Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
RTS478 |
SENARYO TEKNİKLERİ |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Ders, öğrencinin senaryo yazım tekniklerini temel düzeyde uygulabilmesini ve izlediği filmin senaryosunun dramatik yapılarını çözümleyebilmesini amaçlamaktadır. |
İçerik: |
Dersin içeriğini temel öyküleme teknikleri ve senaryo yazım aşamaları ile kısa film senaryo uygulamaları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Öyküleme tekniklerini ve senaryo yazım aşamalarını açıklar. |
Sinema türlerine göre senaryo yapısınındaki farklılıkları tartışabilir. |
İzlediği filmin senaryosunu dramatik ögelere ayırarak analiz eder. |
Dramatik anlatım ögelerini kullanarak kısa bir film senaryosu yazar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Ders İzlencesinin Tanıtılması |
Tanışma ve giriş |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
2 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Öyküleme teknikleri |
Konu Anlatım- Soru Cevap |
3 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Senaryo yazım aşamaları |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
4 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Senaryo/ çekim senaryosu |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
5 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Dramatik anlatım öğeleri |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
6 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Dramatik yapı elemanları |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
7 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Dramatik yapı kurgusu |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İnternet taraması |
Kısa film senaryo uygulamaları |
Konu Anlatım-Uygulama |
10 |
İnternet taraması |
Kısa film senaryo uygulamaları |
Konu Anlatım-Uygulama |
11 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve internet taraması |
Uyarlama yöntemleri ve eser seçimi |
Konu Anlatım-Uygulama |
12 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve internet taraması |
Remake yapımlar |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
13 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma ve internet taraması |
Belgesel film senaryosu |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
14 |
Konuyla ilgili kitap bölümü okuma |
Türlere göre senaryo özellikleri |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
15 |
- |
Genel değerlendirme |
Konu Anlatım-Soru Cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Öktem Başol, Senaryo Kitabı, İthaki Yay. İstanbul |
Paul Joseph Gulino, Senaryo Yazımı Sekans Yöntemi, Kalkedın Yay. İstanbul. |
Pat Cooper, Ken Dancyger, Kısa Film Yazmak, Çev: Simten Gündeş, Es Yay. İstanbul |
Jason Lee, Senaryo Yazımı Psikolojisi Kuram ve Uygulama, Çev: Mirel Benveniste, Hil Yay. İstanbul |
Michel Chion, Bir Senaryo Yazmak, Çev: Nedret Tanyolaç Öztokat, Agora Kitaplığı, İstanbul. |
John Truby, Senaryo Anatomisi, Çev: Funda Uncu, Dharma Yay. İstanbul |
Murat Soydan, Kısa Film Senaryosu Uygulamaları, Agora Kitaplığı, İstanbul |
Robert Mc Kee, Story, Plato Film Yay. İstanbul |
William İndic, Senaryo yazarları İçin Psikoloji, Çev: Ertan Yılmaz vd. +1 Kitap Yay., İstanbul |
F. Akyürek, N. Orhon, Dizi Senaryosu Yazmak, Mediacat Yay. İstanbul |
Lucy Scher, Senaryo Okumak, Çev: Canan Kaplan, Kalkedon Yay. İstanbul |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
125 |
|
Genel Toplam |
125 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|