Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU337 | AMERİKAN SİYASETİ VE DIŞ POLİTİKASI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, ABD’nin iç siyasetine yön veren unsurları irdelemek, ABD dış politikasının bölgesel ve global düzeydeki etkilerini incelemek ve ABD'nin tarihsel süreçte uluslararası sistemi yeniden oluşturma çabalarını lisans düzeyinde tartışmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, ABD dış politikasının diğer devletlerin dış politikasından ayrılan özellikleri ve kaynakları; 20.yy'ın ilk çeyreğinden itibaren dünya siyasetinde etkili olmaya başlayan ABD dış politikasının sonraki tarihsel süreçte(I.Dünya Savaşı, dünya savaşları arası dönem) II. Dünya Savaşı, Soğuk Savaş dönemi ve sonrası) aldığı pozisyon ve geçirdiği dönüşümleri kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
ABD dış politikasını küresel bir düzeyde analiz eder. |
ABD dış ve iç politikalarını dönemsel olarak karşılaştırır. |
Soğuk Savaş sonrası dönemde ABD dış politikasının yaşadığı değişimleri yorumlar. |
ABD dış politikasında ortaya çıkan güncel gelişmelerin analitik bir şekilde değerlendirmesini yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Giriş, dersin tanıtımı | Anlatım, tartışma |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 5-18. | ABD'nin Dış Politikası ve Dünya Siyaseti | Anlatım, tartışma |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Ataç, C. A., "Bağımsızlık Savaşçılığından Dünya Hükümdarlığına Amerikan İmparatorluk Tarihsel Gelişimi", DoğuBatı, sayı:42, (2007), sf. 111-126. | ABD'nin Bir Dünya Devleti Olması | Anlatım, tartışma |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 23-46. | Dünya Savaşından Soğuk Savaş'a ABD | Anlatım, tartışma |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 47-74. | Yeni Dünya'da ABD: Çevreleme Politkası | Anlatım, tartışma |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 75-104. | Soğuk Savaşın Bunalımları: Kuzey-Güney Gerilimi, Küba Füze Krizi ve Vietnam Savaşı | Anlatım, tartışma |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 105-132. | Yumuşama(Detant) ve Dünya Düzeni Siyaseti | Anlatım, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 133-156. | Süper Güç Çatışmasının Yeniden Canlanması: Carter ve Reagen Yılları | Anlatım, tartışma |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 157-180. | Soğuk Savaş'ın Sonu | Anlatım, tartışma |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 181-208. | Tek Kutuplu Dünyada ABD | Anlatım, tartışma |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 209-260. | Yeni Dünya Eski Gerilimler | Anlatım, tartışma |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 261-318 | Ateş altındaki ABD: 11 Eylül ve Sonrası | Anlatım, tartışma |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 319-346. | Obama ve Yenilenme Dönemi | Anlatım, tartışma |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma: Hook, S. W. ve Spainer J., Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşından Günümüze, sf. 347-372. | Tek Kutuplu Düzende Çatlaklar ve Trump'ın Gelişi | Anlatım, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Hook, S. W. ve Spainer J. (2016), Amerikan Dış Politikası: İkinci Dünya Savaşı'ndan Günümüze, İnkilap Kitabevi, İstanbul. |
Çakmak, C., Dinç, C. ve Öztürk, A. (2011), Yakın Dönem Amerikan Dış Politikası: Teori ve Pratik, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Ataç, C. A., "Bağımsızlık Savaşçılığından Dünya Hükümdarlığına Amerikan İmparatorluk Tarihsel Gelişimi", DoğuBatı, sayı:42, (2007), sf. 111-126. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
||||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
||||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
||||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
||||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
||||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
||||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
||||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
||||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
||||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
||||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 2 | 24 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 129 |
Genel Toplam | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |