| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| YEM206 | VERİ GÜVENLİĞİ | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Öğrencilerin veri güvenliği ile ilgili temel kavramları öğrenmesini, dijital ortamda karşılaşılabilecek tehditleri tanımasını, güvenlik önlemlerini uygulayabilmesini ve kişisel verilerin korunmasına ilişkin hukuki-etik çerçeveyi kavramasını sağlamaktır. Ayrıca medya ve iletişim alanında üretilen/verilen dijital içeriklerin güvenli şekilde yönetilebilmesi amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Veri güvenliğine giriş: Temel kavramlar ve önemi Kişisel veriler ve gizlilik Dijital tehditler: virüsler, zararlı yazılımlar, oltalama, sosyal mühendislik Şifreleme yöntemleri ve güvenli iletişim Veri yedekleme, saklama ve silme yöntemleri Bulut teknolojileri ve güvenlik Medya içeriklerinde güvenlik riskleri Hukuki ve etik boyut: KVKK, GDPR ve telif hakları Sosyal medyada veri güvenliği ve mahremiyet Güncel siber saldırı örnekleri ve vaka analizleri Güvenlik yazılımları ve temel koruma araçları Güvenli dijital vatandaşlık ve profesyonel sorumluluk |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Veri güvenliğinin temel kavramlarını, önemini ve medya-iletişim alanındaki uygulama alanlarını açıklayabilme |
| Dijital tehdit türlerini (virüsler, zararlı yazılımlar, oltalama, sosyal mühendislik) tanıyabilir ve örneklerle ayırt edebilme |
| Şifreleme, yedekleme, saklama ve silme yöntemlerini kullanarak dijital verileri güvenli biçimde yönetebilme |
| Veri güvenliği uygulamalarını hukuki ve etik çerçevede (KVKK, GDPR, telif hakları) değerlendirebilme |
| Medya ve iletişim alanında güvenlik risklerine karşı profesyonel sorumluluk bilinciyle güvenli dijital vatandaşlık davranışları geliştirebilme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Giriş | Veri Güvenliğine Giriş | Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Literatür tarama | Kişisel veriler, gizlilik ve mahremiyet kavramları | Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Literatür tarama | Dijital tehditler I: Virüsler, zararlı yazılımlar ve oltalama | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
| 4 | Literatür tarama | Dijital tehditler II: Sosyal mühendislik ve kimlik avı yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
| 5 | Literatür tarama | Şifreleme yöntemleri ve güvenli iletişim teknikleri | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
| 6 | Literatür tarama | Veri yedekleme, saklama ve güvenli silme yöntemleri | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
| 7 | Literatür tarama | Bulut teknolojilerinde veri güvenliği ve risk yönetimi | Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | - | Medya içeriklerinde ve sosyal medyada güvenlik riskleri | Anlatım, Soru-Cevap |
| 9 | Literatür tarama | Hukuki ve etik boyut: KVKK, GDPR ve telif haklar | Anlatım, Soru-Cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür tarama | Güncel siber saldırı örnekleri ve analizleri | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
| 12 | Literatür tarama | Güvenlik yazılımları ve temel koruma araçlarının kullanımı | Anlatım, Soru Cevap, Örneklerden Yararlanarak Öğretme |
| 13 | Literatür tarama | Güvenli dijital vatandaşlık ve profesyonel sorumluluk | Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Literatür tarama | Genel tekrar | Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Çakır, H., & Yaman, F. (2019). Siber güvenlik ve bilgi güvenliği yönetimi. Ankara: Pegem Akademi. |
| Karadağ, E. (2021). Kişisel verilerin korunması hukuku. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık. |
| Kızılkaya, M., & Doğru, A. (2018). Bilgi güvenliği ve siber saldırılar. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Yıldırım, S., & Demir, O. (2020). Dijital güvenlik ve mahremiyet: Teorik ve uygulamalı yaklaşımlar. İstanbul: Beta Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
|
||||||
| 2 |
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
|
||||||
| 3 |
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
|
||||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
|
||||||
| 2 |
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
|
||||||
| 3 |
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
|
||||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
|
||||||
| 2 |
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
|
||||||
| 3 |
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
|
||||||
| 4 |
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
|
||||||
| 2 |
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
|
||||||
| 2 |
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
|
||||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
|
||||||
| 2 |
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
|
||||||
| 3 |
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
|
||||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 0 | 0 | 0 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
| Genel Toplam | 0 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |