Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YEM406 | VERİ MADENCİLİĞİ | 8 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TAYLAN MARAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SÜREYYA İMRE BIYIKLI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, çağdaş veri madenciliği disiplininde yer alan temel ve ileri düzey algoritmaların teorik ve uygulamalı yönlerini derinlemesine inceleyerek, öğrencilerin büyük veri analitiği bağlamında etkin veri işleme ve modelleme becerileri kazanmalarını sağlamaktır. Bu doğrultuda, farklı veri türleri üzerinde veri madenciliği tekniklerinin nasıl uygulandığı ele alınacak, örüntü keşfi, sınıflandırma, kümeleme ve ilişki analizi gibi yöntemler ayrıntılı olarak değerlendirilecektir. Ayrıca, veri madenciliği süreçlerinin karar destek mekanizmalarındaki rolü tartışılarak, veri biliminin evrimi ve gelecekteki yönelimleri üzerine eleştirel bir bakış açısı kazandırılması hedeflenmektedir. Ders kapsamında geliştirilecek uygulamalar, öğrencilerin teorik bilgileri gerçek dünya problemleriyle ilişkilendirerek analitik düşünme ve problem çözme yetkinliklerini güçlendirmelerine katkı sağlayacaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, makine öğrenmesi ve genelleştirilmiş adıyla veri madenciliğinin temel bileşenlerinden biri olan öngörü (prediction) ve tahminleme süreçlerini ele alarak, istatistiksel teknikler ve makine öğrenmesi yöntemleri çerçevesinde derinlemesine bir inceleme sunmaktadır. Ayrıca, metin madenciliği yaklaşımları ve iş akışları sistematiği doğrultusunda, işletme ve farklı sektörlerdeki veri madenciliği uygulamaları detaylandırılacaktır. Ders kapsamında, veri analizi ve modelleme süreçlerinin etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi için R programlama dili temel uygulama aracı olarak kullanılacak ve öğrencilerin bu araçla pratik beceriler kazanmaları sağlanacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Veri madenciliği şemsiyesi altında danışmanlı (supervised) ve danışmansız (unsupervised) makine öğrenmesi algoritmalarını tanıyabilme |
Veri madenciliği dersi kapsamındaki metin madenciliği konuları ve iş akışları sistematiğine bağlı kalarak işletme ve farklı sektörlerin uygulamalarını kavrayabilme |
Günümüzün dijital çağında enformasyon ve bilgi elde etmek için istatistik teknikler ve makine öğrenmesini kullanabilme |
R Programlama Dili’ni uygulayabilme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ders Bilgisi(Syllabus) ve Veri Analitiğine ile R Programlama Dili'ne Giriş | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
2 | HAZIRLIK | R Programlama Dili'nde Temel Veri Yapıları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
3 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile Veri Ön İşleme Adımları | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
4 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır | R Programlama Dilinde Görselleştirme | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
5 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular | Regresyon ve Sınıflandırma Problemleri için Performans Değerlendirme Ölçütleri | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
6 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır | R ile Basit Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
7 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ve Çok Değişkenli Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile K-Means Kümeleme Algoritması | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
10 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile K-En Yakın Komşu Algoritması-Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
11 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile K-En Yakın Komşu Algoritması-Sınıflandırma | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
12 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile Rassal Orman Algoritması-Regresyon | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
13 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | R ile Rassal Orman Algoritması-Sınıflandırma | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
14 | Öğrenilen konular tekrarlanır, sorular çıkarılır. | Genel Tekrar | Anlatım, Tartışma, Uygulama |
15 | - | Proje Ekip Sunumları | Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
BALABAN, M. E., & Kartal, E. (2018). Veri Madenciliği Ve Makine Öğrenmesi. Çağlayan Kitabevi. |
Özkan, Y. (2016). Veri madenciliği yöntemleri. Papatya Yayıncılık Eğitim. |
Oğuzlar, A. (2011). Temel metin madenciliği. Dora Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihi, kitle iletişim araçları, iletişim kuramları ve öncü teorisyenleri sıralar.
|
0 | |||||
2 |
İletişimin tarihsel, toplumsal ve kültürel türlerini listeler ve ilgili kavramları açıklar.
|
1 | |||||
3 |
İletişim tarihi ve kuramlarının önemli noktalarını günlük yaşam pratikleri ve sosyal yaşam alanı üzerinden tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Geleneksel medya ile yeni medya ekonomi politikalarını karşılaştırır.
|
1 | |||||
2 |
Sürekli güncellenen ve kendini yenileyen konularla dijital kültürü yorumlar.
|
3 | |||||
3 |
Siber güvenlik konularının yeni medya alanındaki teknik, sosyo politik ve hukuksal yönlerini yorumlar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim tarihinin, iletişim kuramlarının, geleneksel ve yeni medya mecralarının temel kavramlarını tanımlar.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
CSS kodları ile web sayfası hazırlar.
|
1 | |||||
2 |
Yeni medya ortamlarında yaratıcı içerik üretimi, görüntü ve ses kurgu yapıp programlama hakkında pratiğe yönelik temel öğrenimleriyle özgün çalışmalar ortaya koyar.
|
1 | |||||
3 |
Kitle iletişim araçlarıyla topluma sunulan çalışmaların alt metinlerini ve yan anlamlarını analiz eder.
|
2 | |||||
4 |
Nitel ve nicel unsurları kullanarak iletişim alanındaki çalışmalarla ilgili görüşlerini belirtir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İçerik üretimi ve kullanıcı deneyimi alanındaki ileri bilgileri sayesinde markaların, kurumsal firmaların, kamu kurumlarının sosyal medya hesaplarını yönetir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yeni Medya alanında yazılmış yerli ve yabancı çalışmaları gözden geçirir ve alanına ait yaratıcı çalışmalar ortaya çıkarır.
|
2 | |||||
2 |
Sosyal medya üzerinden gerçekleştirilen faaliyetlerin sosyo-politik alana etkisini eleştirir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı disiplinlerde karşısına çıkabilecek herhangi bir konuda bilimsel çalışmaları alanından ve farklı disiplinlerden insanlara aktaracak şekilde planlar.
|
3 | |||||
2 |
Medyanın ürettiği içeriğin ne kadarının doğru ve yanlış olduğunu saptar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
“Yazılım” gibi günümüzü ve geleceği yönlendirmeye başlamış olan gelişmeleri takip edip farklı sektörlere yönelik çeşitli yazılım ürünleri üretir.
|
1 | |||||
2 |
Büyük Veri işleme sistemlerinin yeni mimarilerini kullanarak tasarım yapar.
|
5 | |||||
3 |
Yapay Zeka algoritmalarının işleyiş mantığını kavrayıp, medyaya ve dolaylı olarak topluma olabilecek muhtemel etkiler hakkında saptamalarda bulunur.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 42 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 40 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Genel Toplam | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |