Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMY441 | UÇAK SİSTEMLERİ IV | 7 | 10 | 7 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders, öğrencilerin uçaklarda bulunan çeşitli sistemlerin işleyişini anlamalarını, bakım ve onarım süreçlerinde karşılaştıkları sistemleri etkin bir şekilde çözümleyebilmelerini amaçlar. Bu ders, uçuş kumandaları, yakıt sistemleri, hidrolik güç, buz ve yağmurdan koruma sistemleri, iniş takımları ve aydınlatma sistemleri gibi temel uçak sistemlerini ve bu sistemlerin bakım, onarım, arıza teşhisi ve işletimindeki gereksinimlerini kapsamlı bir şekilde ele alır. |
İçerik: | Bu ders, uçuş kumandalarıyla başlar ve uçak kontrol yüzeylerinin, yük kumandası, yüksek kaldırma düzenekleri ve sistem çalışma mekanizmalarının (manuel, hidrolik, pnömatik, elektriksel, fly-by-wire) detaylı bir şekilde incelenmesini kapsar. Yakıt sistemlerinin işleyişi, yakıt tankları, besleme sistemleri, çapraz besleme, ikmal ve boşaltma işlemleri üzerine yoğunlaşılır. Hidrolik güç sistemleri; sıvılar, pompalar, basınç üretimi, güç dağıtımı ve akümülatörlerin çalışma prensipleri açıklanır. Buz ve yağmurdan koruma sistemleri; buzlanma engelleme ve giderme, yağmur arındırma ve silici/silecek sistemleri üzerine ders verilir. Ayrıca iniş takımları, şok emme, fren sistemleri, tekerlek, lastik, oto-frenleme ve kazıklamayı önleme gibi sistemler de detaylandırılır. Son olarak, uçakta bulunan harici ve dahili ışık sistemleri (seyrüsefer, acil durum ışıkları, kabin aydınlatması) dersin kapsamına dahil edilir. Bu derste, öğrenciler uçak sistemlerinin çalışma prensiplerini ve bakım gereksinimlerini öğrenerek, uçak bakım ve onarım işlemlerine dair kapsamlı bilgi edinirler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Aileron, elevatör, dümen ve spoyler gibi ana kumanda yüzeylerinin işleyişini ve operasyonunu anlar. |
Aktif yük kumandası, yüksek kaldırma düzenekleri ve kaldırma-indirme, hız frenleri sistemlerinin temel prensiplerini kavrar. |
Manüel, hidrolik, pnömatik, elektriksel ve fly-by-wire kumanda sistemlerini analiz edebilir. |
Yapay hissetme, sapma damperi, Mach ayarı, dümen sınırlayıcıları gibi gelişmiş sistemlerin işleyişini yorumlayabilir. |
Perdövites (stall) koruma ve uyarı sistemlerini analiz edebilmek ve uçak güvenliğinde nasıl kullanıldığını açıklayabilir. |
Balanslama ve dengeleme işlemlerini, yük kontrolü ve aerodinamik ayarlamalar ile birlikte değerlendirebilir. |
Uçak yakıt sistemlerinin yerleşimi ve tasarımını anlayabilmek, yakıt tankları, yakıt ikmali, transfer ve çapraz besleme sistemlerini analiz edebilir. |
Yakıt ikmali ve boşaltma prosedürlerini, güvenlik ve verimlilik açısından inceleyebilir. |
Yakıt sistem göstergeleri, uyarıları ve transfer mekanizmalarının işleyişini değerlendirebilir. |
Yakıt sistemlerinin boylamasına denge üzerine etkilerini analiz edebilir. |
Hidrolik sıvıların özelliklerini ve hidrolik rezervuarların uçak içindeki rolünü kavrayabilir. |
Hidrolik pompaların işleyişi, basınç üretimi ve kontrol mekanizmalarını elektriksel, mekanik, pnömatik ve acil durum sistemleri açısından analiz edebilir. |
Akümülatörler, filtreler ve güç dağıtımı vanalarının bakım ve işleyişini değerlendirebilir. |
Hidrolik sistemlerin diğer uçak sistemleriyle olan ilişkilerini anlayarak, etkili bir şekilde arıza tespiti ve onarımı yapabilir. |
Buzlanma oluşumunun nedenlerini, sınıflandırılmasını ve tespitini anlayabilir. |
Elektrikli, sıcak hava ile ve kimyasal yöntemlerle buzlanmayı engelleyen sistemlerin işleyişini analiz edebilir. |
Elektrikli, sıcak hava ile, pnömatik ve kimyasal yöntemlerle buzlanmayı gideren sistemlerin işleyişini anlayabilir. |
Yağmurdan arındırma ve silici/silecek sistemlerinin işleyişini ve bakımını değerlendirebilir. |
İniş takımlarının yapısal tasarımını ve şok emme sistemlerinin işleyişini anlayabilir. |
İniş takımlarının açılma ve toplama sistemlerini, normal ve acil durum modlarında analiz edebilir. |
Tekerlekler, frenler, oto-frenleme, kayma ve kazıklamayı önleme sistemlerinin bakım ve onarımını değerlendirebilir. |
Dümen (steering) sistemlerinin işleyişini ve hava yer algılama sistemlerinin uçak güvenliği için önemini kavrayabilir. |
Kuyruk tamponu ve ilgili güvenlik sistemlerinin işleyişini anlayabilir. |
Seyrüsefer, çarpışmayı önleme, iniş, taksi ve buz ışıkları gibi harici ışık sistemlerinin işleyişini anlayabilir. |
Kabin, kokpit ve kargo alanı aydınlatması gibi dahili ışık sistemlerinin işleyişini inceleyebilir. |
Acil durum ışıkları ve uçak güvenliğinde bu sistemlerin rolünü kavrayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | ATA 27 | 11.9 Uçuş Kumandaları (ATA 27) Ana kumanda yüzeyleri: eleron, elevatör, dümen, spoyler; Fletner (trim) kumandası; Aktif yük kumandası; Yüksek kaldırma düzenekleri; Kaldırma indirme, hız frenleri; Sistem çalışması: Manüel, hidrolik, pnömatik, elektriksel, elektronik kumandalı (fly-by-wire); Suni hissetme, Sapma (Yaw) damperi, Mach ayarı, dümen sınırlayıcısı (rudder limiter), fırtına kilitleme sistemleri; Balanslama/Dengeleme ve ayarlama: Perdövites (stall) koruma/uyarı sistemi. | - |
2 | ATA 27 | 11.9 Uçuş Kumandaları (ATA 27) Ana kumanda yüzeyleri: eleron, elevatör, dümen, spoyler; Fletner (trim) kumandası; Aktif yük kumandası; Yüksek kaldırma düzenekleri; Kaldırma indirme, hız frenleri; Sistem çalışması: Manüel, hidrolik, pnömatik, elektriksel, elektronik kumandalı (fly-by-wire); Suni hissetme, Sapma (Yaw) damperi, Mach ayarı, dümen sınırlayıcısı (rudder limiter), fırtına kilitleme sistemleri; Balanslama/Dengeleme ve ayarlama: Perdövites (stall) koruma/uyarı sistemi. | - |
3 | ATA 27 | 11.9 Uçuş Kumandaları (ATA 27) Ana kumanda yüzeyleri: eleron, elevatör, dümen, spoyler; Fletner (trim) kumandası; Aktif yük kumandası; Yüksek kaldırma düzenekleri; Kaldırma indirme, hız frenleri; Sistem çalışması: Manüel, hidrolik, pnömatik, elektriksel, elektronik kumandalı (fly-by-wire); Suni hissetme, Sapma (Yaw) damperi, Mach ayarı, dümen sınırlayıcısı (rudder limiter), fırtına kilitleme sistemleri; Balanslama/Dengeleme ve ayarlama: Perdövites (stall) koruma/uyarı sistemi. | - |
4 | ATA 28 | 11.10 Yakıt Sistemleri (ATA 28) Sistem yerleşimi; Yakıt tankları; İkmal/Besleme sistemleri; İndirme, havalandırma ve tahliye; Çapraz besleme ve transfer; Göstergeler ve uyarılar; Yakıt ikmali ve yakıt boşaltma; Boylamasına balans yakıt sistemleri. | - |
5 | ATA 28 | 11.10 Yakıt Sistemleri (ATA 28) Sistem yerleşimi; Yakıt tankları; İkmal/Besleme sistemleri; İndirme, havalandırma ve tahliye; Çapraz besleme ve transfer; Göstergeler ve uyarılar; Yakıt ikmali ve yakıt boşaltma; Boylamasına balans yakıt sistemleri. | - |
6 | ATA 29 | 11.11 Hidrolik Güç (ATA 29) Hidrolik sıvıları; Hidrolik depoları; basınçlama, ikmal ve numune alma Hidrolik pompalar ve basınç üretimi: Elektriksel, mekanik, pnömatik ve acil durum Basınç Kontrolü Sistem yerleşimi; Akümülatörler; Filtreler; Güç dağıtımı: yönlendirme ve kumanda valfleri, çalıştırma silindirleri ve pistonlar; Gösterge ve uyarı sistemleri; Diğer sistemler ile ilişkiler. | - |
7 | ATA 29 | 11.11 Hidrolik Güç (ATA 29) Hidrolik sıvıları; Hidrolik depoları; basınçlama, ikmal ve numune alma Hidrolik pompalar ve basınç üretimi: Elektriksel, mekanik, pnömatik ve acil durum Basınç Kontrolü Sistem yerleşimi; Akümülatörler; Filtreler; Güç dağıtımı: yönlendirme ve kumanda valfleri, çalıştırma silindirleri ve pistonlar; Gösterge ve uyarı sistemleri; Diğer sistemler ile ilişkiler. | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | ATA 29 | 11.11 Hidrolik Güç (ATA 29) Hidrolik sıvıları; Hidrolik depoları; basınçlama, ikmal ve numune alma Hidrolik pompalar ve basınç üretimi: Elektriksel, mekanik, pnömatik ve acil durum Basınç Kontrolü Sistem yerleşimi; Akümülatörler; Filtreler; Güç dağıtımı: yönlendirme ve kumanda valfleri, çalıştırma silindirleri ve pistonlar; Gösterge ve uyarı sistemleri; Diğer sistemler ile ilişkiler. | - |
10 | ATA 30 | 11.12 Buz ve Yağmurdan Koruma (ATA 30) Buz oluşumu, sınıflandırılması ve tespiti; Buzlanmayı engelleyici sistemler: Elektriki, sıcak havayla ve kimyasal; Buzlanmayı giderici sistemler: Elektriki, sıcak havayla, pnömatik ve kimyasal; Yağmurdan arındırma; Propların ve drein yerlerinin ısıtılması; Silici/silecek sistemleri. | - |
11 | ATA 30 | 11.12 Buz ve Yağmurdan Koruma (ATA 30) Buz oluşumu, sınıflandırılması ve tespiti; Buzlanmayı engelleyici sistemler: Elektriki, sıcak havayla ve kimyasal; Buzlanmayı giderici sistemler: Elektriki, sıcak havayla, pnömatik ve kimyasal; Yağmurdan arındırma; Propların ve drein yerlerinin ısıtılması; Silici/silecek sistemleri. | - |
12 | ATA 32 | 11.13 İniş Takımları (ATA 32) Yapı, şok emme; Açma ve toplama sistemleri; Normal ve acil durum; Göstergeler ve uyarılar; Tekerlek ve lastikler, Frenler, oto-frenleme, kayma ve kazıklamayı önleme; Steering (dümen); Hava yer algılaması. Kuyruk tamponu | - |
13 | ATA 32 ATA 33 | 11.13 İniş Takımları (ATA 32) Yapı, şok emme; Açma ve toplama sistemleri; Normal ve acil durum; Göstergeler ve uyarılar; Tekerlek ve lastikler, Frenler, oto-frenleme, kayma ve kazıklamayı önleme; Steering (dümen); Hava yer algılaması. Kuyruk tamponu 11.14 Işıklar (ATA 33) Harici: seyrüsefer, çarpışmayı önleme, iniş, taksi, buz; Dahili: Kabin, kokpit, kargo; Acil Durum. | - |
14 | ATA 33 | 11.14 Işıklar (ATA 33) Harici: seyrüsefer, çarpışmayı önleme, iniş, taksi, buz; Dahili: Kabin, kokpit, kargo; Acil Durum. | - |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
FAA Resmi İnternet Sitesi, https://www.faa.gov/ http://www.flightlearnings.com www.b737.org.uk/aircraftsystems.htm |
TTS Module 11, Total Training Support Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık standartları ve kuralları ile ilgili temel kavramları tanımlar (define). (Bloom 1)
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında ekip çalışmasını organize eder. (organise). (Bloom 6)
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bakım uygulamaları için gerekli olan güncel doküman, modern teknik ve araçları seçer (choose). (Bloom 2)
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili bilgi edinebilmek için, bakım el kitaplarını ve diğer bilgi kaynaklarını iş yaşamında kullanır (use) (Bloom 3)
|
5 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanların güncelliklerini belirler (determine). (Bloom 1)
|
4 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle iş yaşamında kullanır (perform) (Bloom 4)
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (use) Bloom 3
|
2 | |||||
2 |
Konuyu tanımlayan kroki, şema, grafik vb. dokümanları okuyarak yorumlar (interprent). (Bloom 2)
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunlar için çözüm geliştirir. (develop) (Bloom 6)
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler (determine) (Bloom 3)
|
2 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini mesleki gelişimde kullanır (use) (Bloom 3)
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teknik resim bilgisini etkin bir şekilde iş yaşamında uygulayabilir (apply) (Bloom 3)
|
3 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak belirtir (state) (Bloom 1)
|
3 | |||||
3 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzmanlarla tartışır (debate) (Bloom 2)
|
5 | |||||
4 |
Uluslararası seviyede alanı ile ilgili eğitimlere katılır (participate) (Bloom 3)
|
4 | |||||
5 |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri organize eder. (organize) (Bloom 6)
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans eğitimi boyunca elde ettiği, bilgi ve becerilerini iş yaşamında kullanır (use). (Bloom 3)
|
2 | |||||
2 |
Alanında karşılaştığı sorunları çözer. (solve) (Bloom 3)
|
3 | |||||
3 |
Kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma ve iş güvenliği konularında gerekli davranış kültürünü çalıştığı ekibe uygular (apply) (Bloom 3)
|
3 | |||||
4 |
Emniyet faktörü bilincini kendisine ve ekibine yerleştirir. (locate) Bloom 1)
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 10 | 140 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 205 |
Genel Toplam | 205 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |