TR EN

BİYOMİMİKRİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UTI334 BİYOMİMİKRİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Biyomimikri, doğadaki organizmaların yapıları, işlevleri, süreçleri ve adaptasyonlarından ilham alarak insan yapımı sistemler, ürünler ve teknolojiler geliştiren bir yaklaşımdır. Bu nedenle, biyomimikri dersinin temel amacı, öğrencilere doğadaki organizmaların çeşitli özelliklerini ve adaptasyonlarını inceleyerek, bu özelliklerin insan yapımı sistemlere nasıl uyarlanabileceğini anlamalarını sağlamak ve öğrencilerin doğadan ilham alarak yenilikçi çözümler üretme yeteneklerini kazandırmaktır.
İçerik: Bu ders disiplinlerarası biyomimikri alanını tanıtacaktır. Biyoloji, tasarım, işletme, mühendislik ve mimarlık alanları dahil olmak üzere çoklu bakış açılarını kullanarak biyomimikrinin temel kavramları öğrenilecektir. Biyomimikri, bu bilgiyi aktarmak ve insanlarla ilgili sorunlara yenilikçi çözümler önermek için doğa hakkında ve doğadan öğrenme sürecidir. Aynı süreç biyoloji ve diğer destekleyici alanlarda bilgi üretiminin ilerlemesine de yardımcı olmaktadır. Disiplinlerarası yaklaşımımız, biyoloji, tasarım, işletme, mühendislik ve mimarlık alanlarındaki form-fonksiyon ilişkileri, atık azaltma, yaşam döngüleri ve sürdürülebilirlik gibi yakınsak temaları vurgulayan örneklerden yararlanacaktır. Böylece, derste elde edilen bilgiler, biyomimikri alanında daha derin çalışmalar yapmak isteyen öğrenciler için bir çerçeve olarak kullanılabileceği gibi, diğer ilgi alanlarına uygulama için de bir temel oluşturacaktır. Biyoloji, tasarım, işletme, mühendislik, mimarlık ve tıp alanlarındaki temel kavramlara aşina olmak için faydalı olacaktır, ancak bu dersi tamamlamak veya bu dersten faydalanmak için herhangi bir disiplinde derin olmak gerekmemektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Biyomimikri dersini başarıyla tamamlayan öğrenciler, aşağıdaki bilgi, beceri ve/veya yetenekleri kazanacaklardır. 1. Biyomimikri hakkında bilgili ve hevesli hale geleceklerdir. 2. Yerel çevre ile ilişkileri güçlenecektir. 3. Süreç ve sistemleri daha iyi tanımayı, gözlemlemeyi ve doğa hakkında yaratıcı düşünmeyi öğreneceklerdir. 4. Doğayı sömürülecek bir şey olarak değil, bir öğretmen ve model olarak göreceklerdir. 5. Mevcut zorluklara pratik çözümler geliştirmek ve uygulamak için doğayla işbirliği yapmayı öğreneceklerdir. 6. Biyomimikrinin arkasındaki teori ve yöntemleri tanımlayacaklardır. 7. Biyomimetik uygulamalara ve bu uygulamaların nasıl çalıştıklarına dair çeşitli örnekler sunabileceklerdir. 8. Biyomimetik tasarıma yönelik kendi fikirlerini geliştirebileceklerdir. 9. Tasarım, işletme, mühendislik ve mimarlık gibi alanlarda inovatif düşünceye sahip olabileceklerdir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Biyomikriye Giriş -
2 - Biyomimikrinin Temel Kavramları ve İlkeleri -
3 - Biyomimikrinin Tarihçesi ve Örnekleri -
4 - Biyomimikriden İlhan Alma ve Tasarım Süreci -
5 - İşletmelerde Biyomimikri -
6 - Biyolojik Örneklerden İlhan Alma -
7 - Mühendislik ve Teknolojide Biyomimikri -
8 - ARA SINAV -
9 - Mimarlık ve Tasarımda Biyomimikri -
10 - Sürdürülebilir Ürün Geliştirmede Biyomimikri -
11 - Tasarım Odaklı Düşünce -
12 - Biyomimikride Adaptasyon ve Esneklik -
13 - Biyomimikri Eğiti ve Zorluklar -
14 - Örnek Olaylar -
15 - Öğrenci Projeleri ve Sunumlar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Janine M. Benyus (2002). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. Harper Perennial. Harper Perennial. Akhlesh Lakhtakia, Raúl José Marín-Palma (2013). Engineered Biomimicry. Elsevier. Michael Pawlyn (2016). Biomimicry in Architecture. RIBA Publishing. Margo Farnsworth (2020). Biomimicry and Business. Routledge. Ayşe Meriç Yazıcı (2023). The business of biomimicry and the wisdom of living organisms. Holistence Publishing.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 5 3 15
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 2 3 6
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 2 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 129
Genel Toplam 129
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0