Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIL315 | BİLİŞİM ETİĞİ VE HUKUKU | 5 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞENOL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bilişim ve teknoloji alanında özellikle son yıllarda yaşanan gelişmeler insanlığa oldukça önemli olanaklar sunmakla beraber, aynı zamanda suçlular içinde yeni bir ortam meydana getirmiştir. Siber uzay, siber ortam/alan gibi çeşitli tabirlerin kullanıldığı bu alanda suçlular çok kolay ve çoğunlukla ücretsiz olarak engin suç kaynaklarına ulaşabilmektedir. Bu nedenle suçlular fiziksel ortamdan siber ortama hızla geçiş yapmaktadır. Bu geçişin önemli etkenleri arasında da yeni suç ortamına ilişkin hukuku tanımlamaların oluşturulmasında yaşanan gecikme, cezai yaptırımların nispeten az olması, suçlunun tespitinin zorluğu gibi etkenler yer almaktadır. Bu doğrultuda bu dersle öğrencilerin bilişim alanında işlenen suçlar hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bilişim suçlarına giriş, Bilişim sistemine girme ve orada kalma, Bilişim sistemini engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme, Banka ve kredi kartlarının kötüye kullanılması, İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, Bilgisayarlarda, bilgisayar programlarında ve kütüklerinde arama, kopyalama ve el koyma, Bilgi Güvenliği Alanında Bilirkişilik, 5561 sayılı Kanun ve Internet erişim engellemeleri, Eletronik Ticaret Hukuku,Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK), Internet servis sağlayıcılarının sorumluluğu, Veri kavramı ve kişisel verilerin korunması, Bilişim hukukunun mukayeseli incelenmesi, Avrupa Siber Suç Sözleşmesi ve Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi, Adli bilişimin temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli bilişim araçları, Trafik analizi; Örnek Olayların İncelenmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bilgisayar mühendisliği ve yazılım alanında gerekli bilgilere sahip olur. |
Bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. |
Bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir |
Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. |
Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. |
Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. |
Disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. |
Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. |
Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. |
Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. |
Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Hukuku ve Bilişim Suçları Giriş (Temel Kavramlar, Tanımlar) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
2 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Suçları ve Örnek Vakalar | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
3 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Türkiye’de ve Dünyada Karşılaşılan Bilişim Suçları ve Türleri | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
4 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Sistemine Girme | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
5 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Sistemini Engelleme, Bozma, Verileri Yok Etme veya Değiştirme | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
6 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Banka ve Kredi Kartlarının Kötüye Kullanılması; İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
7 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilgisayarlarda, Bilgisayar Programlarında ve Kütüklerinde Arama, Kopyalama ve El Koyma | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Avrupa Siber Suçlar Sözleşmesi, Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi ve Uluslararası Mevzuat | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
10 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | 5561 Sayılı Kanun ve Internet Erişim Engellemeleri, Internet Servis Sağlayıcılarının Sorumluluğu | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
11 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Kişisel Verileri Koruma Kanunu (Veri Kavramı ve Kişisel Verilerin Korunması) | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
12 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Elektronik Ticaret | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
13 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Adli Bilişimin Temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli Bilişim Araçları | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
14 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilişim Suçlarına Müdahale ve Olay Yeri İncelemesi Bilirkişilik Mevzuatı B | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
15 | Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi | Bilirkişi Raporu Hazırlanması Örnek Olayların İncelenmesi | 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Adalı, E. (2017). Bilişim Etiği ve Hukuku. İTÜ Ulusal Yazılım Sertifikasyon Merkezi Yayını, İstanbul. |
Çakır, H. ve Kılıç M. S. (2014). Güncel Tehdit: Siber Suçlar. Seçkin Yayınları, Ankara. |
Goodman, M. (2016). Geleceğin Suçları, Dijital Dünyanın Karanlık Yüzü. Timaş Yayınları, İstanbul. |
Ketizmen, M. (2008). Türk Ceza Hukukunda Bilişim Suçları. Adalet Yayınevi, Ankara. |
Değirmenci, O. (2014). Ceza Muhakemesinde Sayısal (Dijital) Delil. Seçkin Yayıncılık, Ankara. |
Dülger, M.V. (2019). Kişisel Verilerin Korunması Hukuku. Hukuk Akademisi Yayınları, Ankara. |
Dülger, M.V. (2018). Bilişim Suçları ve İnternet Hukuku. Seçkin Yayıncılık, Ankara. |
Dülger, M.V. (2018). Bilişim, Kişisel Verilerin Korunması ve İnternet Bilişim Mevzuatı. Seçkin Yayıncılık, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
|
5 | |||||
2 |
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
5 | |||||
2 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
4 | |||||
3 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
5 | |||||
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
TOPLAM | 24 | 0 | 57 |
Genel Toplam | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |