TR EN

KURUMLAR SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS354 KURUMLAR SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN ÇİĞDEM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; toplumsal kurum kavramının ne olduğunu açıklamak, toplumsal kurumların toplumun düzeni ve var olmasından etkin rolünün kavranmasını sağlamak ve birey ile toplumsal kurumlar arasındaki işlevsel ilişkiyi ortaya koymaktır. Derste toplumsal kurumlar ile ilgili somut ve gündelik hayattan örnekler verilerek öğrencinin konuyu iyi bir şekilde kavraması amaçlanmaktadır.
İçerik: Dersin içeriğini; toplumsal kurumun ne olduğu, toplumsal kurumların nelerden oluştuğu, toplumsal kurumlara toplumun neden ihtiyaç duyduğu, toplumsal kurumların bireye neden ihtiyaç duyduğu ve sosyal yapının devamının nasıl sağlandığı sorularının yanıtlanması oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Toplumsal kurum kavramını tanımlar.
Birey – toplumsal kurum arasındaki ilişkisine ilişkin öğrendiği teorik yaklaşımları özetler.
Toplumsal kurumlara aile, din, hukuk, eğitim, siyaset gibi örnekler verir.
Toplumsal kurumların işlevlerini ayırt eder.
Toplumsal düzenin devamlılığında toplumsal kurumların işlevlerini değerlendirir.
Gündelik hayatından örneklerle toplumsal kurumların işlevlerine eleştirel yaklaşır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Toplumsal kurum nedir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kitap okuma Kurumların işlevleri ve toplumsal düzen Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kitap okuma Toplumsal kurumlara geliştirilen yaklaşımlar; muhafazalar ve yenilikçi yaklaşımlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kitap okuma Kurum – birey ilişkisi ve yapının devamlılığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kitap okuma Kurum – birey ilişkisi ve yapının devamlılığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; aile Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; din Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; eğitim Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; siyaset Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; siyaset Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; ekonomi Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; ekonomi Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kitap okuma Değişen dünyada yeni toplumsal kurumlar Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kitap okuma Bir toplumsal kurum olarak; serbest zaman Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aydın, Mustafa. (2015). Kurumlar sosyolojisi; kurumlara başlangıç çerçevesinde bir çalışma. İstanbul: Açılım Kitap
Douglas, Mary. (2016). Kurumlar nasıl düşünür?. İstanbul: İthaki Yayınları
Tatlıcan, Ümit. (2011). Sosyoloji ve sosyal teori yazıları. (225-311) Bursa: Sentez Yayım.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik ile ilgili temel ve ileri düzey konuları özetleme.
2
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanının ve alt alanlarının kuramlarını, kavramlarını ve ilkelerini tanımlama.
3
Uluslararası Ticaret ve İşletmeciliğin diğer disiplinlerle olan ilişkisini yorumlama.
4
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanında edindiği kuramsal bilgileri mesleki uygulamalarda ve günlük hayatında kullanma.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla açıklama.
2
İş hayatında, bireysel ve örgütsel düzeyde karşılaşılan problemleri çözümleme.
3
Karmaşık işletme problemleri karşısında bilgisayar programları SPSS, R, Excel, Stata gibi) etkin bir şekilde kullanma.
4
Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektifle değerlendirme.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanı ile ilgili yeni kuramsal ve pratik yaklaşımları tanıma.
2
Alanı ile ilgili literatürü etkin biçimde tanıma.
3
Örgüt hedeflerine ve amaçlarına yönelik faaliyetleri, bağımsız olarak düzenleme.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda niteliksel ve niceliksel araştırmalar yapma.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik alanında edindiği bilgiler ışığında bağımsız çalışabilme ve yaptığı işin sorumluluğunu alabilme.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenme felsefesini benimseme.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türkçe´yi kurallara uygun ve etkili bir biçimde yazılı ve sözlü iletişimde kullanma.
2
Yabancı dil becerisini iş ve sosyal hayatında etkin biçimde kullanarak, taleplerini yazılı veya sözlü olarak açıklama.
3
Sosyal yaşam becerilerini kullanarak, iş dünyasında kendisine sağlıklı bir iletişim ağı tasarlama.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Uluslararası ticaret ile işletmeciliğin kuramsal ve tarihi bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları analiz eder.
2
Uluslararası ticaret ve işletmeciliğin değişkenlerinin yapısı ve özelliklerine dair bilgilerini sürekli geliştirme.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0