TR EN

ÇOCUK SAĞLIĞI VE NÖROLOJİK GELİŞİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT203 ÇOCUK SAĞLIĞI VE NÖROLOJİK GELİŞİM 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ALP HEPSEV
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Çocukluk dönemi gelişimsel süreçleri tanımak, çocukluk dönemi hastalık ve sendromlar hakkında öğrencilere farkındalık kazandırmak amaçlanmaktadır.
İçerik: Normal beyin gelişimi, nöromotor gelişim, gelişim basamakları, engelliliğe neden olan risk faktörleri, çocuk nörolojisi açısından mental retardasyon, riskli bebek izleme, çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları, Çocuklarda işitme kaybı nedenleri ve yaklaşım, Serebral Palsi tanı ve izlemi, Havale, Epilepsi, Ateşli havale tanımı ve ilk yardım, Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve nedenleri, Otistik bulgularla seyreden nörolojik problemler ve dil gelişimine etkisi, Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması, Fiziksel çocuk istismarı konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Normal mental-motor gelişimde her yaş için belirli basamakları için açıklar.
Risk altındaki bebek kavramını tahmin eder.
Dil gecikmesine yol açabilecek nörolojik sorunları tanımlar.
Serebral palsiyi tanımlar.
Zihinsel geriliği tanımlar.
Nörolojik tetkiklerin değerini ve kısıtlılıklarını açıklar.
Çeşitli çocuk hastalıklarını açıklar.
Kronik nörolojik hastalıklarda ekip çalışmasına gönüllü olur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Normal beyin gelişimi Anlatım, tartışma, örnekleme olay
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Gelişim basamakları; normal nöromotor ve mental gelişim Anlatım, tartışma, örnekleme olay
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelliliğe neden olan risk faktörleri ve riskli bebek izlemi Anlatım, tartışma, örnekleme olay
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuk nörolojisi açısından zekâ geriliği Anlatım, tartışma, örnekleme olay
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocukluk çağı sinir sistemi enfeksiyonları Anlatım, tartışma, örnekleme olay
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik muayene ve testler Anlatım, tartışma, örnekleme olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Serebral palsi tanı ve izlemi Anlatım, tartışma, örnekleme olay
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Havale, epilepsi, ateşli havale tanımı ve ilk yardım Anlatım, tartışma, örnekleme olay
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörometabolik/ Norodejeneratif / Nöromusküler hastalıklar ve sendromlar Anlatım, tartışma, örnekleme olay
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda dil ve konuşma gecikmesi ve olası nedenleri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Otistik bulgularla giden nörolojik sorunlar; Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve dil gelişimine etkileri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Fiziksel çocuk istismarı; ihmal ve örselenme Anlatım, tartışma, örnekleme olay
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri Anlatım, tartışma, örnekleme olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çocuk ve Ergende Nörolojik Hastalıklara Yaklaşım Rehber Kitabı 2015, Türk Nöroloji Derneği, 2015
Ertem İ., Gelişimsel Pediatri, Kitap, Çocuk Hastalıkları Araştırma Vakfı Yayınları, 2005, Ankara
Süt Çocuğu ve Çocuklarda Nörolojik Değerlendirme, Kitap, Galenos Yayınevi, 2018

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
3
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 1 1
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 2 2 4
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 5 35
Kısa Sınav 2 4 8
Kısa Sınav Hazırlığı 4 5 20
TOPLAM 45 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0