Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DKT305 | ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL BOZUKLUKLARINDA DEĞERLENDİRME VE TERAPİ | 5 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. HAVA ÇETİN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile; öğrencilerin erken dil edinim döneminde görülen dil bozuklukları hakkında bilgi sahibi olması, erken dil edinim döneminde görülen bozuklukları değerlendirebilmesi ve terapi hedeflerini belirleyip uygulamaları konularında bilgi, tutum ve beceri kazanmalarını amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği, öğrencilerin dil bozukluklarını kapsamlı bir şekilde tanıyıp, terapi uygulamalarını etkili bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için gerekli tüm teorik ve pratik bilgiye sahip olmalarını sağlamayı amaçlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
•Normal dil ve konuşma gelişim evrelerini bilir ve bu evrelerle dil bozukluklarını ayırt edebilir. |
•Çocuklarda görülen artikülasyon, fonolojik, semantik, pragmatik ve dil gecikmesi gibi dil bozukluklarını sınıflandırabilir ve tanımlayabilir. |
•Çocukluk çağı dil bozukluklarını değerlendirmek için uygun yöntem ve testleri seçebilir. |
•Standart testler ve değerlendirme araçlarıyla dil bozukluğu olan çocukları değerlendirme becerisi kazanır. |
•Dil bozukluklarına yönelik bireyselleştirilmiş değerlendirme raporları hazırlayabilir. |
•Dil bozukluğu olan çocuklar için bireysel terapi planları oluşturabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Genel Bakış | Anlatım, tartışma |
3 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Dil Bozukluklarının Değerlendirilmesi: Temel Prensipler | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
5 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
6 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Gelişimsel Dil Bozukluğu (GDB) | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Zihinsel Yetersizlik | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Değerlendirme | Anlatım, tartışma |
12 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Terapi | Anlatım, tartışma |
13 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları/Terapi | Anlatım, tartışma |
14 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Otizm Spektrum Bozukluğunda Dilin Değerlendirilmesi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
15 | Literatür okuma, bireysel araştırma | Otizm Spektrum Bozukluğunda Dile İlişkin Müdahale Yaklaşımları | Anlatım, tartışma, örnek olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Wang, H. and Doering, L. (Ed). (2015). Neural and Synaptic Defects in Autism Spectrum Disorders: Frontiers Media SA |
Berthier, M., Ralph, M. (Ed). (2014). Dissecting the Function of Networks Underpinning Language Repetition: Frontiers Media SA |
Spinelli, D., Zoccolotti, P. and Jong, P. (2016). Understanding Developmental Dyslexia: Linking Perceptual and Cognitive Deficits to Reading Processes: Frontiers Media SA |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
3 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 12 | 4 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 130 |
Genel Toplam | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |