Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY345 | SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI I | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi DERYA KAVGAOĞLU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal hizmet alanında, etik değerlere uygun olarak, doğru ve güncel bilimsel bilginin üretilmesine ve raporlaştırılmasına yönelik bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Sosyal hizmet araştırmasına giriş, bilim ve değişen paradigmalar (pozitivist ve post pozitivist yaklaşımlar), bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusu seçimi ve etikten tekniğe akademik yazım süreçlerinin kavranması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal hizmet araştırmalarında bilimsel yöntemin önemini kavrar. |
Bilimde pozitivist ve postpozitivist paradigmaları karşılaştırmalı olarak değerlendirir. |
Seçtiği bir sosyal sorun alanında bilimsel araştırma yapabilmek üzere bilimsel süreç ve yöntem planını hazırlar. |
Bilimsel araştırmalarında örnekleme, veri toplama, veri analizi ve raporlama süreçlerini etkin olarak organize eder. |
Araştırmalarında bilimsel etiğe bağlılık gösterir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Sosyal Hizmet Araştırmasının Amacı ve Önemi, Bilimsel araştırma stratejisinin belirlenmesi, Bilimsel Araştırma Yaklaşımlarının Sınıflandırılması | Anlatım, tartışma, örnek olay |
2 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar, Yöntem, Model ve Türler | Anlatım, tartışma, örnek olay |
3 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Temel İstatistik Terminolojisi | Anlatım, tartışma, örnek olay |
4 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Örnekleme | Anlatım, tartışma, örnek olay |
5 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Alanyazın Tarama | Anlatım, tartışma, örnek olay |
6 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Akademik Yazma Teknikleri: Tez Hazırlama | Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma |
7 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Akademik Yazma Teknikleri: Derleme | Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | APA 7 Yazım Kuralları | Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma |
10 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik | Anlatım, tartışma, örnek olay |
11 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Bilimsel Araştırmalarda Etik | Anlatım, tartışma, örnek olay |
12 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Veri Toplama Teknikleri ve Anket Geliştirme | Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma |
13 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Araştırma Sunumlarında Dikkat Edilmesi Gereken Özellikler | Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma |
14 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırmanın Yeri ve Önemi | Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma |
15 | Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma | Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmanın Yeri ve Önemi | Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Baş, T. (2003). Anket. Anket Nasıl Hazırlanır? Anket Nasıl Uygulanır? Anket Nasıl Değerlendirilir? Ankara: Seçkin Yayıncılık. |
Çakır , S. ve Akgökçe, N. (2017). Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayıncılık. |
Krysik, J. L. ve Finn, J. (2015). Etkili Uygulama için Sosyal Hizmet Araştırması ( E. Erbay, Çev. Edt.) Ankara: Nika. |
Kuş, E. (2009). Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? . Ankara: Anı. |
Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 2 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası. |
Popper, K. R. (2019). Bilimsel Araştırmanın Mantığı. (İ. Ata ve İ. Turan, Çev.) İstanbul: YKY. |
Teater, B. (2014). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri. Uygulama için Bir Giriş. (A. Karatay, Çev. Edt.) Ankara: Nika. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
4 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
4 | |||||
3 |
Gains knowledge of social welfare policy and social welfare services.
|
3 | |||||
4 |
Gains knowledge of legislation, professional ethical principles and values.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains basic knowledge about performing an evidence-based social work intervention for clients with different characteristics at individual, family, group and community levels.
|
3 | |||||
2 |
Gains knowledge to communicate effectively with client systems and to use communication tools in the process of social work practice.
|
4 | |||||
3 |
Gains knowledge about research methods and techniques in social work.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to think critically, analyze, and synthesize.
|
5 | |||||
2 |
Gains the ability to conduct social work research, benefit from research results, and interpret professional literature.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gains the ability to perform evidence-based social work practice at the generalist level with client groups.
|
3 | |||||
2 |
Gains the ability to communicate verbally and in writing and to use relevant information and other technologies in the context of social work practice.
|
4 | |||||
3 |
Gains the ability to perform social work interventions for client systems at the individual, family, group and community level and to report and record these interventions.
|
2 | |||||
4 |
Gains the ability to perform managerial tasks, establish inter-institutional relations, cooperation, and coordination, and develop joint services through the application of modern management knowledge and techniques.
|
3 | |||||
5 |
By accepting the positive value of difference, the ability to practice on the basis of similarities and differences is gained.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The knowledge of social work areas can be used, and the social work intervention is carried out independently.
|
4 | |||||
2 |
Takes responsibility individually and as a team member to solve the problems encountered in social work practices.
|
4 | |||||
3 |
Provides guidance and counseling for the professional practice and development of social work students and newly graduated social workers.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the knowledge and skills acquired in the field with a critical approach.
|
5 | |||||
2 |
A positive attitude towards lifelong learning is developed.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Opinions on social work issues and problem solutions can be shared verbally and in writing with relevant people and institutions, with people from the same or different professions, and with quantitative and qualitative data.
|
5 | |||||
2 |
Can organize and implement projects and activities for the social environment in which they live, with a sense of social responsibility.
|
5 | |||||
3 |
Monitors and evaluates the events/developments on the agenda of the society and the world in the fields of social work.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Determines the duties, authorities, rights, and responsibilities related to the social work profession.
|
4 | |||||
2 |
Acts in accordance with the legislation, professional ethical principles, and standards.
|
5 | |||||
3 |
Carries out its practices in social work areas with environmental awareness.
|
2 | |||||
4 |
The conceptual framework, perspectives, theoretical approaches, and models are used to guide the implementation of each level of social work intervention.
|
2 | |||||
5 |
The development of social work as a science and profession is supported.
|
5 | |||||
6 |
With knowledge, skills, values, and attitudes, society is modeled, and a lifelong learning approach is adopted.
|
5 | |||||
7 |
Acts in accordance with the quality management and processes in line with the modern management approach in human service organizations.
|
5 | |||||
8 |
Carries out the practices in social work areas with environmental awareness.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 4 | 2 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 12 | 2 | 24 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 61 | 0 | 133 |
Genel Toplam | 133 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |