| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| TDE112 | YARATICI YAZARLIK | 2 | 2 | 2 | 2 | 
DERS BİLGİLERİ | 
                        |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe | 
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACER GÜLŞEN | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
AMAÇ VE İÇERİK | 
                        |
|---|---|
| Amaç: | Dersin amacı; kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeler, yaratıcı düşünme becerisi, yaratıcı düşünme kavramı, dış dünya gerçekliği, yazınsal metinler oluşum süreçleri, yaratıcı yazma becerisi, yaratıcı yazma ilkeleri konularını öğrenciye kavratmaktır. | 
| İçerik: | Ders; kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeler, yaratıcı düşünme becerisi, yaratıcı düşünme kavramı, dış dünya gerçekliği, yazınsal metinler oluşum süreçleri, yaratıcı yazma becerisi, yaratıcı yazma ilkeleri konularını kapsar. | 
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
                        
|---|
| Kurmaca metin yazımında esas alınacak ilkeleri, roman kuramına dayalı olarak listeler. | 
| Yaratıcı düşünme becerisine sahip bireyin özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. | 
| Yaratıcı düşünme kavramının amacı, kapsamı ve özellikleri hakkında taslak hazırlar. | 
| Sanatın gerçekliğinin dış dünya gerçekliğinden ne şekilde ayrıldığını saptayarak yazınsal metinlerin oluşum süreçlerini çözümler. | 
| Yaratıcı yazma becerisinin bireye kazandırdıklarını formüle eder. | 
| Yaratıcı düşünme becerisinin yaratıcı yazma ilkeleri doğrultusunda yazma edimine nasıl uyarlanacağını tarif eder. | 
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Literatür Tarama | Yaratıcı Yazarlık Dersinin Mahiyeti | Anlatım, Soru-Cevap | 
| 2 | Literatür Tarama | Her kurmaca metin, bir yapıdır ve çeşitli yapı unsurlarından oluşur. Dede Korkut Hikâyelerinden Deli Dumrul Boyunun okunması ve metindeki kahramanların portreleri hakkında yazma çalışmaları. | Anlatım, Problem Çözme, Metin inceleme, Soru-Cevap, Yazmaya Başlangıç Çalışmaları | 
| 3 | Literatür Tarama | Anlatma esasına bağlı edebi metinler nelerdir? Hikâye, öykü, novella, anlatı, roman terimleri arasındaki farklılıkların neler olduğu. Halit Ziya Uşaklıgil’den Mösyö Fumagace adlı hikâyenin okunması. | Anlatım, Problem Çözme, Metin İnceleme, Portre Yazımı | 
| 4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eserinden Babama Mektup adlı anlatının okunması. “Diyaloji” nedir, edebiyatta diyaloji nasıl ve hangi tekniklerle başlamıştır? | Soru Cevap, Tartışma, Anlatım, Uygulama | 
| 5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eserinden Demiryolu Hikâyecileri Bir Rüya adlı anlatının okunması ve bu metin vasıtasıyla silik izleksel yapının ne olduğunun anlaşılması. | Anlatım, Problem Çözme, Soru–Cevap | 
| 6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Görselden yola çıkarak, yazıya geçme uygulamalarının yapılması. Kolaj çalışmaları. | Uygulama Çalışmaları, Yazma | 
| 7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Farklı yazı parçalarının birleştirilmesi. Kolaj ve montaj uygulamaları. | Soru-Cevap, Uygulama Çalışmaları, Yazma | 
| 8 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Franz Kafka’nın Dönüşüm adlı anlatısı vasıtasıyla “grotesk” teriminin anlaşılması. Rüyanın kendisinin bir metin olarak yazılabilmesi ile ilgili uygulamalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Uygulama ve Yazma Çalışmaları | 
| 9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Dostoyevski’nin yeraltından Notlar adlı anlatısı vasıtasıyla diyalojinin ne olduğunun anlaşılması. Metin içine mektup montajı ile metne bir anlatıcı daha ekleme uygulamaları. | Anlatım, Tartışma, Uygulama ve Yazım | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Gogol’ün Palto adlı anlatısı vasıtasıyla teknik özellik olarak “ironinin” ne olduğunun anlaşılması. İçinde ironi bulunduran metin yazma çalışmaları. | Anlatım, Tartışma, Açıklama, Soru-Cevap | 
| 12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Orhan Pamuk’un Benim Adım Kırmızı adlı anlatısından seçilen bölümler vasıtasıyla çoğul anlatıcı tekniğinin anlaşılması. Şiir okuma çalışmaları. Görsel şiir örnekleri. | Anlatım, Tartışma, Açıklama, İnteraktif Sunum | 
| 13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Terim olarak Hipermetinsel tasarımın ne olduğunun anlaşılması. Hipermetinsel tasarım özelliği taşıyan bir metin yazımı. | Anlatım, Tartışma, Açıklama, İnteraktif Sunum | 
| 14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Bağımsız kelimelerle kurgu çalışmalarının yapılması. | Uygulama ve Yazma Çalışmaları | 
| 15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma, Final Hazırlığı | Bağımsız dizelerle kolaj çalışmaları yaparak yeni metinler oluşturabilme. Yapılan çalışmalar ve öğrenilen terimler ile ilgili tekrar çalışmaları | Uygulama ve Yazma Çalışmaları, Tekrar, Soru – Cevap, Açıklama, Anlatım | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
KAYNAKLAR | 
                        
|---|
| Widdowson, H. G. (1992), Practical Stylistics, Oxford: Oxford University Press. | 
| King, S. (2000), On Writing: A Memoir of the Craft, New York: Pocket Book. | 
| Hemingway, E. (2015), Yazmak Üzerine, çev. Deniz Kurt, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. | 
| Jones, D. (2014), Virginia Woolf’tan Yazarlık Dersleri, İstanbul: Timaş Yayınları. | 
| Husserl, E. (2010), Fenomenoloji Üzerine Beş Ders, çev. Harun Tepe, İstanbul: Bilgesu Yayıncılık. | 
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | 
                        ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
                                             
                                         | 
                                            0 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| 3 | 
                                             
                                                Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
                                             
                                         | 
                                            3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
                                             
                                         | 
                                            2 | |||||
| 2 | 
                                             
                                                Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
                                             
                                         | 
                                            4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                             
                                                Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
                                             
                                         | 
                                            5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | 
                        |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 2 | 28 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 0 | 0 | 0 | 
| Ödev | 0 | 0 | 0 | 
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 2 | 6 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 33 | 0 | 50 | 
| Genel Toplam | 50 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |