TR EN

KONUŞMA VE DİL GELİŞİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ODY349 KONUŞMA VE DİL GELİŞİMİ 5 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÖNDER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. MERYEM MERVE UÇAK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Normal gelişim gösteren çocuklarda konuşma ve dil becerilerinin temel özelliklerine ilişkin bilgi, beceri/davranış ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Normal gelişen çocuğun dil ve konuşma gelişimine ait özellikler, dilin anlam, fonoloji, morfoloji ve yapısal özellikleri ve çocukların dili kazanabilecekleri ideal ortamlar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İletişim, dil ve konuşma kavramlarını açıklar.
Dil gelişim teorilerini anlatır.
Tipik gelişimde dil ve konuşma gelişimin evrelerini açıklar.
İşitme kaybının dil ve konuşma gelişimi üzerindeki etkilerini tanımlar.
İşitme engelli çocuklarda dil ve konuşma gelişimini açıklar.
İşitme engelli çocuklarda dil ve konuşma gelişimine yönelik yapılan eğitimleri uygular.
Dilin anlam, fonoloji, morfoloji ve yapısal özelliklerini açıklar.
Çocukların dili kazanabilecekleri ideal ortamları seçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma İletişim, dil ve konuşma: Temel Kavramlar Anlatım tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Beyin - Dil ve Konuşma İlişkisi Anlatım tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Gelişim Kuramları Anlatım tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Dil Gelişim Kuramları Anlatım tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocuklarda Sesbilgisel Edinim Anlatım tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocuklarda Biçimbirim ve Sözdizimi Edinimi Anlatım tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Çocuklarda Semantik ve Pragmatik Gelişim Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Engelinin Dil ve Konuşma Gelişimine Etkileri Anlatım tartışma
10 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Engelli Çocuklarda Erken Dil Gelişimi Anlatım tartışma
11 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Engelli Çocuklarda Erken Dil Gelişimi Anlatım tartışma
12 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Engelli Çocuklarda Dil Gelişimine Yönelik Eğitimler Anlatım, tartışma, Örnek olay
13 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Engelli Çocuklarda Dil Gelişimine Yönelik Eğitimler Anlatım, tartışma, Örnek olay
14 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Engelli Çocuklar İçin Eğitici Etkinlikler Anlatım, tartışma, Örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Genel tekrar Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Topbaş, S. (2005) Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara:Kök Yay.
Rıfat, M. (1997) XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Akımları. İstanbul: YKY

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the basic information on the science of audiology in order to identify and interpret necessary approaches for his/her patients.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identifies the main phenomenons, principles, processes and practices of audiology science, explains the methods in the field and makes a basic level of analysis and evaluation.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to plan a proper audiology program via his/her theoretical and practical knowledge.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to execute a proper treatment to his/her patients via his/her theoretical and practical knowledge.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Collaborates with main medical fields.
3
2
Evaluates and interprets the problems about hearing and/or vestibular symptoms of his/her patients guided by relevant specialists, asks for consultation from other departments in case of need.
4
3
Responsible to identify, execute and adjust the hearing instrument to his/her patients with hearing loss and hearing aid indication.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Specializes in areas like Pediatric Audiology, Geriatric Audiology, Industrial Audiology, Rehabilitative Audiology, Electrophysiological Measurements, Vestibular Disorders, Vestibular Rehabilitation, Hearing Aids and Implants.
5
2
Prepares instructional and practical studies to provide efficiency, permanency and quality of audiology-related services.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Performs his/her duties of expertise in the eyes of judicial authorities and private and government agencies.
2
2
Takes part in a special team for the noise measurements in noisy environments in order to reduce the noise level for the regulation of environmental modifications by identifying individual protectives.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Takes place in the implant board in order to consult his/her patients about applications of cochlear implant, middle ear implants, bone implanted hearing devices (BAHA) and brainstem implant.
5
2
Enables the development of professional standards and policies, determines planning and execution of the assessment and rehabilitation approaches, identifies the efficient applications of new knowledge-based methods and programs and contributes to improve professional and technical standarts.
4
3
Makes studies in order to improve hearing protection of health and for the prevention of hearing loss at work, school and society’s environments for the development of applications related to hearing screening program.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 1 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 52
Genel Toplam 52
Toplam İş Yükü / 25.5 2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0