Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END319 |
MÜHENDİSLİK EKONOMİSİ |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi DİDEM YILMAZ ÇAPKUR |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere piyasalardaki ekonomik değişimin mühendislik açısından finans ve yatırım boyutunu çok ölçütlü olarak göstermek ve uygun metotları kullanma becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: |
Mühendislikte Karar Vermenin Modellenmesi, Tek Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri
Ve Uygulamaları, Nakit Akışları, Faiz Hesapları, Şimdiki Değer Ve Gelecek Değer
Analizleri, Yıllık Eşdeğer Nakit Akışı Analizleri, İç Verim Oranı, Dış Verim Oranı,
Paranın Zaman Değeri, Amortisman Metotları Ve Uygulamaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Bir yatırım projesinin temel yapısını ve elemanlarını tanımlar. |
Uygun mühendislik ekonomisi yöntemleri ile paranın zaman değerini hesaplar. |
Faiz, faiz formülleri ve faiz türleri ile ilgili problemleri çözer. |
Olası yatırımların nakit akışını oluşturur. |
Derste edinilen ekonomi kavramlarını günlük hayata uyarlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Mühendislikte tek ölçütlü ve çok ölçütlü karar verme |
Sözlü Anlatım |
2 |
- |
Mühendislikte tek ölçütlü ve çok ölçütlü karar verme uygulamaları |
Sözlü Anlatım |
3 |
- |
Nakit akışları ve paranın zaman değeri |
Sözlü Anlatım |
4 |
- |
Nakit akışları ve paranın zaman değeri |
Sözlü Anlatım |
5 |
- |
Denklik kavramı, sermaye bütçeleme, |
Sözlü Anlatım |
6 |
- |
Net şimdiki değer analizi (NŞD),nedir, problemleri ve çözümleri |
Sözlü Anlatım |
7 |
- |
İç Verim oranı (İVO) analizi, |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Dış Verim oranı (İVO) analizi |
Sözlü Anlatım |
10 |
- |
Geri ödeme süresi analizi |
Sözlü Anlatım |
11 |
- |
Geri ödeme süresi analizi |
Sözlü Anlatım |
12 |
- |
Kazanç-maliyet oranı analizi |
Sözlü Anlatım |
13 |
- |
Amortisman ve vergiler, nakit akışlarının geliştirilmesi, |
Sözlü Anlatım |
14 |
- |
Enflasyon ve fiyat değişmeleri, |
Sözlü Anlatım |
15 |
- |
Belirsizlik altında analizler, belirsizlik altında karar verme problemleri |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Mühendislik Ekonomisi, Ethem Tolga, Galatasaray Üniversitesi Yayınları,1990. |
Üretim Yönetimi, Bülent Kobu, Beta yayıncılık,
Istanbul,1999 |
İşletme Matematiği. Ömer Önalan , Avcıol basım yayın, İstanbul, 2010 |
Fizibilite raporu hazırlama esas ve örnekleri, Doğan Kargül, İstanbul Ticaret Odası, yayın no: 1996-27, İstanbul |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
2 |
3 |
6 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
124 |
|
Genel Toplam |
124 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|