Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM417 | HAVACILIKTA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK YÖNETİMİ | 7 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi YUSUF GÜNDÜZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı sürdürülebilirlik kavramının tanımı, ortaya çıkışı ve tarihsel süreç içerisinde ilerleyişi hakkında bilgi vermek ve farkındalık oluşturmaktır. Ayrıca havacılık endüstrisi ile sürdürülebilirliğin ilgisini kurarak çevre yönetim sistemi, yeşil havaalanları, bütünleşik kanat gövde tasarımları gibi sürdürülebilirlik uygulamalarının endüstride nasıl rekabet avantajı yarattığına ilişkin bilgiler kazandırmaktır. |
İçerik: | Sürdürülebilirlik kavramı, kavramın tarihsel süreçte ortaya çıkıp gelişmesi, sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kurumsal sürdürülebilirlik ve boyutlarının açıklanması, yeşil havaalanı, biyo-yakıtlar, çevre yönetim sistemi, yenilikçi kanat gövde tasarımları gibi havacılık sektöründeki ulusal ve uluslararası sürdürülebilirlik uygulamalarından oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sürdürülebilirlik, sürdürülebilirliğin sac ayakları, sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık oluşturur. |
Sürdürülebilirlik ile havacılık endüstrisi arasında ilişki kurabilme yeteneğine sahip olur. |
Ulusal ve uluslararası havayolu işletmelerinin sürdürülebilirlik uygulamaları hakkında güncel bilgiler verebilir. |
Ulusal ve uluslararası havaalanlarının sürdürülebilirlik uygulamaları hakkında güncel bilgiler verebilir. |
Uluslararası havacılık örgütlerinin sürdürülebilirlik düzenlemelerinin nereden kaynaklandığını nasıl uygulandığını açıklayabilme yeteneği elde eder. |
Havacılık endüstrisinin sürdürülebilirlik odaklı yeniliklerini kavrayabilme yeteneği sağlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik internet araştırması | Sürdürülebilirlik kavramının, kurumsal sürdürülebilirliğin ve alt boyutlarının tanımlanması, | Görsel destekli düz anlatım |
2 | Konuya yönelik internet araştırması | Sürdürülebilirlik kavramının ortaya çıkışı ve tarihsel süreçteki ilerleyişi | Görsel destekli düz anlatım |
3 | Konuya yönelik internet araştırması | Milenyum Kalkınma Hedefleri, Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri | Görsel destekli düz anlatım |
4 | Konuya yönelik internet araştırması | Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri, Yeşil Mutabakat, Döngüsel Ekonomi | Görsel destekli düz anlatım |
5 | Konuya yönelik internet araştırması | Sürdürülebilirlik ve havacılık endüstrisinin İlişkisi | Görsel destekli düz anlatım |
6 | Konuya yönelik internet araştırması | Havayolu taşımacılığında sürdürülebilirlik | Görsel destekli düz anlatım |
7 | Konuya yönelik internet araştırması | Yeşil Bina Konsepti ve Yeşil Havalimanları | Görsel destekli düz anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik internet araştırması | Yeşil Bina Konsepti ve Yeşil Havalimanları | Görsel destekli düz anlatım |
10 | Konuya yönelik internet araştırması | Havalimanları ve havayolu şirketleri açısından çevre yönetim sistemleri; ISO14001 ve EMAS | Görsel destekli düz anlatım |
11 | Konuya yönelik internet araştırması | Sürdürülebilir gövde, kanat ve motor konfigürasyonları | Görsel destekli düz anlatım |
12 | Konuya yönelik internet araştırması | Alternatif sürdürülebilir havacılık yakıtları | Görsel destekli düz anlatım |
13 | Konuya yönelik internet araştırması | Türkiye’deki sürdürülebilir havacılık uygulamaları | Görsel destekli düz anlatım |
14 | Konuya yönelik internet araştırması | Uluslararası havayolu işletmelerinin sürdürülebilirlik uygulamaları | Görsel destekli düz anlatım |
15 | Konuya yönelik internet araştırması | Genel Tekrar | Görsel destekli düz anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Upham Paul, Janet Maughan, David Raper, and Callum Thomas (2013). Towards Sustainable Aviation. Earthscan Publications Ltd London Sterling, VA |
YILMAZ A. KUCUK, Dr Triant G Flouris (2012). Risk Management And Corporate Sustainability In Aviation. Ashgate |
Inceiplik, G. K. (2018). Surdurulebilir Sosyal Girisimler. 1st Edition. Ankara: Ekin Publications. |
WEB KAYNAKALRI: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal_en |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
1 | |||||
2 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
0 | |||||
3 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
3 | |||||
2 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
3 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
1 | |||||
4 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
2 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
2 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
3 | |||||
3 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
4 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
3 | |||||
5 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 15 | 75 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 5 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 200 |
Genel Toplam | 200 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |