Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY242 | İNSAN DAVRANIŞI VE SOSYAL ÇEVRE II | 4 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmet mesleğinin en etkin şekilde yerine getirilebilmesinde insan davranışı ve sosyal çevre arasındaki ilişkiyi kavramaya yönelik bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İnsan davranışı ve sosyal çevreyi açıklamaya yönelik temel kavramlar, İnsan davranışı ve sosyal çevre arasındaki etkileşimi anlamaya ve açıklamaya yönelik kuramlar/yaklaşımlar, genç, orta ve geç yetişkinlik dönemlerinin biyolojik, psikolojik, sosyolojik özellikleri ve sosyal sorunları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnsan davranışı ve sosyal çevreye ilişkin kavramları açıklar. |
İnsan davranışı ve sosyal çevreye ilişkin kuramları açıklar. |
Psikososyal gelişim aşamalarını kategorize eder. |
Psikososyal gelişim aşamalarından yetişkinlik dönemini kategorize eder. |
Genç yetişkinlik döneminin özelliklerini açıklar. |
Orta yetişkinlik döneminin özelliklerini açıklar. |
Geç yetişkinlik döneminin özelliklerini açıklar. |
Genç, orta ve geç yetişkinlik dönemlerinin sorunlarını analiz eder. |
Genç, orta ve geç yetişkinlik dönemlerine yönelik sorunları keşfeder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Tanışma, Ders İçeriği ve Dersin İşlenişi Hakkında Bilgilendirme | Tartışma (Dersin işlenişine ilişkin görüş ve önerilerin alınması) |
2 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | İnsan Davranışını Açıklamaya Yönelik Kavramlar | Anlatım - Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | İnsan Davranışını Anlamaya Yönelik Geliştirilen Yaklaşımlar | Anlatım - Tartışma |
4 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Psikososyal Gelişim Aşamaları, Genç Yetişkinlik Dönemi, Biyolojik Özellikler, Psikolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Genç Yetişkinlik Dönemi, Sosyolojik özellikler, Sosyal Sorunlar | Anlatım - Tartışma |
6 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Orta Yetişkinlik Dönemi, Biyolojik Özellikler, Psikolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Orta Yetişkinlik Dönemi, Sosyolojik Özellikler, Sosyal Sorunlar, Yoksulluk | Anlatım - Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Geç Yetişkinlik Dönemi, Biyolojik Özellikler, Psikolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Geç Yetişkinlik Dönemi, Sosyolojik Özellikler | Anlatım - Tartışma |
11 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Geç Yetişkinlik Dönemi, Yaşam Olayları ve Yaşlılık | Anlatım - Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Mezzo Düzey Sosyal Hizmet Uygulamaları, Aile Sorunları ve Sosyal Hizmet, Aile | Anlatım - Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Mezzo Düzey Sosyal Hizmet Uygulamaları, Mezzo Düzey Sosyal Hizmet Rolleri, Aile Danışmanlığı | Anlatım - Tartışma |
14 | Literatür Tarama, bireysel çalışma | Genel Tekrar | Anlatım - Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma | Genel Tekrar | Anlatım - Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Zastrow C., Karen K., Kirst-Ashman İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre I |
Zastrow C., Karen K., Kirst-Ashman İnsan Davranışı ve Sosyal Çevre II |
Geçtan E. Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı Davranışlar |
Cüceloğlu D. İnsan ve Davranışı |
Şahin Taşğın N. Yoksulluk İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler |
Oktay. M. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş.İstanbul. Der Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsan hakları, sosyal sorunlar, sosyal hizmet uygulama alanları, insan davranışı ve sosyal çevre bilgisine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Sosyal hizmet disiplini ile ilgili kuram, yaklaşım ve modelleri içeren bilgiye sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal refah politikası ve sosyal refah hizmetleri bilgilerine sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde farklı özelliklerdeki müracaatçılara yönelik kanıta dayalı sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
İnsani hizmet örgütlerinde yönetim ve yönetim süreçleri ile proje tasarımı, proje yönetimi bilgilerine sahiptir.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Eleştirel düşünebilme, analiz ve sentez yapabilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Sosyal hizmet araştırması yapma, yapılmış araştırma sonuçlarından yararlanma ve mesleki literatürü yorumlama becerisine sahiptir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Müracaatçı gruplarıyla genelci düzeyde kanıt temelli sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirme becerisine sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Sosyal hizmet uygulaması bağlamında sözlü ve yazılı iletişim kurma, ilgili bilişim teknolojilerini ve diğer teknolojileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
3 | |||||
3 |
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde müracaatçı sistemleri için sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ve bu müdahaleleri raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
|
3 | |||||
4 |
Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevleri yerine getirme, kurumlar arası ilişki, işbirliği ve eşgüdüm sağlama ve ortak hizmet geliştirme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
5 |
Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde uygulama yapabilme becerisine sahiptir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak sosyal hizmet müdahalesini bağımsız olarak yürütür.
|
3 | |||||
2 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal hizmet öğrencilerinin ve yeni mezun sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve gelişimine rehberlik ve danışmanlık yapar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili olarak edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet alanları ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlarla, aynı ve farklı meslekten kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
|
3 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
4 | |||||
3 |
Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyal hizmet mesleği ile ilgili görev, yetki, hak ve sorumlulukları belirler.
|
3 | |||||
2 |
Mevzuat, mesleki etik ilke ve standartlara uygun davranır.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı benimseyerek, sosyal hizmetleri çeşitli politik bağlamlarda formüle eder ve etkiler.
|
4 | |||||
4 |
Sosyal hizmetin her müdahale düzeyinin uygulanmasında rehberlik eden kavramsal çerçeve ve bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanır.
|
4 | |||||
5 |
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin gelişimini destekler.
|
3 | |||||
6 |
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
|
4 | |||||
7 |
İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim anlayışı doğrultusunda kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
|
4 | |||||
8 |
Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarını çevre bilinci içinde yürütür.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 50 | 0 | 104 |
Genel Toplam | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |