TR EN

TÜRK EDEBİYATINDA FİKİR HAREKETLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE434 TÜRK EDEBİYATINDA FİKİR HAREKETLERİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste ana amaç Tanzimat sonrası Türk edebiyatında ve kültüründe etkili olan fikir hareketlerini tanıtmak, fikir hareketlerine dair kuramsal metinleri incelemek, fikir hareketlerinin tesir ettiği edebî metinleri tahlil etmektir.
İçerik: Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri ve Türk edebiyatına yansımaları; edebi türler üzerine batılılaşma sürecinin etkileri; Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık ve Türkçülük hareketleri konularını içerir. Tanzimat Dönemini daha iyi anlamak için 17. Yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğunda meydana gelen gelişmeler de dersin içeriğine dahil edilmiştir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri ve Türk edebiyatına yansımaları; edebi türler üzerine batılılaşma sürecinin etkileri; Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık ve Türkçülük hareketleri konularını içerir. Tanzimat Dönemini daha iyi anlamak için 17. Yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğunda meydana gelen gelişmeler de dersin içeriğine dahil edilmiştir.
Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri ve Türk edebiyatına yansımaları; edebi türler üzerine batılılaşma sürecinin etkileri; Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık ve Türkçülük hareketleri konularını içerir. Tanzimat Dönemini daha iyi anlamak için 17. Yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğunda meydana gelen gelişmeler de dersin içeriğine dahil edilmiştir.
Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri ve Türk edebiyatına yansımaları; edebi türler üzerine batılılaşma sürecinin etkileri; Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık ve Türkçülük hareketleri konularını içerir. Tanzimat Dönemini daha iyi anlamak için 17. Yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğunda meydana gelen gelişmeler de dersin içeriğine dahil edilmiştir.
Tanzimat dönemi yenileşme hareketleri ve Türk edebiyatına yansımaları; edebi türler üzerine batılılaşma sürecinin etkileri; Batıcılık, Osmanlıcılık, İslâmcılık ve Türkçülük hareketleri konularını içerir. Tanzimat Dönemini daha iyi anlamak için 17. Yüzyıldan itibaren Osmanlı İmparatorluğunda meydana gelen gelişmeler de dersin içeriğine dahil edilmiştir.
Öğrenciler, bu dersin sonunda Türk edebiyatına mensup sanatkârların eserlerini fikir hareketlerini göz önünde bulundurarak inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Temel Kavramlar: Fikir hareketi, sanat akımı, ideoloji…vd. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma 17. yüzyıldan 19. Yüzyıla Osmanlıda yenileşme hareketleri ve edebiyata yansımaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Tanzimat Dönemi Yenileşme Hareketleri ve Türk Edebiyatına Yansımaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Osmanlı aydının gözüyle modernleşme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Oryantalizm (Edward Said’in çalışmasının değerlendirilmesi) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Edebi Türler Üzerine Batılılaşma Sürecinin Etkileri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Batıcılık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Batıcılık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Osmanlıcılık Hareketi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Osmanlıcılık Hareketi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma İslamcılık Hareketi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma İslamcılık Hareketi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkçülük Hareketi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkçülük Hareketi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tanpınar, Ahmet Hamdi, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Dergah Yay., İstanbul, 2012
Akçura, Yusuf, Üç Tarz-ı Siyaset, TTK Yayınları, Ankara 1991.
Kurdakul, Necdet, Tanzimat Dönemi Basınında Siyasal ve Anayasal Fikir Hareketleri, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000.
Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasal Gelişmeler(1876-1938), 2 C., İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
Ülken, Hilmi Ziya, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Ülken Yayınları, İstanbul 1992.
Berkes, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2011.
Yetiş, Kazım, Dönemler ve Problem Aynasında Türk Edebiyatı, İstanbul, Kitabevi 2007.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
3
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
2
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
2
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
2
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
2
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
3
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
2
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
2
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 11 33
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0