TR EN

ARCHITECTURAL DESING V DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ARC415 ARCHITECTURAL DESING V 7 8 4 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ELİF AKSAYAN-Dr.Öğr.Üyesi MAHMOUD ZIN ALABADIN-Prof.Dr. MEHMET HARUN BATIRBAYGİL-Doç.Dr. TÜRKAN UZUN
Ders Ön Koşulu ARC302 - ARCHITECTURAL DESING IV

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Mimarlığın tüm alt disiplinlerinde gerekli bilgiyi kazanmak, istenen mesleki düzeyin sağlandığını ortaya koyan çalışmanın hazırlanması. / To acquire the necessary knowledge in all sub-disciplines of architecture and to prepare the worker demonstrating that the required professional level is achieved.
İçerik: Problemin tanımlanması: Verilen bina ihtiyaç programının, arsa ve çevresinin ve diğer koşulların analizi. Analiz verilerinin tasarımda kullanımı, tasarım ölçütlerinin belirlenmesi, mekânsal ifade, tüm öğrenim boyunca elde edilen bilgi ve deneyimin kullanımı, problemin çözümüne ilişkin alternatiflerin geliştirilmesi ve çözüm geliştirme. / Identification of the problem: Analysis of the given building requirement program, plot and its surroundings and other conditions. The use of analysis data in design, determination of design criteria, spatial expression, use of knowledge and experience gained throughout the whole learning, development of solution alternatives and solution development.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

1.Karmaşık programlı tasarım yapar. 2.İleri seviyede mimari program geliştirir. 3.Bina alt sistemlerini tasarımla bütünleştirir. 4.Tasarımda çevresel verilerini analizini yapar. 5.Tasarımı yeterli seviyede detaylandırır. 6.Bina programına uygun strüktür ve malzeme seçimi yapar. 7.Biçimsel kompozisyon oluşturur. 8.Sürdürülebilir tasarım ilkelerini uygular. 9.Erişilebilirlik bileşenlerini tasarımda uygular. / 1. design with complex architectural program 2. Develops advanced architectural program. 3. Integrates building subsystems into design. 4. Analyze the environmental data in the design. 5. Detail design at sufficient level. 6. Selects the structure and materials appropriate to the building program. 7. Create a formal composition. 8. Applies sustainable design principles. 9. Applies accessibility components in design.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Assignment of themes Konu açıklama, işleyiş açıklama -
2 - Analysis Analiz çalışmaları -
3 - Analysis Analiz çalışmaları -
4 - Analysis Analiz çalışmaları -
5 - Submission + review Ara değerlendirme -
6 - Design development Proje geliştirme -
7 - Design development Proje geliştirme -
8 - ARA SINAV -
9 - Design development Proje geliştirme -
10 - Design development Proje geliştirme -
11 - Submission + review Ara değerlendirme -
12 - Design development Proje geliştirme -
13 - Design development Proje geliştirme -
14 - Design development Proje geliştirme -
15 - Design development Proje geliştirme -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Keleş, R., (1990), Kentleşme Politikası, İmge Kitabevi ,Ankara. Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme, (1996), Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
With the architectural education, students will gain the advanced theoretical and practical knowledge, which are supported by educational sources containing current information, and also be able to discuss and evaluate physical composition systems and methods.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They will have the comprehension and knowledge in relation to scientific, IT, aesthetic, art and historical and cultural infrastructure in the field of architecture.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They will be able to apply the theoretical knowledge and applications gained in the programme in their working life.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They will interpret and evaluate the environmental conditions required for architectural design by using their advanced knowledge and skills gained through the programme and they will also develop their ability to present their ideas and thoughts adequately in projects.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can work independently both in architectural education and its related fields.
2
2
They will take on responsibility individually or as a group member in order to solve unforeseen problems faced in the production field of architecture discipline.
2
3
They will plan and manage activities with regards to professional development of the staff working under their responsibility in the production field of architecture discipline.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They will make lifetime learning a priority in order to follow recent changes and innovations as necessary in architecture.
1
2
They will be able to determine their learning needs during and after their educational life and channel them.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They will inform individuals and institutions in the field of architectural. They will transfer their thoughts regarding architectural projects and problems using written, oral and presentation methods.
4
2
They will share their thoughts and solution suggestions with professionals and non-professionals related to the field of architecture by supporting it with quantitative and qualitative data.
1
3
They will organise activities regarding social environment with social awareness and they will take an effective role.
1
4
They will be able to use information technology effectively in the field of architecture.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They will act appropriately in the context of social, scientific and ethic values in all phases of architectural planning process including collecting and evaluating data, producing and implementing projects.
1
2
They will take part in construction management in the context of authority and responsibility. They will also have adequate awareness of environment protection and health and occupational safety issues.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 8 112
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 6 84
Arazi Çalışması 1 2 2
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 3 1 3
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 203
Genel Toplam 203
Toplam İş Yükü / 25.5 8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0