| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| HYM105 | DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEZER AYAZ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Davranış Bilimleri dersi, bireylerin ve grupların davranışlarını bilimsel bir bakış açısıyla incelemeyi amaçlar. Bu ders, bireyin kendisini ve çevresini daha iyi anlamasını, sosyal ilişkilerde daha etkili olmasını ve karar alma süreçlerinde insan davranışlarını dikkate alabilmesini sağlamayı hedefler. Psikoloji, sosyoloji, antropoloji gibi sosyal bilimlerin katkısıyla insan davranışlarını çok boyutlu bir şekilde ele alır. Temel hedef, bireyin hem kendisini hem de çevresindeki insanları anlayabilme kapasitesini artırmak ve bu anlayışı sosyal yaşamda, iş dünyasında ve grup ilişkilerinde daha sağlıklı ilişkiler kurmak için kullanmasını sağlamaktır. |
| İçerik: | Bu ders, bireylerin ve grupların davranışlarını anlamaya yönelik temel kavramları tanıtarak, davranış bilimlerinin sosyoloji, psikoloji ve antropoloji gibi alanlarla ilişkisini ele alır. Kişilik, benlik algısı, öğrenme süreçleri, duygular, tutumlar ve önyargılar gibi bireysel düzeydeki psikolojik unsurların yanı sıra, algı, ihtiyaçlar ve motivasyon gibi davranışı yönlendiren faktörler de incelenir. Kültürel yapıların birey davranışı üzerindeki etkileri ile sosyal etkileşim biçimleri, roller ve sosyal etkiler gibi toplumsal düzeydeki dinamikler de dersin kapsamındadır. Ayrıca etkili iletişim becerileri, çatışma ve stres yönetimi gibi günlük yaşantıda karşılaşılan durumlara yönelik çözüm yolları sunularak, bireylerin hem kişisel gelişimlerine hem de sosyal ilişkilerine katkı sağlanması hedeflenir. Liderlik kavramı ve davranış bilimlerinde güncel yaklaşımlar da dersin ilerleyen haftalarında ele alınarak, öğrencilerin insan davranışlarını çok yönlü değerlendirebilmelerine olanak tanınır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Davranış Bilimleri’nin tanımını, kapsamını ve amaçlarını tanımlar. Psikoloji, sosyoloji ve antropoloji gibi sosyal bilimlerin Davranış Bilimleri’ne katkılarını açıklar. Bireysel davranışları etkileyen biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri açıklar. Algı, tutum, motivasyon, öğrenme ve kişilik kavramlarını tanımlar. Grup içi davranışların ve sosyal etkileşimin temel dinamiklerini açıklar. Kültürel farklılıkların birey ve grup davranışına etkilerini açıklar. İnsan davranışlarının iş, sosyal yaşam ve örgütsel ortamlarla ilişkisini ilişkilendirir. İletişim, empati ve çatışma çözme becerilerinin önemini açıklar. Davranış Bilimleri bilgisini kullanarak bireyin kendisini ve çevresindekileri anlama yollarını tanımlar. Sosyal ilişkilerde etik, saygı ve anlayışın önemini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Davranış Bilimlerine Giriş ve Diğer Bilimler (Sosyoloji, Psikoloji vb.) ile İlişkisi | - |
| 2 | - | Davranış Bilimleri ile İlgili Temel Kavramlar | - |
| 3 | - | Birey, Kişilik ve Benlik Algısı | - |
| 4 | - | Öğrenme | - |
| 5 | - | Duygular, Tutumlar ve Önyargı, | - |
| 6 | - | Duyum ve Algılama | - |
| 7 | - | İhtiyaçlar ve Motivasyon | - |
| 8 | - | ARA SINAV | - |
| 9 | - | Ara Sınav | - |
| 10 | - | Kültür ve Davranış | - |
| 11 | - | Sosyal Davranış, Sosyal Etki ve Rol | - |
| 12 | - | Etkili İletişim | - |
| 13 | - | Çatışma Yönetimi | - |
| 14 | - | Stres Yönetimi | - |
| 15 | - | Liderlik | - |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Şimşek, M. Ş., Çelik, A., & Akgemci, T. (2015). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Eğitim Yayınevi. |
| AVCI, M., & KARA, E. (2020). Örgütsel davranış üzerine güncel çalışmalar. Hiperlink eğit. ilet. yay. san. tic. ve ltd. sti.. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
5 | |||||
| 2 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
5 | |||||
| 3 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
5 | |||||
| 2 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
5 | |||||
| 3 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
5 | |||||
| 4 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
4 | |||||
| 2 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
1 | |||||
| 2 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
1 | |||||
| 3 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
1 | |||||
| 4 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
1 | |||||
| 5 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
2 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
4 | |||||
| 3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
3 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 1 | 16 | 16 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 3 | 3 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 3 | 3 | 9 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 1 | 3 | 3 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 27 | 0 | 102 |
| Genel Toplam | 102 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |