Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIL325 | SİBER GÜVENLİK YASA VE POLİTİKALARI | 5 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere, bilgi ve iletişim teknolojileri ve sistemlerinin gelişmesine paralel olarak, siber ortamda bilgiye ve bilişim sistemlerine yönelik her geçen gün artan tehlikelere ve tehditlere karşı siber güvenlikle ilgili terimleri ve temel kavramları öğretmek, siber güvenliğin önemine, siber ortamda kişisel, kurumsal ve ulusal boyutta yaşanan ve karşılaşılabilecek tehlikelere ve olaylara karşı yurttan ve dünyadan da örnekler vererek dikkatlerini çekmek, alınması gereken önlemler, konuyla ilgili stratejiler, yasalar ve politikalar konusunda bilgilenmelerini sağlayarak farkındalıklarını artırmak ve bakış açılarını geliştirmektir. |
İçerik: | Siber Güvenliğin Önemi, Siber Güvenlik ve Savunmadan Siber Savaşa Terimler, Kavramlar ve Yaklaşımlar, Siber Tehditler ve Saldırılar, Saldırıların Tespiti ve Önlenmesi, Dünyada ve Türkiye'de Yaşanan Önemli Siber Güvenlik Olayları ve Saldırıları, Uluslararası Siber Güvenlik Yaklaşımları, Stratejileri / Politikaları ve Yasaları, Ulusal Siber Güvenlik Stratejileri / Politikaları ve Yasaları, Ulusal Siber Güvenlik Yapılanması ve Siber Olaylara Müdahale Çalışmaları, Siber Suçlarla Mücadele ve Saldırılara Karşı Koyma Yasaları, Siber Savaş Hukuku ve Tartışmalı Yasal Konular, Uluslararası ve Ulusal Siber Güvenlik Standartları, Kurumsal Siber Güvenlik Stratejileri ve Politikaları Hazırlanması ve Uygulanması, Ulusal Siber Güvenlik Stratejileri ve Politikaları Hazırlanması ve Uygulanması, Siber Güvenlik Denetim Stratejileri, Planlanması ve Uygulanması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Siber güvenliğin önemini anlayarak konuyla ilgili terim ve kavramları öğrenir ve bakış açısı gelişir. |
Siber olayların ve saldırıların tespiti, önlenmesi, ulusal siber güvenlik yapılanması ve siber olaylara müdahale çalışmaları konularında farkındalığı artar ve fikir yürüterek doğru kararlar verebilir. |
Siber güvenlik risk değerlendirmesi yapma ve kriz yönetimi konularında çözümler üretebilir. |
Siber savaş hukuku, siber suçlara ve saldırılara karşı koyma yasaları, sorumluluk ve zorunluluklar konusunda bilgi kazanır. |
Ulusal ve uluslararası siber güvenlik standartlarının uygulanmasını ve değerlendirilmesini öğrenir. |
Kurumsal siber güvenlik politikaları tasarlayabilir, ulusal siber güvenlik strateji ve politikaları ile siber güvenlik denetim stratejileri, planlanması ve uygulanması konularında bilgi sahibi olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Okuma ve araştırma | Dersin Kapsamı, Siber Güvenliğin Önemi, Terimler ve Temel Kavramlar | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
2 | Okuma ve araştırma | Siber Güvenlik ve Savunmadan Siber Savaşa Terimler, Kavramlar ve Yaklaşımlar | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
3 | Okuma ve araştırma | Siber Tehditler ve Saldırılar, Saldırıların Tespiti ve Önlenmesi | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
4 | Okuma ve araştırma | Dünyada ve Türkiye'de Yaşanan Önemli Siber Güvenlik Olayları ve Saldırıları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
5 | Okuma ve araştırma | Uluslararası Siber Güvenlik Yaklaşımları, Stratejileri / Politikaları ve Yasaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
6 | Okuma ve araştırma | Ulusal Siber Güvenlik Stratejileri / Politikaları ve Yasaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
7 | Okuma ve araştırma | Ulusal Siber Güvenlik Yapılanması ve Siber Olaylara Müdahale Çalışmaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma ve araştırma | Bilişim Hukuku, Siber Suçlarla Mücadele ve Saldırılara Karşı Koyma Yasaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
10 | Okuma ve araştırma | Siber Savaş Hukuku ve Tartışmalı Yasal Konular | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
11 | Okuma ve araştırma | Uluslararası ve Ulusal Siber Güvenlik Standartları (ISO 2700, COBIT, ITIL, CB Bilgi ve İletişim Güvenliği Rehberi) | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
12 | Okuma ve araştırma | Kurumsal Siber Güvenlik Stratejileri ve Politikaları Hazırlanması ve Uygulanması | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
13 | Okuma ve araştırma | Ulusal Siber Güvenlik Stratejileri ve Politikaları Hazırlanması ve Uygulanması | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
14 | Okuma ve araştırma | Siber Güvenlik Denetim Stratejileri, Planlanması ve Uygulanması | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
15 | Okuma ve araştırma | Genel Tekrar ve Değerlendirme | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Adalı, E. (2016). Bilgisayar ve Bilgi Güvenliği ve Yönetimi. İTÜ Ulusal Yazılım Sertifikasyon Merkezi Yayını, İstanbul. |
Sağıroğlu, Ş. ve Alkan, M. (2018). Siber Güvenlik ve Savunma - Farkındalık ve Caydırıcılık. Grafiker Yayınları, Ankara. |
Çiftçi, H. (2013). Her Yönüyle Siber Savaş. TÜBİTAK Yayınları, Ankara. |
Özkaya, E. vd. (2019). Siber Güvenlik - Saldırı ve Savunma Stratejileri. Buzdağı Yayınları. Ankara. |
Singer, P.W. ve Friedman, A. (2015). Siber Güvenlik ve Savaş. (Çev.:A. Atav), Buzdağı |
Clarke, R.A. ve Knake, R.K. (2010). Siber Savaş. (Çev.: M. Erduran). İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
Kramer, F.D. vd. (2011). Cyberpower and National Security. NDU Press, Washington, ABD. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
|
1 | |||||
2 |
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
1 | |||||
2 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
1 | |||||
3 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
4 | |||||
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 26 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
TOPLAM | 38 | 0 | 158 |
Genel Toplam | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |