Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT204 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARI | 4 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; öğrencilerin erken dil edinim döneminde görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; Dil Bozukluğuna ilişkin modeller ve tanımlar,Tipik dil gelişimi aşamaları ,Erken Müdahale: Tanım ve dil için erken müdahale,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri,Dil bozukluklarında değerlendirme: Temel prensipleri ,Dil bozukluklarında değerlendirme: Değerlendirme araçları ve yöntemleri,Dil bozukluklarında müdahale: Müdahale Planı Oluşturma,Dil Bozukluklarında Müdahale: Müdahale öğeleri/yöntemleri,Dil Bozuklukları: Gecikmiş dil ve onuşma,Dil bozuklukları: Gelişimsel dil bozukluğu (Özgül dil bozukluğu),Dil bozuklukları: Otizm,Erken müdahale modelleri,Vaka örnekleri ve tartışma,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İletişim- dil- konuşma kavramlarını açıklar. |
Sözöncesi, bebeklik okul öncesi ve okulun ilk yıllarındaki dil ve konuşma gelişimini açıklar. |
Dil gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. |
Zihinsel yetersizlik, Down sendromu, Williams ve Fragile X sendromlar, Otizm spektrum bozukluğu, İşitme yetersizliği, Özgül dil öğrenme güçlüğü, az rastlanan bozukluklar, Gecikmiş dil (alıcı ve ifade edici dil bozukluğu) gösteren çocukların dil özelliklerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Temel kavramları: İletişim, dil ve konuşma kavramları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Sözöncesi Dil Gelişimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Normal dil gelişimi: Bebeklik dönemi dil gelişimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Okul öncesi dönem dil gelişimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Okul çağı dil gelişimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dil gelişimini etkileyen faktörler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Zihinsel yetersizlik ve dil özellikleri; Williams ve Fragile X sendromları ve dil özellikleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Down sendromu ve dil özellikleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Otizm spektrum bozukluğu ve dil özellikleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İşitme yetersizliği ve dil özellikleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Özgül dil bozuklugu | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | öğrenme güçlüğü | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Gecikmiş dil (alıcı ve ifade edici dil bozukluğu) | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Genel tekrar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Korkmaz, B. Beyin ve Dil: Çocuklarda dil ve konuşma bozuklukları |
Topbaş, S. Yavaş, M. (2010) Communication Disorders in Turkish. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
3 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
TOPLAM | 73 | 0 | 129 |
Genel Toplam | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |