Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ARC226 |
ENVIRONMENTAL CONTROL I |
4 |
4 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu ders, yapılı çevrenin iklim, ışık, ses kontrolünde tasarlanmasının, çevre duyarlılığının, çevresel etkenlerin ve enerji verimliliğinin mimari tasarım sürecinde diğer konularla birlikte bütünsel olarak ele alınabilmesi için gerekli temel kuramsal bilginin, teknolojilerin ve mimari pratiklerin çözüm örnekleriyle birlikte aktarımını hedefler.Sürdürülebilirlik ve enerji duyarlı tasarım parametreleri ve yapı fiziğine ilişkin çözümlerin üretilebilmesi ve bütünleşik tasarımlara adapte edilebilmesi için gerekli teorik ve pratik altyapıyı sağlar. |
İçerik: |
Bu ders, sürdürülebilirlik ve insan konforu arasındaki ilişkinin gözetilerek fiziksel çevrenin tasarlanması ile ilgili iklimlendirme, aydınlatma, akustik ve gürültü kontrolü gibi konuları içerir. Pasif iklimlendirme: iklim ve iklim elemanları, iklimsel konfor, iklim ve enerji kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (yer, yön, yapı kabuğu, bina biçimi, bina aralıkları, vb.); Aydınlatma: temel bilgiler, görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapılı çevreye ilişkin tasarım değişkenleri (pencereler, hacim boyutları, iç yüzey yansıtıcılıkları, dış engeller, yapay ışık kaynakları, vb.); Ses kontrolü: insan sağlığı ve gürültü ilişkisi, yapılı çevrenin gürültüyü kontrol eden bir sistem olarak tasarlanması, binalarda gürültü ve titreşim kontrolü, yapı elemanlarında ses yalıtımı, salonların akustik tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Çevresel etkenleri anlama, yorumlama ve tasarım sürecinde değerlendirme yetisi |
Enerji etkin bina kavram ve tasarım ilkelerini kavrama, disiplinler arası tasarım süreçlerini anlama ve sürdürülebilir mimarlık yaklaşımlarını yorumlama |
Enerji duyarlı bina kavram ve tasarım teknolojilerini uygulayabilme. |
Çevreye duyarlı ve insan sağlığını tasarım ölçütü olarak ele alan, temel ve ileri teknoloji mimari uygulamalar hakkında bilgi sahibi olma |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş: Çevre, fiziksel çevre, doğa, insan, ekoloji kavramları. Çevresel yaklaşımlar |
- |
2 |
- |
Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir yapı kavramı. Binalarda enerji performansı |
- |
3 |
- |
İklim, mikro iklim, iklim sınıflandırmaları, arazi/çevre analizi / Uygulama 1 |
- |
4 |
- |
Isı ve ısıl konfor |
- |
5 |
- |
Bina kabuğundan ısı geçişi / Uygulama 2 |
- |
6 |
- |
İklim ve güneşin hareketi, bina/arazi ölçeğinde güneşlenme analizleri |
- |
7 |
- |
Pasif solar ısıtma, pasif soğutma _ gölgeleme |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Solar aktif sistemler, su denetimi ve yeşil çatılar / Uygulama 3 |
- |
10 |
- |
Ses kontrolü - Giriş, tanımlar, ses, insan sağlığı ve gürültü ilişkisi |
- |
11 |
- |
Ses kontrolü- Yapma çevrenin gürültüyü kontrol eden bir sistem olarak tasarlanması/ Uygulama 4: Gürültü ve Yapı Ölçeğinde Tasarım |
- |
12 |
- |
Ses kontrolü - Binalarda gürültü ve titreşim kontrolü. Yapı elemanlarında ses yalıtımı. Konferans salonlarının akustik düzenlenmesi |
- |
13 |
- |
Aydınlatma- Giriş, temel bilgiler, aydınlatmanın türleri; fotometrik büyüklükler, yasalar, görsel konfor /Uygulama 5: Hacim Akustiği (Salonların akustik düzenlenmesi) |
- |
14 |
- |
Aydınlatma - Görsel konfor, ışık kontrolünde etkili olan yapma çevreye ilişkin tasarım değişkenleri pencereler, hacim boyutları, iç yüzey |
- |
15 |
- |
Aydınlatma - Yapma aydınlatma sistemleri / Uygulama 6:Yapay Işık Kaynakları ve Sistemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Duran, S. C., (2011), "Architecture & Energy Efficiency", Loft Publications, Spain. |
Gauzin-Müller, D., (2010), "Ecological Living: What Architecture for a More Sustainable City?", Actes Sud. |
Roaf, S., (2004), "Ecohouse 2: A Design Guide", Elseiver Architectural Press, Oxford. |
Steele, S., (2005), "Ecological Architecture: A Critical History", Thames & Hudson. |
Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L., (2000), “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme”, İstanbul, Literatür Yayıncılık. |
Uffelen, C. V., (2009), "Ecological Architecture" Braun Publish. |
Vidiella, A. S., (2010), "Atlas of Eco Architecture", Loft Publications, Spain. |
Plummer, H., (2009), "The Architecture of Natural Light", Thames & Hudson, London, UK. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olaral sorumluluk alır.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bişilim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
1 |
1 |
1 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
96 |
|
Genel Toplam |
96 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|