TR EN

SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SHY345 SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMASI I 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi DERYA KAVGAOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sosyal hizmet alanında, etik değerlere uygun olarak, doğru ve güncel bilimsel bilginin üretilmesine ve raporlaştırılmasına yönelik bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sosyal hizmet araştırmasına giriş, bilim ve değişen paradigmalar (pozitivist ve post pozitivist yaklaşımlar), bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusu seçimi ve etikten tekniğe akademik yazım süreçlerinin kavranması.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sosyal hizmet araştırmalarında bilimsel yöntemin önemini kavrar.
Bilimde pozitivist ve postpozitivist paradigmaları karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
Seçtiği bir sosyal sorun alanında bilimsel araştırma yapabilmek üzere bilimsel süreç ve yöntem planını hazırlar.
Bilimsel araştırmalarında örnekleme, veri toplama, veri analizi ve raporlama süreçlerini etkin olarak organize eder.
Araştırmalarında bilimsel etiğe bağlılık gösterir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Sosyal Hizmet Araştırmasının Amacı ve Önemi, Bilimsel araştırma stratejisinin belirlenmesi, Bilimsel Araştırma Yaklaşımlarının Sınıflandırılması Anlatım, tartışma, örnek olay
2 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar, Yöntem, Model ve Türler Anlatım, tartışma, örnek olay
3 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Temel İstatistik Terminolojisi Anlatım, tartışma, örnek olay
4 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Örnekleme Anlatım, tartışma, örnek olay
5 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Alanyazın Tarama Anlatım, tartışma, örnek olay
6 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Akademik Yazma Teknikleri: Tez Hazırlama Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma
7 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Akademik Yazma Teknikleri: Derleme Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma APA 7 Yazım Kuralları Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma
10 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik Anlatım, tartışma, örnek olay
11 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Bilimsel Araştırmalarda Etik Anlatım, tartışma, örnek olay
12 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Veri Toplama Teknikleri ve Anket Geliştirme Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma
13 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Araştırma Sunumlarında Dikkat Edilmesi Gereken Özellikler Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma
14 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırmanın Yeri ve Önemi Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma
15 Literatür tarama, bireysel veya grupla araştırma, web tabanlı çalışma Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırmanın Yeri ve Önemi Anlatım, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baş, T. (2003). Anket. Anket Nasıl Hazırlanır? Anket Nasıl Uygulanır? Anket Nasıl Değerlendirilir? Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Çakır , S. ve Akgökçe, N. (2017). Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Krysik, J. L. ve Finn, J. (2015). Etkili Uygulama için Sosyal Hizmet Araştırması ( E. Erbay, Çev. Edt.) Ankara: Nika.
Kuş, E. (2009). Nicel – Nitel Araştırma Teknikleri. Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi? . Ankara: Anı.
Neuman, W. L. (2017). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 1 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası.
Neuman, W. L. (2014). Toplumsal Araştırma Yöntemleri. Nitel ve Nicel Yaklaşımlar 2 (S. Özge, Çev.) Ankara: Yayın Odası.
Popper, K. R. (2019). Bilimsel Araştırmanın Mantığı. (İ. Ata ve İ. Turan, Çev.) İstanbul: YKY.
Teater, B. (2014). Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri. Uygulama için Bir Giriş. (A. Karatay, Çev. Edt.) Ankara: Nika.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnsan hakları, sosyal sorunlar, sosyal hizmet uygulama alanları, insan davranışı ve sosyal çevre bilgisine sahiptir.
4
2
Sosyal hizmet disiplini ile ilgili kuram, yaklaşım ve modelleri içeren bilgiye sahiptir.
4
3
Sosyal refah politikası ve sosyal refah hizmetleri bilgilerine sahiptir.
3
4
Mevzuat, mesleki etik ilke ve değerler bilgisine sahiptir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde farklı özelliklerdeki müracaatçılara yönelik kanıta dayalı sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
3
2
İnsani hizmet örgütlerinde yönetim ve yönetim süreçleri ile proje tasarımı, proje yönetimi bilgilerine sahiptir.
4
3
Sosyal hizmette araştırma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibidir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Eleştirel düşünebilme, analiz ve sentez yapabilme becerisine sahiptir.
5
2
Sosyal hizmet araştırması yapma, yapılmış araştırma sonuçlarından yararlanma ve mesleki literatürü yorumlama becerisine sahiptir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Müracaatçı gruplarıyla genelci düzeyde kanıt temelli sosyal hizmet uygulaması gerçekleştirme becerisine sahiptir.
3
2
Sosyal hizmet uygulaması bağlamında sözlü ve yazılı iletişim kurma, ilgili bilişim teknolojilerini ve diğer teknolojileri kullanabilme becerisine sahiptir.
4
3
Birey, aile, grup ve toplum düzeyinde müracaatçı sistemleri için sosyal hizmet müdahalesini gerçekleştirme ve bu müdahaleleri raporlama ve kaydetme becerisine sahiptir.
2
4
Çağdaş yönetim bilgi ve tekniklerini kullanarak yönetsel görevleri yerine getirme, kurumlar arası ilişki, işbirliği ve eşgüdüm sağlama ve ortak hizmet geliştirme becerisine sahiptir.
3
5
Farklılığın pozitif değerini kabul ederek, benzerlik ve farklılıklar temelinde uygulama yapabilme becerisine sahiptir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmet alanları ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak sosyal hizmet müdahalesini bağımsız olarak yürütür.
4
2
Sosyal hizmet alanları ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
4
3
Sosyal hizmet öğrencilerinin ve yeni mezun sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve gelişimine rehberlik ve danışmanlık yapar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili olarak edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5
2
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmet alanları ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlarla, aynı ve farklı meslekten kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
5
2
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
5
3
Sosyal hizmet alanlarında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyal hizmet mesleği ile ilgili görev, yetki, hak ve sorumlulukları belirler.
4
2
Mevzuat, mesleki etik ilke ve standartlara uygun davranır.
5
3
Sosyal adalet ve hak temelli yaklaşımı benimseyerek, sosyal hizmetleri çeşitli politik bağlamlarda formüle eder ve etkiler.
2
4
Sosyal hizmetin her müdahale düzeyinin uygulanmasında rehberlik eden kavramsal çerçeve ve bakış açılarını, kuramsal yaklaşımları ve modelleri kullanır.
2
5
Bir bilim ve meslek olarak sosyal hizmetin gelişimini destekler.
5
6
Bilgi, beceri, değer ve tutumları ile topluma model olur ve yaşam boyu öğrenme anlayışını benimser.
5
7
İnsani hizmet örgütlerinde çağdaş yönetim anlayışı doğrultusunda kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır.
5
8
Sosyal hizmet alanlarında uygulamalarını çevre bilinci içinde yürütür.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 12 2 24
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 133
Genel Toplam 133
Toplam İş Yükü / 25.5 5,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0