Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK343 |
ISI GEÇİŞİ |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
1 .Isı geçişinin temel fiziksel yasalarını açıklayabilme, verilen durumlar için ısı geçişi türlerini belirleyebilme ve uygun yaklaşımları yapabilme
2.Isı geçişi problemlerinin analitik ve sayısal olarak çözebilme kabiliyetinin geliştirilmesi |
İçerik: |
Isı geçişinin tarihçesi. Isı geçişine giriş. Enerjinin korunumu. Isı iletim denklemi. Sürekli rejimde ısı iletimi. Zamana bağlı ısı iletimi. Yalıtımda kritik yarı çap. Isı geçişinde sayısal yöntemler taşımımın esasları. Hız ve ısıl sınır tabaka kavramları. İç ve dış akış için zorlamalı taşınım. Isı boruları ve ısı değiştiriciler. Işıl ışınımın temelleri. Siyah cisim ışınımı ve gri yüzeyler. Stefan-Boltzmann yasası. Işınımda elektriksel benzeşim. Işınımda şekil çarpanı. Çapraz dizgi yöntemi. Gri yüzeyler arası ışınım ile ısı geçişi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Isı geçişinin temel fiziksel yasalarını açıklayabilme, verilen durumlar için ısı geçişi türlerinin belirleyebilme ve uygun yaklaşımları yapabilme,
Isı transferi türlerini birbirinden ayırt eder.
Laminer ve türbülanslı akış yapılarını tanımlar.
Herhangi bir ısı transferi problemini enerjinin korunumu ilkesi ile çözer.
Karmaşık ısı transferi problemlerini basite indirgeyerek, analitik yolla hızlı sonuç alır ve/veya problemin çözümü ile ilgili olarak sayasal yöntem ve deneysel inceleme hakkında karar vererek öneride bulunur
Isı değiştiricilerini ve ısıl analiz yöntemlerini açıklar.
Isı transferi ile diğer alanları ilişkilendirerek disiplinler arası çalışmayı gerçekleştirir
Isı transferinin mühendislikteki önemini kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Isı geçişinin temel mekanizmaları, tanımlar |
- |
2 |
- |
Isı iletim denklemi ve Başlangıç ve Sınır koşullan |
- |
3 |
- |
Sürekli rejimde bir boyutlu iletimle ısı geçişi |
- |
4 |
- |
Sürekli rejimde iki boyutlu iletimle ısı geçişi |
- |
5 |
- |
Isı iletiminde sayısal yöntemler |
- |
6 |
- |
Zamana bağlı ısı iletimi |
- |
7 |
- |
Taşımımın esasları, hız ve ısıl sınır tabakalar, boyutsuz sayılar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Zorlamalı taşımımda iç ve dış akış |
- |
10 |
- |
Zorlamalı taşımımda iç ve dış akış |
- |
11 |
- |
Isı boruları ve ısı değiştiriciler |
- |
12 |
- |
Işınım ile ısı geçişinin temelleri |
- |
13 |
- |
Siyah cisim ışınımı, Stefan-Boltzmann yasası |
- |
14 |
- |
Siyah ve gri yüzeyler arasında ışınımla ısı geçişi ve uygulamaları |
- |
15 |
- |
Işınım ile ısı geçişinde uygulamalar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çengel Y.A., Turner R.H., Cimbala J.M, 2008, Fundamentals of Thermal-Fluid Sciences, McGraw Hill, ISBN:1111. |
Incropera F. P., DeWitt D. P, 2001, Introduction to heat transfer, 4th ed., Wiley. Incropera F. P., DeWitt D. P., 2002, Fundamentals of Heat and Mass Transfer, 5th ed., Wiley. Kakaç, S., 1990, Örneklerle Isı Transferi, ODTÜ, yayın no: 27. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
10 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
5 |
15 |
TOPLAM |
41 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|