Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY304 | NÖROLOJİK REHABİLİTASYON | 6 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Nörolojik hastalıklarla ilgili klinik özelliklerin, ölçme-değerlendirme ve fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntemlerinin öğrenilmesi, bu yöntemleri uygulamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Üst ve alt motor nöron tipi rahatsızlıklar, hareket bozuklukları, demiyelinizan hastalıklar, nöromuskuler hastalıklar, bu hastalıklarda fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Nörolojik hastalıkların klinik özelliklerini açıklar. |
Alt ve üst motor nöron etkilenimlerinin klinik özelliklerini açıklar. |
Alt ve üst motor nöron etkilenimlerinin değerlendirilmesine ait temel ölçme ve değerlendirme yöntemlerini açıklar. |
Nörolojik hastalıklar için uygun rehabilitasyon programını mükemmelleştirir. |
Hastalığa uygun tedavi programını seçer ve temel düzeyde uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Nörolojik Rehabilitasyonla İlgili Temel Kavramlar | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Normal Hareketi Oluşturan Yapılar, Ataksi ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Normal Hareketi Oluşturan Yapılar, Ataksi ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmaları | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmalarında Seviyelere Göre Tedavi Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Medulla Spinalis Yaralanmalarında Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Spastisitenin Patofizyolojisi, Değerlendirme ve İnhibisyon Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Multiple Skleroz, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri, Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Serebrovasküler Olay (SVO) ve Klinik Bulguları | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Parkinson Hastalığı, Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri,Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Gullian Barre Sendromu | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Amyotrofik Lateral Skleroz Nöromusküler Hastalıklar ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | SAK, Kafa Travmaları, Spinal ve İntrakraniyal Tümörler ve Rehabilitasyonu | Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Algun C. (1991). Uygulamalı Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları. |
EEdwards, S. (2002). Neurological physiotherapy: A problem-solving approach. Edinburgh: Churchill Livingstone. |
Armutlu K. (2010). Spasticity and Its Management With Physical Therapy Applications with Multiple Sclerosis Patients (Neurodegenerative Diseases - Laboratory and Clinical Research). UK: Nova Science Publishers. |
Cohen, H. (1999). Neuroscience for Rehabilitation. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. |
Karaduman.A. ,Yılmaz Ö. (2016). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon. Ankara: Pelikan Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
5 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
4 | |||||
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
3 | |||||
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 104 |
Genel Toplam | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |