Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIL446 | ADLİ BİLİŞİM TEMELLERİ | 5 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA ŞENOL |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere, bilgi ve iletişim teknolojileri ve sistemlerinin gelişmesine paralel olarak, siber ortamda bilgiye ve bilişim sistemlerine yönelik her geçe güvenlikle ilgili terimleri ve temel kavramları öğretmek, siber güvenliğin önemine, siber ortamda kişisel, kurumsal ve ulusal boyutta yaşanan ve karşılaşılabilecek t örnekler vererek dikkatlerini çekmek, alınması gereken önlemler, konuyla ilgili stratejiler, yasalar ve politikalar konusunda bilgilenmelerini |
İçerik: | Adli Bilişimin Önemi, Adli Bilişim Terim ve Kavramları, Bilişim Suçları ve Mücadele Yasaları, Adli Bilişim Hukuku Esasları, Prensip ve Yöntemleri, Adli Bilişim Olay Müdahale Süreçleri ve Yönetimi, Uluslararası Adli Bilişim Çalışmaları, Türkiye Adli Bilişim Çalışmaları, ISO 27037 Standardı, Yazılım ve Donanımların Adli Amaçla İncelenmesi, Delillerin Toplanması, Değerlendirilmesi ve Tanımlanması, Adli Bilişim Teknolojileri, Donanım ve Yazılımlar, Adli Bilişim Örnek Olay / Vaka Analizi, Adli Bilişim Raporu Hazırlanması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Adli bilişimin önemini anlayarak konuyla ilgili terim ve kavramları öğrenir ve bakış açısı gelişir. |
Bilişim suçları ve mücadele yasaları ile adli bilişim hukuku esas ve prensiplerini öğrenerek farkındalığı artar ve fikir yürüterek doğru kararlar verebilir. |
Adli Bilişim Olay Müdahale Süreçleri ve Yönetimini, Adli Bilişim Standartlarını uygulayarak çözümler üretebilir. |
Bilişim ortamı, yazılım ve donanımların adli amaçlarla incelenmesi, delillerin toplanması ve değerlendirmesini öğrenir. |
Adli bilişim teknolojileri, yazılım ve donanımları konusunda bilgilenir. |
Adli Bilişim Olayı / Vaka Analizi yapma ve Adli Bilişim Raporu hazırlama konularında bilgi sahibi olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Okuma ve Araştırma. | Dersin Kapsamı, Önemi ve Adli Bilişime Giriş | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
2 | Okuma ve Araştırma. | Bilişim Hukuku, Adli Bilişim Terim ve Kavramları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
3 | Okuma ve Araştırma. | Bilişim Suçları ve Mücadele Yasaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
4 | Okuma ve Araştırma. | Adli Bilişim Hukuku Esasları, Prensip ve Yöntemleri | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
5 | Okuma ve Araştırma. | Adli Bilişim Olay Müdahale Süreçleri ve Yönetimi | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
6 | Okuma ve Araştırma. | Uluslararası Hukuk ve Çalışmalara Adli Bilişim Açısından Genel Bakış | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
7 | Okuma ve Araştırma. | TC Yasaları ve Türk Hukukuna Adli Bilişim Açısından Genel Bakış | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma ve Araştırma. | TS EN ISO/IEC 27037 - Sayısal Kanıtların Toplanması ve Korunması Kılavuzu | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
10 | Okuma ve Araştırma. | Yazılım ve Donanımların Adli Amaçlarla İncelenmesi | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
11 | Okuma ve Araştırma. | Delillerin Toplanması, Değerlendirilmesi ve Tanımlanması | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
12 | Okuma ve Araştırma. | Adli Bilişim Teknolojileri, Donanım ve Yazılımları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
13 | Okuma ve Araştırma. | Adli Bilişim Örnek Olay / Vaka Analizi | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
14 | Okuma ve Araştırma. | Adli Bilişim Raporu Hazırlanması | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
15 | Okuma ve Araştırma. | Genel Tekrar ve Değerlendirme | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
. Adalı, E. (2017). Bilişim Etiği ve Hukuku. İTÜ Ulusal Yazılım Sertifikasyon Merkezi Yayını, İstanbul. |
Henkoğlu, H. (2014). Adli Bilişim: Dijital Delillerin Elde Edilmesi ve Analizi. Pusula Yayıncılık, İstanbul. |
Arıcı, H. Y. (2018). Adli Bilişim, Kavramlar - Bilgiler - Uygulama. Seçkin Yayınları, Ankara. |
Goodman, M. (2016). Geleceğin Suçları, Dijital Dünyanın Karanlık Yüzü. Timaş Yayınları, İstanbul. |
Nelson B., vd. (2015). Guide to Computer Forensics and Investigations. 5th Edition. Cengage Learning. Cengage Learning, ABD. |
Sammons, J. (2015). The Basics of Digital Forensics: The Primer for Getting Started in Digital Forensics. 1st Edition, Syngress, ABD. |
TS EN ISO/IEC 27037 (2012). Sayısal Kanıtların Toplanması ve Korunması Kılavuzu. Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Optik(Test) Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
Kısa Sınav | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 4 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
|
1 | |||||
2 |
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
1 | |||||
2 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
1 | |||||
3 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
4 | |||||
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 26 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 6 | 12 |
TOPLAM | 38 | 0 | 158 |
Genel Toplam | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |