Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT206 | NÖRODİLBİLİM | 4 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Assist.Prof. DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; Öğrencilerin, sinirbilimi ve dil bozuklukları hakkında bilgi edinmelerini sağlamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; Nörodilbilime giriş ve nörodilbilimin tarihçesi, Afaziye giriş, Afazinin anatomik bölgelerle bağlantısı, Afazi sınıflandırması, Dilin nörolojik görüntülenmesi (PET ve FMRI), Santral işlemleme ve bozuklukları, Morfoloji ve sözdizimi ve bozuklukları, Bellek ve dil, Okuma ve yazma bozuklukları, Nörodilbilimsel dil işlemleme modelleri konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Explain the basic concepts of neurolinguistics. |
Describes PET, FMRI, ERP techniques. |
Discriminates between different regions of the brain according to their functions in language processing. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literature Reading, Individual Research | Neurolingustics definition, Historical background, Brain basics | Lecture, Discussion, Case Study |
2 | Literature Reading, Individual Research | Localization of Language Processes | Lecture, Discussion, Case Study |
3 | Literature Reading, Individual Research | Brain Study Methods: Lesion Study, Neuroimaging, Electrophysiology | Lecture, Discussion, Case Study |
4 | Literature Reading, Individual Research | History of Neurolingustics | Lecture, Discussion, Case Study |
5 | Literature Reading, Individual Research | Aphasiology | Lecture, Discussion, Case Study |
6 | Literature Reading, Individual Research | Neurolingustics theories: Models of Language Processing (Lichtheim's House Model, Wernicke-Gescheind Model of Language) | Lecture, Discussion, Case Study |
7 | Literature Reading, Individual Research | Lateralization of Language: Split Brain Experiments | Lecture, Discussion, Case Study |
8 | - | MID-TERM EXAM | - |
9 | Literature Reading, Individual Research | Phonological Processing | Lecture, Discussion, Case Study |
10 | Literature Reading, Individual Research | Syntactical Processing | Lecture, Discussion, Case Study |
11 | Literature Reading, Individual Research | Semantic Processing: Sentence comprehension | Lecture, Discussion, Case Study |
12 | Literature Reading, Individual Research | The Dual Stream Model of the Functional Anatomy of Language | Lecture, Discussion, Case Study |
13 | Literature Reading, Individual Research | Resolving Ambiguities and Anomalies | Lecture, Discussion, Case Study |
14 | Literature Reading, Individual Research | Bilingualisim | Lecture, Discussion, Case Study |
15 | Literature Reading, Individual Research | Review | Lecture, Discussion, Case Study |
16 | - | FINAL EXAM | - |
17 | - | FINAL EXAM | - |
KAYNAKLAR |
---|
Stemmer, B., & Whitaker, H. A. (Eds.). (1998). Handbook of neurolinguistics. Academic Press Torun, Ş. (2018). Beyin ve Dil-İşlevsel Nöroanatomi. Detay Yayıncılık Korkmaz, B. (2005). Dil ve Beyin Çocuklarda Dil ve Konuşma Bozuklukları. YÜCE YAYINLARI |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the basic information on the science of language and speech in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of language and speech science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has the ability to plan a proper language and speech therapy program via his/her theoretical and practical knowledge.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To prepare the language and speech therapy profession according to ethical rules, assimilate the multidisciplinary approach, to prepare the necessary screening programs for healthy and / or problem groups in accordance with contemporary medical rules, to evaluate the patients with language and speech disorders, to identify the problems, and to find appropriate re / habilitation programs have the skills to prepare, determine the necessary tools and apply them.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborates with main medical fields.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates and interprets the problems about language and speech disorder of his/her patients guided by relevant specialist, asks consultation from other departments in case of need.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In addition to measuring the effectiveness, continuity and quality of the services related to language and speech therapy, it also conducts training and practice studies on language and speech science.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Lecture & In-Class Activities | 14 | 4 | 56 |
Preliminary & Further Study | 14 | 1 | 14 |
Land Surveying | 0 | 0 | 0 |
Group Work | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Reading | 14 | 2 | 28 |
Assignment (Homework) | 0 | 0 | 0 |
Project Work | 0 | 0 | 0 |
Seminar | 0 | 0 | 0 |
Internship | 0 | 0 | 0 |
Technical Visit | 0 | 0 | 0 |
Web Based Learning | 14 | 1 | 14 |
Implementation/Application/Practice | 0 | 0 | 0 |
Practice at a workplace | 0 | 0 | 0 |
Occupational Activity | 0 | 0 | 0 |
Social Activity | 0 | 0 | 0 |
Thesis Work | 0 | 0 | 0 |
Field Study | 0 | 0 | 0 |
Report Writing | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 1 | 1 |
Preparation for the Final Exam | 4 | 2 | 8 |
Mid-Term Exam | 1 | 1 | 1 |
Preparation for the Mid-Term Exam | 4 | 1 | 4 |
Short Exam | 0 | 0 | 0 |
Preparation for the Short Exam | 0 | 0 | 0 |
TOTAL | 66 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |