TR EN

ALGORİTMA VE PROGRAMLAMANIN TEMELLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
VBA107 ALGORİTMA VE PROGRAMLAMANIN TEMELLERİ 1 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ONUR TÜRKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi BANU KAYINOVA
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere algoritmik düşünme yaklaşımını kazandırmak, programlamanın temel kavramlarını tanıtmak ve bilgisayar bilimlerinin temelini oluşturan problem çözme yöntemlerini öğretmek.
İçerik: Algoritma kavramı, problem çözme yöntemleri, akış diyagramları, sözde kod (pseudocode), temel veri tipleri, değişkenler, operatörler, karar yapıları, döngüler, diziler, fonksiyonlar ve algoritma analizine giriş.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Algoritma ve algoritmik düşünme kavramını açıklar.
Problemleri çözmek için akış diyagramı ve sözde kod geliştirebilir.
Temel programlama yapılarının (veri tipleri, değişkenler, operatörler) mantığını kavrar.
Karar yapıları ve döngülerle algoritma tasarlayabilir.
Fonksiyonel programlama mantığının temelini açıklar.
Diziler ve basit veri yapılarıyla algoritmalar kurabilir.
Algoritmaların verimliliği ve hata ayıklama konusunda temel bilgi edinir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma, ders içeriğinin tanıtımı, algoritma ve programlamaya giriş. Anlatım
2 Kitap-Ders Notu Okuma Algoritmik düşünme ve problem çözme yöntemleri. Anlatım
3 Kitap-Ders Notu Okuma Akış diyagramları ve sözde kod (pseudocode). Anlatım
4 Kitap-Ders Notu Okuma Programlamanın temel kavramları: veri tipleri, değişkenler. Anlatım
5 Kitap-Ders Notu Okuma Operatörler ve işlem önceliği. Anlatım
6 Kitap-Ders Notu Okuma Karar yapıları (if–else, switch). Anlatım
7 Kitap-Ders Notu Okuma Döngüler (for, while, do-while). Anlatım
8 Kitap-Ders Notu Okuma Diziler ve temel veri yapıları. Anlatım
9 Kitap-Ders Notu Okuma Fonksiyon tanımları ve parametreler. Anlatım
10 - ARA SINAV -
11 Kitap-Ders Notu Okuma Fonksiyonlarda kapsam ve özyineleme (recursion). Anlatım
12 Kitap-Ders Notu Okuma Çok boyutlu diziler ve matris işlemleri. Anlatım
13 Kitap-Ders Notu Okuma Algoritma analizine giriş (karmaşıklık, verimlilik). Anlatım
14 Kitap-Ders Notu Okuma Algoritma Tasarım Teknikleri ve İleri Örnekler. Anlatım
15 Kitap-Ders Notu Okuma Genek tekrar. Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tungut, H. B. (2024). Algoritma ve Programlama Mantığı (23. Baskı). Ankara: Kodlab Yayıncılık. ISBN: 9786055201241
Yazıcı, E. (2022). Sıfırdan Başlayarak Algoritma ve Programlama Öğrenme. İstanbul: Hiperlink Yayınları. ISBN: 9786258410488
Yaşar, E. (2022). Algoritma ve Programlamaya Giriş (7. Baskı). Ankara: Ekin Yayınevi. ISBN: 9786258235142

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50 Klasik Sınav
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri bilimi ve analitiğinin temel bileşenlerine hâkim olur; istatistiksel analiz, veri madenciliği ve makine öğrenmesine ilişkin yöntemleri uygulamalı olarak kullanabilir.
3
2
Öğrenci, hem yapılandırılmış hem de yapılandırılmamış veri tiplerini analiz etme becerisine sahiptir; büyük veri kümeleri üzerinden anlamlı çıkarımlar yaparak analitik yöntemleri etkili biçimde kullanabilir.
4
3
Öğrenci, veri analizi ve modelleme süreçlerinde Python, R, SQL gibi programlama dillerinden yararlanabilir; veri işleme ve otomasyon adımlarını etkin biçimde yönetebilir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri görselleştirme ve sonuç raporlama tekniklerini kullanarak analiz bulgularını açık, etkili ve karar verme süreçlerine katkı sunacak biçimde ifade edebilir.
5
2
Öğrenci, karmaşık veri odaklı problemleri analiz edebilir, uygun çözüm yolları geliştirebilir ve bilimsel araştırma yöntemleri aracılığıyla yaratıcı, veri temelli kararlar alabilir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği kapsamında karşılaşılan problemleri analiz edebilir, uygun veri analizi tekniklerini seçerek çözüm yolları geliştirebilir; istatistiksel, algoritmik ve yapay zekâ temelli yöntemleri eleştirel düşünme yeteneğiyle değerlendirebilir.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği uygulamalarında Python, R, SQL gibi programlama dillerini etkin biçimde kullanabilir; veri madenciliği, makine öğrenmesi, büyük veri işleme, veri görselleştirme ve modelleme araçlarıyla pratik çözümler geliştirebilir, gerçek veri setleri üzerinde uygulamalar gerçekleştirebilir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği ile ilgili bireysel veya ekip çalışmalarında sorumluluk üstlenebilir, karmaşık veri projelerini bağımsız olarak planlayıp yürütebilir; karşılaştığı sorunlara analitik ve yaratıcı çözümler geliştirerek karar alma süreçlerinde etkin rol oynayabilir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği alanındaki güncel gelişmeleri, teknolojileri ve yöntemleri izleyerek yaşam boyu öğrenme bilinciyle kendini sürekli geliştirme yetkinliğine sahiptir; yeni bilgi ve becerileri hızla edinip uygulamaya aktarabilir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği alanındaki çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel yollarla açık ve etkili bir biçimde ifade edebilir; çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, iletişim kurabilir ve iş birliğine dayalı çözümler geliştirebilir.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenci, veri bilimi ve analitiği alanına özgü kavramlara, yöntemlere, algoritmalara ve araçlara hâkimdir; etik ilkelere uygun biçimde veri toplama, işleme, analiz etme ve yorumlama süreçlerini yürütebilir, veri gizliliği ve güvenliği konularında sorumluluk bilinciyle hareket eder.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0