolojisi ve Beslenme İlkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Gebelik Dönemi Beslenme Planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Emziklilik Fizyolojisi ve Beslenme İlkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Emziklilik Dönemi Beslenme Planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | 0-1 Yaş Beslenme İlkeleri ve Anne Sütünün Önemi | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | 0-1 Yaş Dönemi Beslenme Planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Okul Öncesi Dönemi Beslenme İlkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Okul Öncesi Dönemi Beslenme Planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Okul Çağı Dönemi Beslenme İlkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Okul Çağı Dönemi Beslenme Planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Adölesan Dönemi Beslenme İlkeleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Adölesan Dönemi Beslenme Planlaması | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Vaka Çözümleri | Sunum/Anlatım, Örnek Olay/vaka çalışması, Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Morrison, J. L., & Regnault, T. (Eds.). (2013). Nutrition in pregnancy: Volume I. MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute). |
Morrison, J. L., & Regnault, T. (Eds.). (2017). Nutrition in pregnancy: Volume II. MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute). https://doi.org/10.3390/books978-3-03842-368-3 |
Krause, M. V., & Mahan, L. K. (2021). Krause and Mahan's food & the nutrition care process. Elsevier. |
Brown, J. E. (2016). Nutrition through the life cycle. Cengage Learning. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Özellikle insan, çevre ve besin arasındaki ilişkiyi inceleyen, beslenme ve diyetetik uygulama biliminin temelini oluşturan tüm disiplinler ile ilgili bilgiyi değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki güncel bilgi ve uygulamaları tanımlar.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında bilgi edinme ve bilgi verme sürecinde güncel teknolojik kaynakları kullananır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenmeyle ilintili genel sağlık sorunlarını değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Beslenme ve Diyetetik uygulamalarını bu alandaki bilgi birikimini
kullanarak açıklar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanındaki bilgilerin kullanımında yasal ve etik ilkeleri uygular.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanında sahip olunan bilgi ve yetenekleri uygular.
|
5 | |||||
2 |
Diyetisyenlik mesleğini etkileyen plan, politika, yasa, yönetmelik ve mevzuatları takip eder.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeterli yabancı dil bilgisi ile Beslenme ve Diyetetik alanında yeni gelişmeleri takip eder.
|
5 | |||||
2 |
Bireyler arası yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üretim-tüketim zincirinde birey ve toplumun besin kalitesine etki eden etmenleri değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Danışanların sağlık, sosyal ve çevre durumları ile ilgili sorunlarına cevap verir.
|
5 | |||||
3 |
Danışanların beslenme durumlarını değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Danışanların klinik bulgularını beslenme açısından yorumlar.
|
3 | |||||
5 |
Danışana özgü beslenme tedavileri planlar.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |