Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BIL416 |
MOBİL VE KABLOSUZ AĞLAR |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ABDULSAMET HAŞILOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
• Kablosuz İletişim ve Mobil Ağların temel ve ileri ilkeleri hakkında bir anlayış
geliştirmek.
• Ünite, fiziksel iletişim, bağlantı ve ağ katmanlarındaki kablosuz iletişim ve mobil ağ
sorunlarını ele alır. Kablosuz kanalları mevcut azaltma teknikleri ile açıklanacaktır.
• Kablosuz iletişimin yayın niteliğine vurgu yaparak çok kullanıcılı iletişim sistemleri
de incelenecektir.
• Mobil ağ modellemesi, tasarımı ve optimizasyonu, mevcut ve gelecekteki mobil ağ standartlarının yanı sıra ele alınacaktır. |
İçerik: |
Kablosuz ve mobil ağlara giriş ve ağ mimarileri, Hücresel ağlar. Mobilite ve elden
çıkarma yönetimi, Merkezi kablosuz LANlar ve Mobil IP, Mobil taşıma protokolleri,
Geçici kablosuz ağlar, Sensör ağları, Uydu ağları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Bilgi ve anlayış
• Fiziksel, link ve ağ katmanındaki kablosuz iletişim sistemleri hakkında temel ve ileri
teoriler bilgisi.
• Kablosuz iletişim sorunları ve azaltma teknikleri bilgisi.
• Mobil ağları anlama, modelleme ve tasarlama becerisi.
• Mevcut mobil ağları ve gelecekteki sistem standartlarını anlayın.
2. Entelektüel beceriler
• Kablosuz iletişimde matematiksel modeli anlama ve uygulama becerisi.
• Mevcut standartların ardındaki mantığı anlama becerisi.
3. Pratik yetenekler
• Kablosuz iletişim alıcı-verici algoritması tasarımı
• Mobil sistem tasarım metodolojisi
• Kablosuz iletişim için bağlantı seviyesi simülasyonu.
4. Aktarılabilir beceriler ve kişisel özellikler
• Karmaşık mühendislik sistemlerinin genel görünümünü göz önünde bulundurabilme
• Pratik problemleri ele alma konusunda mühendislik ve AR-GE çalışmalarının takdir
edilmesi |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Kablosuz iletişim ve bilgisayar arka planı |
- |
2 |
- |
Iletim temelleri |
- |
3 |
- |
İletişim ağları |
- |
4 |
- |
Protokoller ve TCP / IP, kablosuz iletişim teknolojisi |
- |
5 |
- |
Antenler ve yayılım |
- |
6 |
- |
Sinyal kodlama teknikleri |
- |
7 |
- |
Yayılmış spektrum, frekans atlamalı |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Kodlama ve hata kontrolü |
- |
10 |
- |
Kablosuz ağ |
- |
11 |
- |
Uydu iletişim |
- |
12 |
- |
Hücresel kablosuz ağlar |
- |
13 |
- |
Kablosuz sistemler ve kablosuz yerel döngüler |
- |
14 |
- |
Mobil IP ve kablosuz Erişim protokolü |
- |
15 |
- |
final öncesi tekrar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Wireless Communications & Networks, William Stallings, 2nd Edition,
Prentice Hall
Mobile Communications, Jochen Shiller, 2nd Edition, Addison and Wesley
Yardımcı Kaynaklar
Yi-Bing Lin, Imrich Chlamtac, "Wireless and Mobile Network
Architectures," John Wiley, 2001
T. S. Rappaport, 2nd Ed. Wireless Communications: Principles and
Practice, Prentice-Hall, 2004 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgisayar Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Bilgisayar Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri, olasılık ve istatistik gibi kendi dalıyla ilgili mühendislik konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında bir bilgisayar modeli tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Belirli bir kavramsal modeli bilgisayar ortamında modern yöntemlerle tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bilgisayar Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
50 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
40 |
40 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
19 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|