| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| HYM207 | ULAŞTIRMA EKONOMİSİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi YALÇIN PAMUK |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | 21. Yüzyılda ekonomik ve sosyal yaşam içerisinde önemli bir yere sahip olan ulaşım konusunun ve ulaştırma sektörünün ekonomi teorileri çerçevesinde analiz edilmesi dersin amacını oluşturmaktadır. |
| İçerik: | Ders; ulaştırma sektöründe talep, arz, denge, piyasa türleri, maliyetler ve fiyat belirleme gibi mikroekonomik temelli ve yatırımlar, ulaştırma-ekonomik büyüme/kalkınma ilişkisi, ulaştırma-turizm ilişkisi gibi makroekonomik bazlı konuları kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Ulaştırma ekonomisi ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
| Ulaştırma sektörünü ekonomi biliminin yöntem ve araçlarını kullanarak yorumlar. |
| Ulaşım ile ilgili teorik konularda veya yaşanan güncel sorunları; refah ekonomisi, fayda maliyet analizi ve benzeri yaklaşımları kullanarak değerlendirir. |
| Ulaşım sisteminin süreçleri ile bu süreçlere ait verileri, ekonomik ve finansal akıl yürütme ile açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Kitap Okuma | Ders Tanıtımı, Temel Tanım ve Kavramlar: Ulaştırma, Ulaştırma ve Ekonomi, Ulaştırma Ekonomisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 2 | Kitap Okuma | Ulaştırma ve Ekonomi İlişkisine Tarihsel Bir Bakış, Ulaştırmanın Ekonomik Etkileri, Ulaştırmanın Fonksiyonları (Ekonomik-Sosyal-Politik) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 3 | Kitap Okuma | Ulaştırma Talebini Etkileyen Faktörler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 4 | Kitap Okuma | Ulaştırma Arzını Etkileyen Faktörler, Ulaştırma Sektöründe Denge | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 5 | Kitap Okuma | Alt Sektörler Bazında Karşılaşılan Piyasa Türleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 6 | Kitap Okuma | Ulaştırma Sektöründe Maliyetler | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 7 | Kitap Okuma | Ulaştırma Sektöründe Fiyat Belirleme | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 8 | Kitap Okuma | Ulaştırma Ekonomisi Alt Sistemlerinin Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 9 | Kitap Okuma | Ulaştırma Sektöründen Kaynaklı Dışsallıklar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kitap Okuma | Ulaştırma Sektöründe Yatırımların Özellikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 12 | Kitap Okuma | Ulaştırma ve Ekonomik Büyüme/Kalkınma İlişkisi, Ulaştırma ve Turizm İlişkisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 13 | Kitap Okuma | Türkiye’de Karayolu ve Demiryolu Alt Sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 14 | Kitap Okuma | Türkiye’de Denizyolu ve Havayolu Alt Sistemleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 15 | Kitap Okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Saatçioğlu, Cem (2016). Ulaştırma Ekonomisi Sistemler-Politikalar- Uygulamalar, Sümer Kitabevi Yayınları. |
| Prentice, Barry E. and Prokop, Darren (2015), Concepts of Transportation Economics, World Scientific Publishing Company. |
| McCarthy, Patrick S. (2001). Transportation Economics: Theory and Practice-A Case Study Approach, Wiley. |
| Cowie, Jonathan and Ison, Stephen (2018). The Routledge Handbook of Transport Economics, Routledge. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
0 | |||||
| 2 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
0 | |||||
| 3 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
2 | |||||
| 2 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
1 | |||||
| 3 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
2 | |||||
| 4 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
0 | |||||
| 2 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
1 | |||||
| 2 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
1 | |||||
| 3 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
1 | |||||
| 4 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
4 | |||||
| 5 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
2 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
1 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
4 | |||||
| 3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
2 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 13 | 1 | 13 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 13 | 1 | 13 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 5 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 64 | 0 | 154 |
| Genel Toplam | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |