Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT212 | DİL GELİŞİMİ | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dil Gelişimi dersi, öğrencilerin dilin gelişim sürecini anlamalarını sağlamayı, bu süreci etkileyen bilişsel, sosyal ve biyolojik faktörler hakkında bilgi edinmelerini amaçlar. Ayrıca, dil gelişiminde kuramsal yaklaşımlar, dil bozuklukları ve dil gelişiminin değerlendirilmesi konusunda beceri kazandırmayı hedefler. |
İçerik: | Ders, dil gelişiminin aşamalarını, dilin bileşenlerini (fonoloji, morfoloji, sentaks, semantik, pragmatik) ve bu süreçteki kuramsal yaklaşımları kapsar. Ayrıca, dil gelişiminde bireysel farklılıklar, çocukluk dönemi dil bozuklukları ve dil gelişiminin değerlendirilmesine yönelik yöntemler de işlenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İletişim kavramını açıklar. |
İletişim- dil- konuşma bağıntısı, İletişimin gerçekleşmesini açıklar. |
Dil kavramını açıklar. |
Dilin özelliklerini açıklar. |
Dil edinim kuramlarını açıklar. |
Çocuğun dil gelişimini etkileyen etmenleri açıklar. |
Dil ve konuşma sorunlarının nedenlerini açıklar. |
Dil gelişiminde gecikme ve sorunları açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İletişim, Dil ve Konuşma Kavramları: İletişim Süreci | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İletişim, Dil ve Konuşma Kavramları: Dilin İşlevi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | İletişim, Dil ve Konuşma Kavramları: Konuşma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Erken Dil Gelişimi Aşamaları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dil Edinimine Yönelik Kuramsal Yaklaşımlar: Doğuştancılık Yaklaşımı | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dil Edinimine Yönelik Kuramsal Yaklaşımlar: Sosyokültürel Yaklaşım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dil Edinimine Gelişimine Yönelik Kuramsal Yaklaşımlar: Bilişsel Kuram | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dilin Bileşenleri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Sesbilgisi (Fonoloji) ve Biçimbirimbilgisi (Morfoloji) | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Sözdizimi (Sentaks) ve Anlambilgisi (Semantik) | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dilin Kullanımı (Pragmatik) | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Çocuğun dil gelişimini etkileyen etmenler | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Dil Gelişiminin Değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Okuma, Bireysel Araştırma | Çocukluk Dönemi Dil ve Konuşma Bozuklukları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Topbaş, S. (2007). Dil ve kavram gelişimi. Kök Yayıncılık, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
1 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 12 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |