Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GAS229 | FOOD SAFETY AND HYGIENE | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEMA AYDIN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı gıdaların hazırlanmasından servisine kadar olan süreçte insan sağlığına zararlı olabilecek fiziksel, kimyasal ve biyolojik etkenlere odaklanmakla beraber genel hijyen ve sanitasyon kuralları ile gıda işletmelerinde gıda güvenliğinin sağlanması ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği hijyen ve sanitasyon kavramları, gıda muhafaza ilkeleri, bulaşma kaynakları, temizlik maddeleri ve dezenfektanlar, işletmelerde temizlik dezenfeksiyon programlarının uygulanması, gıda üretiminde personel hijyeni, gıda güvenlik sistemleri, su hijyeni konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hijyen ve sanitasyon ile ilgili temel kavramları açıklar. |
Gıda kaynaklı hastalık yapan ve gıdaların bozulmasına sebep olan mikroorganizmaları sınıflandırır. |
Mikroorganizma kaynaklı ortaya çıkabilecek hijyen problemlerini çözer. |
Gıda hazırlama alanlarında hijyen uygulamaları, temizlik malzemeleri, temizlik maddeleri, atık yönetimi ve haşere kontrolü bilgilerini kullanarak uygun temizleme ve dezenfeksiyon yöntemini seçer. |
Herhangi bir gıda sanayi kuruluşu için HACCP planı ve ISO 22000 standartları oluşturur. |
Gıda güvenliğini gıdaların işlenmesi, depolanması, nakli, servis edilmesi ile ilgili konularla ilişkilendirerek tanımlar. |
Gıda ve su sanitasyonunu sosyal, ekonomik, çevresel, etik ve sağlık açılarından geniş bir perspektif ile değerlendirir. |
Kişisel davranışların değişimi ve olayları farklı açılardan yaklaşabilme becerileri ile yiyecek ve içecek servis sektöründe sürdürülebilir ve adil bir yönetim sergiler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Hijyen ve sanitasyon kavramları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Makale okuma, özetleme | Kirlenme türleri, çapraz bulaşma, mikroorganizmalar ile gıdaların ilişkisi, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Makale okuma, özetleme | Mikroorganizmalar, Bulaşma kaynakları, Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen floralar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Makale okuma, özetleme | Besin Hazırlamada Hijyen İlkeleri, Besin Pişirmede Hijyen İlkeleri, Besin Soğutmada Hijyen İlkeleri, Besin Servisinde Hijyen İlkeleri, Besin Depolamada Hijyen İlkeleri I | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Makale okuma, özetleme | Besin Hazırlamada Hijyen İlkeleri, Besin Pişirmede Hijyen İlkeleri, Besin Soğutmada Hijyen İlkeleri, Besin Servisinde Hijyen İlkeleri, Besin Depolamada Hijyen İlkeleri II | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Makale okuma, özetleme | Gıdalarda Mikrobiyal Gelişmeyi etkileyen faktörler, Gıda Kaynaklı Mikrobiyal Hastalıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Makale okuma, özetleme | Personel Hijyeni | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Makale okuma, özetleme | Su Hijyeni, Hava Hijyeni, İşletme Hijyeni, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Makale okuma, özetleme | Temizlik ve Temizlik Malzemeleri, Dezenfeksiyon, Dezenfektanlar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Makale okuma, özetleme | Atık Maddelerin Uzaklaştırılması, Geri Kazanılması, Sürdürülebilir Yaklaşımlar, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Makale okuma, özetleme | Pestisitler, Örnek Vaka Çalışmalarının İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Makale okuma, özetleme | Gıda Güvenliği Kalite ve Sanitasyon Programları ve Uygulamaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Makale okuma, özetleme | HACCP ve ISO 22000 Temelleri ve uygulamaları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Makale okuma, özetleme | Genel tekrar, Ödev Sunumları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Schiffer et. al. 2018. Principles of Hygiene and Food Safety Management. |
Food Safety and Sanitation Manual. https://agrilifefoodsafety.tamu.edu/files/2011/03/Food-Safety-Sanitation-Manual-California.pdf |
MEGEP. 2011. Yiyecek İçecek Hizmetleri Hijyen Sanitasyon. Ankara erişim: https://ismek.ist/files/ismekOrg/file/2013_hbo_program_modulleri/sanitasyon.pdf |
MEGEP. 2011. İşletmelerde Temizlik ve Dezenfeksiyon. Ankara. Erişim: https://firatozel.files.wordpress.com/2016/10/ic59fletmelerde-temizlik-ve-dezenfeksiyon.pdf |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gastronomi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili temel kavramları, çalışma alanları ve yaklaşımları yorumlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Felsefe ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası mutfakları benzerlik ve farklılıkları yönünden karşılaştırır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeme içme sanatının işleyişini, sistemlerini ve yapılarını analiz eder.
|
3 | |||||
2 |
Mutfak faaliyetlerinin teknik altyapısını ve içeriğini hazırlar.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda bilimi ile ilgili teorik bilgileri gastronomi alanına uygular.
|
4 | |||||
2 |
Alanındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için işbirliği yapar.
|
1 | |||||
3 |
Temel mutfak tekniklerini ve ürün hazırlama prensiplerini günümüz teknolojisine entegre eder.
|
1 | |||||
4 |
Yiyecek-içecek işletmelerinde iş düzenini ve akışını planlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yiyecek ve içecek alanında maliyetleri hesaplar.
|
1 | |||||
2 |
Bir yiyecek-içecek işletmesini etkin bir şekilde yürütecek yönetim teorilerini, işe alım ve değerlendirme süreçlerini uygular.
|
3 | |||||
3 |
Alanındaki ulusal ve uluslararası yarışma ve fuarlara katılımı organize eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili planlama, icra ve düzenleme hatalarını sistematik şekilde bulur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sunum ve iletişim tekniklerini kullanarak fikirlerini ayzılı ve sözlü bir şekilde ifade eder.
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili etkinlikler düzenler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleğiyle ilgili etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri mevzuatta yer alan maddeler doğrultusunda yorumlar.
|
3 | |||||
2 |
Tarihi, kültürel ve coğrafi zenginlikleri kullanarak alanında toplumsal ve sosyal içerikli projeler tasarlar.
|
2 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel araştırmalar yapar.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 5 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |