| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| SBU356 | DÜNYA SİYASETİNDE ORTA DOĞU | 6 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Dersin amacı, modern Ortadoğu siyasetinin, tarihsel süreçteki temel dinamiklerini incelemek ve bölge ülkelerinin/toplumlarının bölgesel ve uluslararası gelişmelere karşı geliştirdikleri politikaları/bakış açılarını genel hatlarıyla açıklamaktır. |
| İçerik: | Dersin içeriği, Ortadoğu'nun siyasi, toplumsal ve ekonomik yapısı, İslamiyet'in yayılması ve Osmanlı döneminde yaşanan gelişmeler, dünya savaşları ve sonrasında bölgenin yaşadığı dönüşüm ve Soğuk Savaş'tan bugüne bölgede yaşananları kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Ortadoğu'nun modern tarihi ve bölgede "ulus devlet" sisteminin ortaya çıkışını açıklar. |
| Teorik bir perspektiften Ortadoğu'daki dönüşümü analiz eder. |
| Arap Dünyası, İran ve İsrail politikaları üzerinden Ortadoğu'daki çatışmaları yorumlar. |
| Ortadoğu'daki güncel meselelerde Türkiye, Rusya, Çin, Avrupa Ülkeleri ve ABD gibi bölgesel ve uluslararası güçlerin bölgeye olan yaklaşımlarını Ortadoğu'daki çıkar ilişkileri üzerinden değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | Giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Orta Doğu Nerede ve Neden Ortadoğu? | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 1-64 | İslami Uygarlıklar Dönemi Ortadoğu (18.yy'a kadar) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 65-149 | Ortadoğu'nun Dönüşümü | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 149-190. | I.Dünya Savaşı ve Osmanlı Düzeninin Sonu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 191-265 | Ortadoğu'da Bağımsızlık Mücadelesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 265-359. | Arap-İsrail Çatışması ve Filistin Sorunu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 8 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 359-406 | Arap-İsrail Çatışması ve Filistin Sorunu ("The Gatekeepers" belgeseli) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 9 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 301-359 | II.Dünya Savaşı'ndan 1970'lere Türkiye, İran ve Mısır | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 407-495 | 1970'lerden 1990'lara Ortadoğu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul, sf. 359-406 | Petrol Çağı'nda Bölge: Filistin Ayaklanması ve Körfez Savaşı Sonrası Ortadoğu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Özbek, B. B. (2012), "En uzun 10 yıl: 11 Eylül Sonrası Ortadoğu", Ortadoğu Etütleri, Cilt 3, No:2, Ocak 2012, sf.183-215 | 11 Eylül ve Sonrası Ortadoğu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yeni Ortadoğu: Toplum, Siyaset ve Ekonomi Konferansı:24-25 Mart 2016, F.M.V. Işık Üniversitesi Yayınları: e-kitap | Arap Baharı ve Tartışmalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sinkaya, B. (2011), "Geçmişten Günümüze Türkiye'nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi", Adam Akademi, Sayı:1, sf. 79-100 | Türkiye'nin Ortadoğu Politikası | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Cleveland, W. L. (2008). Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Harmancı M., Agora Kitaplığı, İstanbul. |
| Gelvin, J.(2016). Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Ayas G., Timaş Yayınları, İstanbul. |
| Özbek, B. B. (2012), "En uzun 10 yıl: 11 Eylül Sonrası Ortadoğu", Ortadoğu Etütleri, Cilt 3, No:2, Ocak 2012, sf.183-215. |
| Yeni Ortadoğu: Toplum, Siyaset ve Ekonomi Konferansı:24-25 Mart 2016, F.M.V. Işık Üniversitesi Yayınları: e-kitap, http://acikerisim.isikun.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11729/831/FINISH%20Yeni%20Ortado%C4%9Fu%20Toplum%20Siyaset%20ve%20Ekonomi%20Konferans%C4%B1%2024-25%20Mart%20....pdf?sequence=1&isAllowed=y |
| Sinkaya, B. (2011), "Geçmişten Günümüze Türkiye'nin Ortadoğu Politikası ve Batı Etkisi", Adam Akademi, Sayı:1, sf. 79-100. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında kullanılan temel teorik, politik, ekonomik ve idari kuramları tanımlar.
|
2 | |||||
| 2 |
Siyasi tarih, siyasi düşünceler, uluslararası ilişkileri anlamlandırmaya dönük düşünsel birikimin ve diplomasi tarihinin geçmişten bugüne izlediği yolu açıklar.
|
3 | |||||
| 3 |
Evrensel hukuk normlarını ve insan haklarını, modern hukuk sisteminin ilkelerini, modern bürokratik ve idari yapıların adlarını sıralar.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türk devlet geleneğini, İslamiyet’in etkisini, siyasi düşünce birikimini ve tarihsel birikimini açıklar ve bu birikimi güncel yaklaşımlarla kıyaslar.
|
4 | |||||
| 2 |
Politik ve diplomatik gelişmelerle siyasi veya diplomatik olgular/olaylar/fikirler/aktörler arasındaki ilişkilerin geçmişten günümüze olan kronolojik gelişimini değerlendirir.
|
4 | |||||
| 3 |
Uluslararası ilişkileri belirleyen aktörlerin, örgütlerin ve kuruluşların yapısını ve işleyişini analiz eder.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Güncel teorik tartışmalar ışığında, ilgili kavramları güncel siyasi ve uluslararası gelişmelere uyarlar.
|
5 | |||||
| 2 |
Türk siyasi geleneğini, Türk topluluklarıyla veya geçmişte Türk idaresi altında yönetilmiş coğrafyadaki gelişmeleri değerlendirir.
|
5 | |||||
| 3 |
Farklı ülkelerin yönetim yapılarını, diplomatik geleneklerini karşılaştırırken alan bilgilerini kullanır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Güncel siyasi gelişmeleri, uluslararası ilişkilerdeki gelişmeleri ve düzenlemeleri, tarihsel ve teorik birikim içinde formüle eder.
|
4 | |||||
| 2 |
Modern siyasi rejimlerin işleyişini, siyasi ideolojileri kamusal ve bürokratik yapılar, düzenlemeler, gelişmeler ışığında analiz eder.
|
3 | |||||
| 3 |
Balkanlar, Orta Doğu, Orta Asya, Kuzey Afrika ve Kafkasya’daki güncel politik gelişmeleri, hem Türk siyasi tarihi hem de uluslararası ilişkiler disiplini açısından inceler ve analiz eder.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
2 | |||||
| 2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Uluslararası siyasal sistem içindeki politik ve idari gelişmeleri ve bu sistem içinde faaliyet yürüten bürokratik örgütleri takip eder.
|
2 | |||||
| 2 |
Uluslararası problemleri ve ihtilafları, yönetim ve siyaset alanında yaşanan sorunları parçalarına ayır ve ayrıntılı bir şekilde inceler.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yaşanan güncel gelişmeleri takip eder (trace) ve alanın öncü isimlerle sürdürülebilir işbirliği yapar.
|
3 | |||||
| 2 |
Başta Orta Doğu olmak üzere bölge ve dünyadaki siyasi gelişmelerle ilgili akademik kaynakları ve gündeme ilişkin yazılı-sözlü çalışmaları inceler ve analiz eder.
|
5 | |||||
| 3 |
Siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler alanına ilişkin bilgileri, çok kültürlü ortamlarda farklı hedef kitleler ile tartışır.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikimiyle, güncel belli hedeflerin karşılanması ve belli sorunların çözülmesine dönük sürdürülebilir, örgütsel ve idari düzenlemeler önerir.
|
1 | |||||
| 2 |
Teorik, ekonomik, politik ve yönetimsel bilgi birikimini, dünya siyasetinde ve özellikle Orta Doğu’yla bağlantılı coğrafya içinde yaşanan güncel gelişmeleri, çatışmaları ve anlaşmaları yorumlayan raporlar üretir.
|
5 | |||||
| 3 |
Türk siyasal yaşamını ve dış ilişkilerini belirleyen yasaları, düzenlemeleri, anayasa ve idari hukuktaki önemli değişiklikler ışığında Türk politikasındaki güncel gelişmeleri yorumlayan görüşler sunar.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 8 | 104 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 24 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 184 |
| Genel Toplam | 184 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |