| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| HYM406 | HAVAYOLU FİLO PLANLAMASI VE UÇUŞ AĞI YÖNETİMİ | 6 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Dersin amacı; Havayolu filo planlaması ile ilgili temel bilgilerin aktarılması ve uçuş ağı yapısının incelenmesidir. |
| İçerik: | Dersin içeriği; başarılı bir filo planlamasının özellikleri, uçak kategorileri, uçak üreticileri, kullanılan finansman türleri, ekonomik değerlendirme, uçak değerleme, filo atama ve uçak atama, ağ yapılarında farklı yaklaşımlar, topla-dağıt, doğrusal ve çapraşık ağ yapıları gibi konulardan oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Filo planlamasının tanımını yaparak amaçlarını özetleyebilir. |
| Filo planlamasında ekonomik değerlendirme sürecini açıklayabilir. |
| Filo planlamasında uçak değerleme sürecine etki eden faktörleri ifade edebilir. |
| Ağ yapılarını tanımlayarak farklı yapıları karşılaştırabilir. |
| TD ağ yapılarını farklı yönleriyle açıklayabilir. |
| Doğrusal ve çapraşık ağ yapılarını tanımlayarak açıklayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Okuma ve kaynak tarama | Ders Tanıtımı, Filo Planlamasına İlişkin Temel Kavramlar | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 2 | Okuma ve kaynak tarama | Filo Planlamasının Amacı ve Önemi, Başarılı Bir Filo Planlamasının Özellikleri, Yolcu İstek ve İhtiyaçlarının Filo Planlamasındaki Rolü | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 3 | Okuma ve kaynak tarama | Uçak Üreticilerine Göre Uçak Kategorileri ve Özellikleri, Önde Gelen Uçak Üreticileri | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 4 | Okuma ve kaynak tarama | Filo Ediniminde Kullanılan Finansman Türleri | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 5 | Okuma ve kaynak tarama | Filo Planlamasında Ekonomik Değerlendirme Süreci | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 6 | Okuma ve kaynak tarama | Filo Planlamasında Uçak Değerleme (Uçak Seçimini Etkileyen Temel Ölçütler) | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 7 | Okuma ve kaynak tarama | Filo Atama ve Uçak Atama | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 8 | Okuma ve kaynak tarama | Hava Yolu Ağları Tarihsel Süreci ve Tanımlar, Uçuş Ağının Belirlenmesi | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 9 | Okuma ve kaynak tarama | Ağ Yapılarında Mekânsal ve Zamansal Yaklaşım, Havayolu Ağ Yapılarının Sınıflandırılması | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Okuma ve kaynak tarama | Topla-Dağıt Ağ Yapısı | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 12 | Okuma ve kaynak tarama | Topla-Dağıt Ağ Yapısı (Devam) | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 13 | Okuma ve kaynak tarama | Topla-Dağıt Ağ Yapısının Etkileri, Çoklu Topla Dağıt Ağ Yapıları | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 14 | Okuma ve kaynak tarama | Doğrusal ve Çapraşık Ağ Yapıları | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 15 | Okuma ve kaynak tarama | Genel Tekrar, Soru-Cevap | SUNUM VE DERS İÇİ TARTIŞMA |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Gerede, E. ve A. E. Demirci (Ed.) (2016); Havayolu Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. |
| Belobaba, P., A. Odoni and C. Barnhart (eds.) (2016); The Global Airline Industry, Second Edition, John Wiley and Sons, West Sussex. |
| Cook, G. N. and B. C. Billig (2023); Airline Operations and Management, Second Edition, Routledge, New York. |
| Wensveen, J. G. (2016); Air Transportation, Eighth Edition, Routledge, New York. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
3 | |||||
| 2 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
3 | |||||
| 3 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
3 | |||||
| 4 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
3 | |||||
| 5 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
2 | |||||
| 6 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 | |||||
| 3 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
4 | |||||
| 4 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
4 | |||||
| 5 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
2 | |||||
| 6 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
2 | |||||
| 7 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
2 | |||||
| 8 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
3 | |||||
| 2 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
3 | |||||
| 3 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
3 | |||||
| 4 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
3 | |||||
| 2 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
3 | |||||
| 3 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
3 | |||||
| 4 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
3 | |||||
| 5 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
3 | |||||
| 6 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
3 | |||||
| 7 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
3 | |||||
| 8 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
3 | |||||
| 9 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
3 | |||||
| 10 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir. (manage) (Bloom 3)
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
3 | |||||
| 4 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 3 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
4 | |||||
| 4 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
3 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
3 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
3 | |||||
| 4 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
3 | |||||
| 5 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
3 | |||||
| 6 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 | |||||
| 2 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 14 | 4 | 56 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
| Genel Toplam | 201 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |