Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MTH105 | MATHEMATICS I | 1 | 5 | 4 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Assist.Prof. AHMAD RESHAD NOORI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ARSLAN-Dr.Öğr.Üyesi SAJEDEH NOROZPOUR SIGAROODI-Dr.Öğr.Üyesi ŞEYMA ÇETİN-Dr.Öğr.Üyesi TARIK ARABACI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | To teach the students real functions, trigonometric and exponential functions, limit and derivative concepts and analysis, indefinite and definite integrals and solutions |
İçerik: | Real Functions, Trigonometric and Exponential Functions, Limit and Derivative Concepts and Analysis, Indefinite and Definite Integrals and Solutions. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
The students who take the course will be able to; I. Know trigonometric, exponential and logarithmic functions. II. Know and develop limit and derivative concepts. III. Able to perform applications about limit and derivative. Can achieve solutions for indefinite and definite integrals. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Araştırması | Basic Concepts on mathematics (Sets, Real Numbers, Intervals, Absolute Value) | Anlatım |
2 | Literatür Araştırması | Functions (Polynomial Functions, Rational Function, Absolute Value Function, Sign Function, Combination of Functions, Concept of Inverse Function, Exponential and Logarithmic Functions, Trigonometric and Inverse Trigonometric Functions | Anlatım |
3 | Literatür Araştırması | Limits (Limit (Limit of a Function and Limit Rules, Sandwich Theorem, Exact Definition of Limit, One Sided Limits, Infinite Limits) | Anlatım |
4 | Literatür Araştırması | Continuity (Continuity at a point, Continuous Functions, Intermediate Value Theorem, Types of Discontinuities), Limits at Infinity | Anlatım |
5 | Literatür Araştırması | Algebraic and geometric meanings of derivative, differentiation rules, Chain Rule | Anlatım |
6 | Literatür Araştırması | Derivatives of trigonometric functions, Derivatives of exponential functions, Derivatives of logarithmic functions, Derivative of Implicit Functions | Anlatım |
7 | Literatür Araştırması | Higher Order Derivatives, Applications of Derivative, Important Theorems (Rolle's Theorem, Mean Value Theorem, First Derivative Test for Local Extremes, Concavity, Second Derivative Test for Concavity, Inflection Points, Second Derivative Test for Local Extremes) | Anlatım |
8 | - | MID-TERM EXAM | - |
9 | Literatür Araştırması | Curve Sketching, L'Hospital Rule | Anlatım |
10 | Literatür Araştırması | Integral Definition, formulas, integration methods | Anlatım |
11 | Literatür Araştırması | Substitution method and Integration by Parts | Anlatım |
12 | Literatür Araştırması | Integration of Rational Functions by Partial Fractions | Anlatım |
13 | Literatür Araştırması | Riemann sums, Sigma (Sum symbol) properties, Fundamental theorem of Calculus | Anlatım |
14 | Literatür Araştırması | Review by Problem Session | Anlatım |
15 | Literatür Araştırması | FINAL EXAM | Anlatım |
16 | - | FINAL EXAM | - |
17 | - | FINAL EXAM | - |
KAYNAKLAR |
---|
James Stewart, Calculus |
George B. Thomas, Calculus |
Prof. Dr. Mustafa Balcı, Çözümlü Genel Matematik Problemleri 1 |
Naci İskender, Yüksek Matematik |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Lecture & In-Class Activities | 14 | 5 | 70 |
Preliminary & Further Study | 14 | 1 | 14 |
Land Surveying | 0 | 0 | 0 |
Group Work | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Reading | 0 | 0 | 0 |
Assignment (Homework) | 0 | 0 | 0 |
Project Work | 0 | 0 | 0 |
Seminar | 0 | 0 | 0 |
Internship | 0 | 0 | 0 |
Technical Visit | 0 | 0 | 0 |
Web Based Learning | 0 | 0 | 0 |
Implementation/Application/Practice | 0 | 0 | 0 |
Practice at a workplace | 0 | 0 | 0 |
Occupational Activity | 0 | 0 | 0 |
Social Activity | 0 | 0 | 0 |
Thesis Work | 0 | 0 | 0 |
Field Study | 0 | 0 | 0 |
Report Writing | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 2 | 2 |
Preparation for the Final Exam | 1 | 35 | 35 |
Mid-Term Exam | 1 | 2 | 2 |
Preparation for the Mid-Term Exam | 1 | 25 | 25 |
Short Exam | 0 | 0 | 0 |
Preparation for the Short Exam | 0 | 0 | 0 |
TOTAL | 32 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |