Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK301E |
AERODYNAMICS I |
5 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. ALİ KODAL |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Birincil ders hedefi, öncelikle uçmak için gereken kaldırma kuvvetini ve dengeyi sağladıkları uçaklarda aerodinamik kuvvetlerin ve momentlerin kökenleri ve büyüklükleri hakkında temel bir anlayış geliştirmek ve bu tür kuvvetlerin ve momentlerin modellenmesi ve tahmini için metodolojiler geliştirmektir. Öğrenciler, havacılık ve uzay endüstrisinde havacılık ve makine mühendisliği projeleri üzerinde çalışmak için gerekli arka planı kazanırlar. |
İçerik: |
Kanat ve kanat profili teorisi, uçak performansı ve uçak stabilitesi ve kontrolü dahil olmak üzere aerodinamiğe giriş. Aerodinamik: Bazı Giriş Düşünceleri. Aerodinamik: Bazı Temel Prensipler ve Denklemler. Görünmez, Sıkıştırılamaz Akışın Temelleri. Kanat Profilleri Üzerinde Sıkıştırılamaz Akış. Sonlu Kanatlar Üzerinde Sıkıştırılamaz Akış. Üç Boyutlu Sıkıştırılamaz Akış |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Dersi tamamladıktan sonra, tamamen başarılı olan öğrenci şunları yapabilecektir: 1. Bir uçaktaki net aerodinamik kaldırma kuvveti, sürükleme ve eğim momentinin genel tahminlerini gerçekleştirmek, 2. Bir uçağın temel performans özelliklerini hesaplamak, 3. Bir uçağın denge ve kontrol özelliklerini değerlendirmek ve 4. Belirli performans gereksinimleri için bir uçak için ön tasarım geliştirmek. 5. Benzerlik parametrelerini, fiziksel özellikleri ve aerodinamik eğilimleri kullanmayı öğrenmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Aerodinamiğe Giriş |
- |
2 |
- |
Sınıflandırma ve Pratik Amaçlar |
- |
3 |
- |
Aerodinamik kuvvetler ve momentler |
- |
4 |
- |
Boyut analizi ve benzerlik |
- |
5 |
- |
Temel denklemler |
- |
6 |
- |
Viskoz olmayan ve sıkıştırılamaz akışın temelleri |
- |
7 |
- |
Dönümsüz akışlar için yönetici denklemler |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Potansiyel akışlar: üniform, kaynak, dublet ve girdap akışları |
- |
10 |
- |
Kutta-Joukowski teoremi |
- |
11 |
- |
Kanat profilleri üzerinde sıkıştırılamaz akış |
- |
12 |
- |
Kutta koşulu |
- |
13 |
- |
İnce profil teorisi |
- |
14 |
- |
Sonlu kanat üzerinde sıkıştırılamaz akış |
- |
15 |
- |
Üç boyutlu sıkıştırılamaz akış |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
J. Anderson, Fundamentals of Aerodynamics, 7th Edition, McGraw-Hill. 2023. |
A. M. Kuethe and C.-Y. Chow, Foundations of Aerodynamics, McGraw-Hill. 1998. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
10 |
2 |
20 |
Ödev |
2 |
10 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
TOPLAM |
60 |
0 |
131 |
|
Genel Toplam |
131 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|