TR EN

CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE329 CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Cumhuriyet Devri Türk şiirinin Yeni Türk Edebiyatı içindeki yerini, 1920’lerden 1980’lere kadar Türk şiirinin tarihî gelişimini, bu dönemin başlıca şairlerini ve şiirlerini tanıtmaktır.
İçerik: Cumhuriyet dönemi şiirini hazırlayan siyasî, sosyal, kültürel ve edebî şartlar, 1923’ten sonra hâlâ eser vermeye devam eden eski şairler, millî edebiyat zevk ve anlayışını sürdürenler, saf şiir anlayışını benimseyenler, Ahmet Haşim, Yahya Kemal, Ahmet Tanpınar ve Cahit Sıtkı Tarancı’nın edebî kişilikleri ve şiirleri, Yedi Meşaleciler, toplumcu gerçekçi şiir, Garip hareketi (I. Yeni Şiiri), Hisar topluluğu, Mavi hareketi, II. Yeniciler, II. Yeni sonrası Türk şiiri konularını içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenciler, bu dersin sonunda Cumhuriyet devri Türk şiirini hazırlayan siyasî, sosyal, kültürel ve edebî şartları tanır.
Öğrenciler, bu dersin sonunda Cumhuriyet devrinin önemli şairlerini ve edebî topluluklarını tanır.
Öğrenciler, bu dersin sonunda Cumhuriyet sonrasında millî edebiyat zevk ve anlayışını sürdüren şairleri sıralar.
Öğrenciler, bu dersin sonunda Yedi Meşaleci şairler ile Garip hareketine mensup şairleri ayırt eder.
Öğrenciler, bu dersin sonunda Cumhuriyet sonrasındaki edebi toplulukların şiir anlayışlarını açıklar.
Öğrenciler, bu dersin sonunda Cumhuriyet sonrası Türk şiirindeki bireysel ve toplumsal eğilimleri inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Cumhuriyet Dönemi Şiirini Hazırlayan Siyasî, Sosyal, Kültürel ve Edebî Şartlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Tarama 1923’ten Sonra Hâlâ Eser Vermeye Devam Eden Eski Şairler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdürenler: Hecenin Beş Şairi ve Diğer Hececi Şairler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Saf Şiir Anlayışını Sürdüren Şairler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Ahmet Haşim ve Yahya Kemal’in Şiirlerinden Tahlil Örnekleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Ahmet Hamdi Tanpınar ve Cahit Sıtkı Tarancı’nın Şiirlerinden Tahlil Örnekleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Yedi Meşaleciler ve Edebiyat Anlayışları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Toplumcu Gerçekçi Şiir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Garip Hareketi (I. Yeni Şiiri) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Hisar Topluluğu Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Tarama Mavi Hareketi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Tarama II. Yeni Şiirinin Genel Özellikleri ve II. Yeni Şairleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Tarama II. Yeniden Seçme Şiir Tahlilleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Tarama II. Yeni Sonrası Türk Şiiri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

İnci Enginün. (2003), Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı, İstanbul: Dergâh Yayınları.
Mehmet Kaplan. (2002). Şiir Tahlilleri II, İstanbul: Dergâh Yayınları.
Şerif Aktaş. (2002). Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi, Ankara: Akçağ Yayınları.
Ahmet Oktay. (1993).Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı 1923-1950, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
Ahmet Hamdi Tanpınar. (2011), Edebiyat Üzerine Makaleler, İstanbul: Dergâh Yayınları.
Hakan Sazyek. (2006). Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi. Ankara: Akçağ Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
2
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
3
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
2
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
4
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
2
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
2
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
3
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
4
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
5
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
2
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0