Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HYM408 | İLERİ METEOROLOJİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DİDEM TETİK KÜÇÜKELÇİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | atmosferde gerçekleşen meteorolojik olayların incelenmesi, havacılıkta meteorolojik olayların etkilerinin saptanması, bu olaylara yönelik önlemlerin örnek olaylar üzerinden analizinin yapılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Dersin içeriğini atmosfer tabakaları, sıcaklık, ısı, nem, basınç ve yoğunluk kavramları, bulutların sınıflandırılması, buzlanma, oraj ve türbülans gibi kavramlar oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Temel meteorolojik kavramları tanımlar. |
Havacılıkta kullanılan meteorolojik rapor ve dokümanları açıklar. |
Atmosferde meydana gelen meteorolojik olayları türlerine göre sınıflandırır. |
Meteorolojik raporları ve dokümanları analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | KİTAP OKUMA | Temel Meteorolojik Kavramlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | KİTAP OKUMA | Havacılıkta meteorolojik kodlar: Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü ve standart hava yönetmelikleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | KİTAP OKUMA | Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | KİTAP OKUMA | Uçuş için meteoroloji belgeleri, METAR - II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | KİTAP OKUMA | Meteorolojik Kartlar – I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | KİTAP OKUMA | Meteorolojik Kartlar – II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | KİTAP OKUMA | SPECI, TAF Raporları - I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | KİTAP OKUMA | SPECI, TAF Raporları - I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | KİTAP OKUMA | SPECI, TAF Raporları - II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | KİTAP OKUMA | Havacılık ile ilgili hava olaylarının izlenmesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | KİTAP OKUMA | Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi – I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | KİTAP OKUMA | Açık Hava Türbülansı (CAT): tanımı, nedenleri ve yoğunluğu. Uçaklarda CAT tehlikeleri. Görüş mesafesi: Atmosferik belirsizliğin nedenleri. Jet akışları. Havaalanı sahalarının seçimi - II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | KİTAP OKUMA | Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - I | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | KİTAP OKUMA | Hava taşıtlarının, roketlerin, füze ve mermilerin çalıştırılmasında hava şartları. Terminallerde düşük görüş seviyesi, düşük seviyeli jetler ve rüzgar makasları, Uçaklarda ve Türbülansta buzlanma - II | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Knox J. A. , Ackerman S. A. (2015), Meteoroloji, (çev. Kadıoğlu M., Çakır S.), Ankara: Nobel Yayınları |
Çakıcı, M. (2014). Havada Kalan Sorular. İstanbul: Efil Yayınevi. |
Grant, R. (2017). Flight: The Complete History of Aviation. UK: Penguin Random house. |
Gultepe, I., & Feltz, W. F. (2019). Aviation Meteorology: Observations and Models. Introduction. Pure and Applied Geophysics, 176(5), 1863-1867. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yönetim ve bilişim kavramlarını tanımlar.
|
||||||
2 |
Verilerden elde ettiği yeni bilginin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini analiz eder.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Elde ettiği veriyi raporlaştırır.
|
||||||
2 |
Alanında yazılım ve proje hazırlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Süreçler ile ilgili veri analizinde uygun kaynakları kullanır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin analizini yapar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir takımın üyesi olarak proje yürütür.
|
||||||
2 |
Proje veya iş akışlarında konuya uygun olarak materyal, teknik ve analizleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gerek bireysel gerek takım çalışmalarında sonuç odaklı olarak sorumluluğunu yerine getirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili neyi bilip neyi bilmediğini fark eder.
|
||||||
2 |
Öğrenmeyi öğrenme yaklaşımı ile teorik bilgiyi gerçek hayatta uyarlar.
|
||||||
3 |
Araştırmalarında yenilikçi bir yaklaşımla farklı yöntem ve teknikleri uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gönüllülük ve toplumsal sorumluluk esasına dayalı projelerde elde ettiği sonuçları alanında uygular.
|
||||||
2 |
Çalışma arkadaşları ve meslektaşları ile sağlıklı iletişim kurar.
|
||||||
3 |
Analizlerini ve elde ettiği sonuçları meslektaşları ile paylaşır.
|
||||||
4 |
Yabancı dil yetkinliği ile uluslararası düzeyde meslektaşları ile iş birliği kurar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verilerin toplanması, analizi ve raporlanması noktasında etik değerlere uygun davranır.
|
||||||
2 |
İş süreçlerinin ve sistemlerin tasarımına kaliteden ödün vermeden sürece katılır.
|
||||||
3 |
İçinde bulunduğu meslek dalında sürdürülebilirliğin devamı için diğer çalışanlarla iş birliği kurar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 15 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 13 | 26 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |