Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ARC224 | HISTORY OF ARCHITECTURE II | 4 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ders sürecinde İslam dinin ortaya çıkmasıyla beraber İslam mimarisinin kendine has mimari özellikleri tespit edilerek yapı türleri üzerindeki etkileri tespit edilmesi hedeflenmiştir. 10. Yüzyıl başında kurulan İlk Türk-İslam devletleriyle başlayan İslam mimarisindeki Türk unsurları tanıtılacak, Osmanlı mimarlık anlayışının özellikle Sinan döneminde üretilen mimarlık ürünleriyle İslam mimarisine getirilmeye çalışılan üslup yenilikleri ortaya konmaya çalışılacaktır. Türkiye Cumhuriyetinin ilk çeyrek asrındaki mimarlık akımlarının ulusal üslup arayışının nedenleri dönemin siyasal ve sosyal ortamıyla beraber değerlendirmesi amaçlanmıştır. Ders kapsamında İslam mimarisine özgü terminolojik kavramların, yapı türlerindeki biçimsel ve işlevsel değişiklikleri karşılaştırmalı olarak inceleyerek yorum yapabilme beceresi geliştirilmeye çalışılacaktır. |
İçerik: | İslam dinin inkişaf ettiği 7. yüzyıldan başlayarak Abbasiler dönemi İslam coğrafyasındaki yapı türleriyle mimarlık anlayışın tanımı yapılacaktır. Orta Asya'da kurulan ilk Türk İslam devletleri olan İdil-Bulgarları, Karahanlılar, Gazneliler ve Büyük Selçuklular tarafından inşa edilen dini ve sivil yapıların mimari özellikleri irdelenecektir. Malazgirt zaferi sonrası Anadolu Selçuklu ve Beylikler dönemi olarak tanımlanan devirdeki mimarlık ortamı imar hareketleriyle tesis edilen yapılar üzerinden ortaya konacaktır. Osmanlı devri mimarlığı(1299-1923) mimarlık disiplinindeki başat değişimlerle tanımlanan farklı dönem isimleri altında incelenecektir. Türkiye Cumhuriyetinin yaklaşık ilk çeyrek asrında mimarlık ortamında yaşanan değişimler anlatılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İslam mimarisinin kendine özgü yapı türlerinin mimari özelliklerini tanımlayabilir. |
İslam mimarlığı terminolojisi üzerinde bilgi sahibi olur. |
İlk Türk-İslam devletleri tarafından yapılan ilk yapılardaki mimari unsurlarla beraber Türk-İslam mimarlığı kavramını değerlendirebilir. |
Osmanlı dönemi mimarlık ortamını başlangıcından itibaren değerlendirebilir. Sinan döneminin tüm İslam coğrafyası ve tarihindeki etkisini izah edebilir. |
Türkiye Cumhuriyetinin ilk çeyrek asrındaki mimarlık akımlarını öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Hz. Peygamber ve Raşit Halife dönemi mimarisi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
2 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Emeviler Dönemi mimarisi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
3 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Abbasiler Döneminin ilk üç asrı şehirleri ve mimarlık anlayışının anlatımı | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
4 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Kuzey Afrika coğrafyası ilk İslam yapılarının anlatılması ve Endülüs Emevileri ile sonraki dönemde coğrafyadaki mimarlık anlayışın irdelenmesi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
5 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | İlk Türk İslam devletlerinin mimarlık anlayışının incelenmesi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
6 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimarisi I | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
7 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Mimarisi II | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Erken Dönem Osmanlı Mimarisi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
10 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Erken Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
11 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Sinan çağı Cami yapıları | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
12 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi Sinan çağı hassa yapıları, külliyeler, hamamlar, kervansaraylar gibi yapıların incelenmesi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
13 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Geç Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
14 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Geç Dönem Osmanlı Mimarisi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
15 | Konu ile ilgili yazılı ve görsel kaynakların hazırlanması | Erken Cumhuriyet Dönem Mimarisi | Görsel malzeme ile konu anlatımı |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Arseven, Celal Esad, Türk Sanatı Tarihi, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul |
Goodwin, G., A History of Ottoman Architecture, Thames and Hudson, Londra, 1971. |
Aslanapa, O., Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul. |
KUBAN, Doğan; EMDEN, Cemal. Osmanlı mimarisi. Yapi-Endustri Merkezi, 2007. |
Hillenbrand, R., Islamic Art and Architecture, Thames and Hudson, London, 1999. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitimi ile güncel bilgiler içeren ders kaynakları ile desteklenen ileri düzeydeki torik ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve biçimsel kompozisyon sistemlerini ve yöntemlerini tartışır.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık alanında gerekli, bilimsel, bilgisayar tabanı bilişim teknolojilerini kullanabilme becerisine, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki teorik ve uygulamaları bilgileri çalışma alanlarında uygular.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitiminde edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak yapı tasarımı için gerekli çevresel verileri yorumlar, değerlendirir ve proje sunumu için düşüncenin doğru ifade edilmesini geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık eğitimi ile disiplininin üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabililir.
|
4 | |||||
2 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olaral sorumluluk alır.
|
3 | |||||
3 |
Mimarlık disiplininin üretim alanlarında sorumluluğu altında çalışanların bir proje kapsamında gelişimlerine yönelik etkinler planlar ve yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
1 | |||||
2 |
Öğrenim hayatı boyunca ve sonrasında öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirir, mimari proje ve mimari sorunlar hakkında düşüncelerini yazılı, sözlü ve sunum yöntemleri ile aktarır.
|
4 | |||||
2 |
Mimarlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunların çözüm önerilerini sayısal ve niteliksel veriler ile destekleyerek, uzman olan ve olmayan kişiler ile paylaşır.
|
4 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre ile ilgili proje ve etkinlikler düzenler ve bu etkinliklerde etkin rol üstlenir.
|
4 | |||||
4 |
Mimarlık alanının gerektirdiği bilgisayar kullanma lisansı ile birlikte bişilim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
mimarlık alanı ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, projelerin oluşturulması ve yerinde uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
4 | |||||
2 |
Mimarlıkta yapı yönetimi yetki ve sorumlulukları içinde yer alır, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 6 | 1 | 6 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 3 | 1 | 3 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 30 | 0 | 50 |
Genel Toplam | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |