Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
THY426 | VİDEOGRAFİK ELEŞTİRİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı film çalışmalarında eleştirel bir form olarak ortaya çıkan video denemelerin; teorik, estetik ve deneysel boyutlarını keşfetmek ve teorik ve pratik arasındaki yakın ilişkiyi anlamaktır. |
İçerik: | Dersin ön koşulu kurgu programlarından herhangi birini temel seviyede biliyor olmaktır. Film yapımındaki dijital kolaylıklar akademik film çalışmalarının pratik alana entegre olmasını kısmen kolaylaştırmış; alanın doğasını anlamaya yardımcı olarak, filmin eleştirel malzemesi olan filmlere bakışımızı da dönüştürmüştür. Bu ders, film çalışmaları alanında pratik uygulamalar ile eleştirel düşünceyi birlikte ele alarak hem metinsel film eleştirisinin hem de eleştiri kavramının kendisine odaklanmaktadır. Deneyimsel ve deneysel bir metod olarak videografik eleştiri film çalışmalarının teorik ve pratik alanlarını birleştirerek film materyali üzerine düşünme fırsatı sunar. Derste, sinemanın dijital dönüşümü bağlamında eleştiri, arşiv, sinefil gibi kavramlar yeniden tanımlanacak ve önemli videografik uygulamalar üzerinden tartışılacaktır. Dijital dönüşümlerle yeniden tanımlanan bazı film yapım yaklaşımlarına da değinilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Film çalışmalarının eleştirel tarihini ve bu tarih içerisindeki kırılmalar öğrenilir. 2. Videografik eleştirinin bir sonucu olarak ortaya konan video denemelerin tarihsel, pratik ve akademik entegrasyonu anlaşılır. 3. Öğrenci teorik ve pratik bilgi arasındaki geçişkenliği kavrayarak, bilginin dönüştürülmesi sürecinde aktif rol alır. 4. Dijital dönüşüm sürecinde tarihsel kanonik metinlere yeniden dönülmesi yoluyla dönüşümün bizzat kendisi yani metinsel olan, deneyim yoluyla ve deneysel olarak öğrenilir. 5. Teorinin "ne" işe yaradığı sorgulanırken, videografik eleştiri metoduyla bu sorgulama kendi tabiatında yapılarak film eleştirisinin kendi özgün doğası kavranmış olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Okuma | Film çalışmalarında eleştirel dönüşümün tarihi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Okuma | Videografik eleştiri nedir? | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Okuma | Videografik eleştirinin kökenleri ve bilimsel temelleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Okuma | Videografik eleştirinin türleri | Örnek incelemesi |
5 | Okuma | Videografik eleştirinin anahtar kavramları ve temel bileşenleri I | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Okuma | Videografik eleştirinin anahtar kavramları ve temel bileşenleri II | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Okuma | Video denemelerin pedagojik yönü üzerine düşünme ve tartışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma | Derleme (compilation) film uygulamaları | Örnek incelemesi |
10 | Okuma | Home movie - desktop movie uygulamaları | Örnek incelemesi |
11 | Okuma | Arşivin videografik eleştiri için önemi | Örnek incelemesi |
12 | Okuma | Video essay telif hakkı ve adil kullanım | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Öğrenci Ödev Hazırlama | Videografik uygulamalar ve destekleyici metinlerin sunumları I | Sunum |
14 | Öğrenci Ödev Hazırlama | Videografik uygulamalar ve destekleyici metinlerin sunumları II | Sunum |
15 | Öğrenci Ödev Hazırlama | Videografik uygulamalar ve destekleyici metinlerin sunumları III | Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akbulut, Hasan (2021). “Yeni Sinefili” [Kitap Eleştirisi]. sinecine, 12(1), 177-189. Álvarez López C. & A. Martin. (2014a). “Introduction to the audiovisual essay: A child of two mothers”. NECSUS European Journal of Media Studies. Çevrimiçi: https://necsus-ejms.org/introduction-audiovisual-essay-child-two-mothers/ Baptista, Tiago (2016). The Digital Audiovisual Essay, Thesis submitted for the Degree of Doctor of Philosophy (Film and Screen Media), Birkbeck, University of London Baron J. (2012). The Archive Effect: Archival Footage as an Experience of Reception, Volume 6, Issue 2, Winter 2012: 102–120. Doi: 10.3167/proj.2012.060207 ISSN 1934-9688. Corigan, T. (2011). The essay film: from Montaigne, after Marker. Oxford University Press Elsaesser, T. (2014). The Ethics of Appropriation: Found Footage between Archive and Internet. http://2014.doku-arts.de/content/sidebar_fachtagung/Ethics-of-Appropriation.pdf. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş (Çev. B. Soner ve B. Yıldırım). Ankara: Dipnot. Grant, C. (2014a). “How long is a piece of string? On the Practice, Scope and Value of Videographic Film Studies and Criticism”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/catherine-grant/ Grant, C. (2020). Dissolves of Passion (Birbirinin İçinde Eriyen Tutkular): Videografik Derlemede Kurgu Yoluyla Malzemeyle Düşünmek. (Çev. İ. Gürkan). sinecine, 11(2), 357-374. Grant, C. (2014a). “How long is a piece of string? On the Practice, Scope and Value of Videographic Film Studies and Criticism”. Çevrimiçi: http://reframe.sussex.ac.uk/audiovisualessay/frankfurt-papers/catherine-grant/ Grant, C. (2014b). “The Shudder of a Cinephiliac Idea? Videographic Film Studies Practice as MaterialThinking”. Aniki,1(1),49-62. Çevrimiçi: http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/59/h, Gürkan, İ. (2019). Film Çalışmalarında Eleştirinin Dönüşümü: Görsel-İşitsel Denemeler (Audiovisual Essay). SineFilozofi , 4 (8) , 284-303 . DOI: 10.31122/sinefilozofi.633100. Gürkan, İ. (2021). “Catherıne Grant İle Video Essay Üzerine”, sinecine, 12(1): 147-163. Gürkan, İ. (2022). “Film Eleştirisinde “Sanat Erotikası”na Doğru: Videografik Eleştiri ve Haptik Bakış”, SineFilozofi Dergisi, 7 (13): 61-80. Keathley, C., Mittell, J. & Grant, C. (2019). The Videographic Essay: Criticism in Sound & Image. Montreal: Caboose. Papazian, A. E., Eades, C. (2016). The Essay Film: Dialogue, Politics, Utopia. London, NY: Wallflower Press. Russell, Catherine (2018). “Archiveology: Walter Benjamin and Archival Film Practices”, Issue 1: The Long Path to Audio-visual History (Special Issue), https://film-history.org/issues/text/archiveology, Date of Access 02.11.2019 Shambu, G. (2020). Yeni Sinefili. Çev. Bilge Demirtaş. Eskişehir: Yort. Türkgeldi, S. (2021). Thinking of Video Essays as A Performative Research With A New Concept: Transimage. SineFilozofi, 6(11), 812-825. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.823234 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gastronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili temel kavramları, çalışma alanları ve yaklaşımları yorumlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Felsefe ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Ulusal ve uluslararası mutfakları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeme içme sanatının işleyişini, sistemlerini ve yapılarını analiz eder.
|
||||||
2 |
Mutfak faaliyetlerinin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda bilimi ile ilgili teorik bilgileri gastronomi alanına uygular.
|
||||||
2 |
Alanındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için işbirliği yapar.
|
||||||
3 |
Temel mutfak tekniklerini ve ürün hazırlama prensiplerini günümüz teknolojisine entegre eder.
|
||||||
4 |
Yiyecek-içecek işletmelerinde iş düzenini ve akışını planlar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yiyecek ve içecek alanında maliyetleri hesaplar.
|
||||||
2 |
Bir yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yürütecek yönetim teorilerini, işe alım ve değerlendirme süreçlerini uygular.
|
||||||
3 |
Alanındaki ulusal ve uluslararası yarışma ve fuarlara katılımı organize eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili planlama, icra ve düzenleme hatalarını sistematik şekilde bulur.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sunum ve iletişim tekniklerini kullanarak fikirlerini yazılı ve sözlü bir şekilde ifade eder.
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili etkinlikler düzenler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleğiyle ilgili etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri mevzuatta yer alan maddeler doğrultusunda yorumlar.
|
||||||
2 |
Tarihi, kültürel ve coğrafi zenginlikleri kullanarak alanında toplumsal ve sosyal içerikli projeler tasarlar.
|
||||||
3 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 1 | 13 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Proje Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 51 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |