Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UTI314 | KÜRESELLEŞME VE DIŞ TİCARET POLİTİKALARI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dünya ticaret sisteminin legal ve kurumsal yapısı ile kavranması ve bunun ülkelerin ticaret politikalarına etkilerinin analizinin yapılması amaçlanmaktadır. Aynı zamanda dersin öğrencilere uluslararası ekonomik ilişkiler tarihi ve coğrafyayı farklı yorumlama yeteneği kazandırma ve uluslararası iş yönetim becerilerini geliştirme amacı da vardır. |
İçerik: | Dersin içeriği, küreselleşmenin başlangıcı, küreselleşmenin yükselişi, gümrük tarifeleri ve ticaret uygulamaları, Dünya Ticaret Örgütü ve GATT, ticaret politikaları ve ticaret anlaşmaları ve dış ticarette korumacılık konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Küreselleşmenin temel kavramlarını açıklar. 2. Küreselleşmenin tarihsel sürecini tanıtır. 3. Ülkelerin ticaret politikalarına yön veren anlaşmaları ve düzenleyici kurumları tanıtır. 4. Uluslararası ticaret uygulamalarının küresel arka planını çözümler. 5. Küreselleşme ile birlikte uygulanmaya başlanan politikaların uluslararası ticareti nasıl etkilediğini örneklerle gösterir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Dersin tanıtılması, küreselleşmenin anlamı, küreselleşmenin dönemleri | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
2 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Sanayi Devrimi ve Birinci Küreselleşme Dönemi | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
3 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Birinci Dünya Savaşı öncesinde küreselleşmiş dünya | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
4 | Önerilen kitap bölümünü okuma | İki savaş arası: Küreselleşmeden geri dönüş | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
5 | Önerilen kitap bölümünü okuma | İkinci küreselleşme dönemi: İkinci Dünya Savaşından Sonra yaşanan küreselleşmenin özellikleri ve sürükleyicileri | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
6 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Çok Taraflı Ticaret Sistemi: GATT ve DTÖ | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
7 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Ticaret politikalarına yön veren çok taraflı anlaşmalar. | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Koruma Önlemleri Anlaşması | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
10 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Haksız rekabete karşı koruma tedbirleri:Damping ve sübvansiyonlu ithalata karşı tedbirler | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
11 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Sınai mülkiyet haklarının korunması ille ilgili düzenlemeler. | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
12 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Çevre koruma ve ticaret politikaları | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
13 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Diğer tarife dışı tedbirler ve ticari koruma | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
14 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Gelecekte küreselleşmenin sürükleyicileri | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
15 | Önerilen kitap bölümünü okuma | Grup Projeleri | Sunum, Soru-cevap ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Halil Seyidoğlu, Uluslararası İktisat, 19. baskı, İstanbul:2013 (Beta Yancılık veya Der Dağımdan bulunabilir): 5-10, 17. Bölümler Jacques Adda, Ekonominin Küreselleşmesi ( La Mondialisation de l’economie, Çeviren: Sevgi İneci, İstanbul 2013:İletişim Yayınları World Trade Report 2008, Trade in a Globalising World, WTO (www.wto.org adersinde pdf olarak ulaşılabilir) World Trade Report 2013, Factors Shaping the Future of World Trade (www.wto.org. adresinde pdf olarak bulunabilir) Bauman, Z. (2014). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları Akter, B. (2014). Küresel Ticaret: Temelleri Riskleri ve Finansmanı Balan, Feyza. (2016). Türkiye’de Küresel Ticaret |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
|
||||||
2 |
Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
|
||||||
3 |
İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
||||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
|
||||||
2 |
Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
|
||||||
2 |
Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
|
||||||
2 |
Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
|
||||||
3 |
Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
|
||||||
2 |
Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
|
||||||
2 |
Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 12 | 12 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 11 | 11 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |