Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT301 | NÖROJENİK EDİNİLMİŞ DİL BOZUKLUKLARI | 5 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SEDA KETEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; Nörojenik bozukluklar ile ilgili temel değerlendirme ve müdahale yöntemleri hakkında bilgi edinimi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,Değerlendirme ve karar verme süreci, değerlendirme araçları, test türleri,Değerlendirme amaçları, dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını anlamayı değerlendirme,Dilin içeriğini, biçimini ve kullanımını üretmeyi değerlendirme,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Türkçe Afazi dil değerlendirme testleri kullanımı, puanlanması ve yorumlanması,Nörojenik edinilmiş dil bozukluklarında terapi yaklaşımları,Uyaran yaklaşımı,Uyaran Yaklaşımında Uyaran Hazırlama,Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi , Tematik dil uyarımı ve semantik özellikler analizi,HELPSS ve RET,HELPSS ve RET,Görsel Hareket Terapisi, Global Afazi için terapi yaklaşımları; konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dil bozukluklarının nöral temellerini açıklar. |
Afazi ve türlerini tanımlar. |
Sağ beyin hasarı dil özelliklerini tanımlar. |
Travmatik beyin hasarında dil ve biliş özelliklerini tanımlar. |
Nörojenik dil bozukluklarında klinik değerlendirme sürecini açıklar. |
Afazi Dil Değerlendirme Testini (ADD) uygular ve yorumlar. |
Nörojenik dil bozuklarının terapisinde kullanılan terapi yaklaşımlarını anlatır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Nörojenik Dil Bozukluklarına Giriş: Biliş - Dil ve Konuşma | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Dil Bozukluklarının Nöral Temelleri | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Afazi: Tanımlanması ve Etiyolojisi | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Afazinin Semptomları, Ayırıcı Tanısı ve Sınıflandırmaları | Anlatım, tartışma |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Akıcı Olmayan Afazi Sendromları ve Özellikleri | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Akıcı Afazi Sendromları ve Özellikleri | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Diğer Afazi Sendromları ve Özellikleri | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Sağ Beyin Hasarı ve Dil Özellikleri | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Travmatik Beyin Hasarı- TBI ve İlişkili Sendromlar | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Afazide Klinik değerlendirme | Anlatım, tartışma |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Türkçe Afazi Dil Değerlendirme Testleri | Anlatım, tartışma, uygulama |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Nörojenik dil bozukluklarında terapi yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Chapey, R. (2008). Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders, FifthEdition. |
Davis, G.A. (2006). Aphasiology: Disorders and Clinical Practice, Pearson. |
Maviş, İ.; Topbaş, S.(2007). Afazi Apraksi Dizartri, Detay Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
5 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 3 | 21 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |