TR EN

TÜRKİYE TÜRKÇESİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE116 TÜRKİYE TÜRKÇESİ II 2 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, öğrenciye; biçim bilgisine giriş, Türkçedeki yapım ve çekim ekleriyle fiil yapılarının işlevleri konularını kavratmaktır.
İçerik: Ders; biçim bilgisine giriş, Türkçedeki yapım ve çekim ekleri ile fiillerin yapısı ve işlevleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Türk dilinin morfolojik yapısına dair özellikleri listeler.
Kelime türetme yollarını uygular.
Türkçe kelimeleri morfolojik açıdan analiz ederler
Türkiye Türkçesinin morfolojik yapısını Türkçenin tarihi lehçelerinin morfolojisiyle karşılaştırırlar.
Türkçe kelimelerin morfolojik açıdan incelenmesi hakkında yeni yöntemler planlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ders hakkında genel bilgilendirme. Kaynakçanın tanıtılması. Biçim bilgisine giriş. Temel kavramlar, terimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Sözcük Türleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Yapı bakımından sözcük çeşitleri hakkında bilgi verilmesi. Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: İsimden isim yapma ekleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: İsimden fiil yapma ekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: Fiilden isim yapma ekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde yapım ekleri: Fiilden fiil yapma ekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde birleşik sözcükler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde birleşik fiiller. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde ek-fiiller. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde çekim ekleri. İsim çekimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesinde fiil çekimi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Tasarlama kipleri: emir, şart, istek, gereklilik kipleri hakkında bilgi verilmesi. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Söz dizimsel sözcük yapımı: Fiilimsiler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkiye Türkçesi şekil bilgisi uygulama örnekleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Korkmaz, Z. (2017) Türkiye Türkçesi Grameri, Ankara: TDK.
Ergin, M. (İlk baskı:1958), Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Basım Yayım Tanıtım.
Bozkurt, F. (2017), Türkiye Türkçesi, Ankara: Eğitim Kitabevi.
Karaağaç, G. (2015), Dil Bilgisi ve Anlam Bilgisi Çözümlemeleri, Ankara: Akçağ Yayınevi.
Demircan, Ö. (2003), “Türk Dilinde Çatı”, İstanbul: Papatya Yay.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
0
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
2
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
5
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
3
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
1
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
1
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
0
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 9 117
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 181
Genel Toplam 181
Toplam İş Yükü / 25.5 7,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0