TR EN

ISI GEÇİŞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UCK343 ISI GEÇİŞİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: 1 .Isı geçişinin temel fiziksel yasalarını açıklayabilme, verilen durumlar için ısı geçişi türlerini belirleyebilme ve uygun yaklaşımları yapabilme 2.Isı geçişi problemlerinin analitik ve sayısal olarak çözebilme kabiliyetinin geliştirilmesi
İçerik: Isı geçişinin tarihçesi. Isı geçişine giriş. Enerjinin korunumu. Isı iletim denklemi. Sürekli rejimde ısı iletimi. Zamana bağlı ısı iletimi. Yalıtımda kritik yarı çap. Isı geçişinde sayısal yöntemler taşımımın esasları. Hız ve ısıl sınır tabaka kavramları. İç ve dış akış için zorlamalı taşınım. Isı boruları ve ısı değiştiriciler. Işıl ışınımın temelleri. Siyah cisim ışınımı ve gri yüzeyler. Stefan-Boltzmann yasası. Işınımda elektriksel benzeşim. Işınımda şekil çarpanı. Çapraz dizgi yöntemi. Gri yüzeyler arası ışınım ile ısı geçişi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Isı geçişinin temel fiziksel yasalarını açıklayabilme, verilen durumlar için ısı geçişi türlerinin belirleyebilme ve uygun yaklaşımları yapabilme, Isı transferi türlerini birbirinden ayırt eder. Laminer ve türbülanslı akış yapılarını tanımlar. Herhangi bir ısı transferi problemini enerjinin korunumu ilkesi ile çözer. Karmaşık ısı transferi problemlerini basite indirgeyerek, analitik yolla hızlı sonuç alır ve/veya problemin çözümü ile ilgili olarak sayasal yöntem ve deneysel inceleme hakkında karar vererek öneride bulunur Isı değiştiricilerini ve ısıl analiz yöntemlerini açıklar. Isı transferi ile diğer alanları ilişkilendirerek disiplinler arası çalışmayı gerçekleştirir Isı transferinin mühendislikteki önemini kavrar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Isı geçişinin temel mekanizmaları, tanımlar -
2 - Isı iletim denklemi ve Başlangıç ve Sınır koşullan -
3 - Sürekli rejimde bir boyutlu iletimle ısı geçişi -
4 - Sürekli rejimde iki boyutlu iletimle ısı geçişi -
5 - Isı iletiminde sayısal yöntemler -
6 - Zamana bağlı ısı iletimi -
7 - Taşımımın esasları, hız ve ısıl sınır tabakalar, boyutsuz sayılar -
8 - ARA SINAV -
9 - Zorlamalı taşımımda iç ve dış akış -
10 - Zorlamalı taşımımda iç ve dış akış -
11 - Isı boruları ve ısı değiştiriciler -
12 - Işınım ile ısı geçişinin temelleri -
13 - Siyah cisim ışınımı, Stefan-Boltzmann yasası -
14 - Siyah ve gri yüzeyler arasında ışınımla ısı geçişi ve uygulamaları -
15 - Işınım ile ısı geçişinde uygulamalar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çengel Y.A., Turner R.H., Cimbala J.M, 2008, Fundamentals of Thermal-Fluid Sciences, McGraw Hill, ISBN:1111.
Incropera F. P., DeWitt D. P, 2001, Introduction to heat transfer, 4th ed., Wiley. Incropera F. P., DeWitt D. P., 2002, Fundamentals of Heat and Mass Transfer, 5th ed., Wiley. Kakaç, S., 1990, Örneklerle Isı Transferi, ODTÜ, yayın no: 27.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik, yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
1
2
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
3
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
3
3
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
4
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama donanımlarını kullanabilme becerisi.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 10 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 3 3 9
Kısa Sınav Hazırlığı 3 5 15
TOPLAM 41 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0