TR EN

SEZGİSEL YÖNTEMLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
END356 SEZGİSEL YÖNTEMLER 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere sezgisel yöntemlerin kullanım amacını, ne zaman kullanılması gerektiğini, sezgisel yöntemlerin birbirlerine ve matematiksel programlama gibi geleneksel yaklaşımlara olan üstünlüklerini anlatarak sezgisel yöntemlere ilişkin genel bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dal-sınır yöntemi, tamsayılı programlama, Lagrange rahatlatma yöntemi, Tavlama benzetimi, genetik algoritmalar, genetik programlama, TABU arama algoritması, sinir ağları, deluge algoritması, diğer sezgisel yöntemler.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yaygın olarak kullanılan çeşitli sezgisel metotlar hakkında temel bilgileri açıklar.
Yapay sinir ağları ve rastsal yöntemler gibi sezgisel yöntemleri uygular.
Yaygın sezgisel yöntemleri kullanarak analiz yapar.
Sezgisel yöntemleri kullanarak elde ettiği sonuçları yorumlar.
Sonuçları diğer doğrusal ve kesin çözüm teknikleriyle karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı kaynaklar Dal-sınır yöntemi: dallandırma, sınırlama, nod geliştirme Yüz yüze anlatım
2 Yazılı kaynaklar Baskınlık, sınır sağlamak için rahatlatma, tamsayılı programlama Yüz yüze anlatım
3 Yazılı kaynaklar Lagrange rahatlatma yöntemi Yüz yüze anlatım
4 Yazılı kaynaklar Lagrange rahatlatma yöntemi Yüz yüze anlatım
5 Yazılı kaynaklar Yerel araştırma: komşuluklar, yerel ve global en iyilik, yapıcı ve iyileştirici sezgisel teknikler Yüz yüze anlatım
6 Yazılı kaynaklar Benzetimli tavlama, genel yaklaşım, soğuma çizelgeleri ve değişimleri Yüz yüze anlatım
7 Yazılı kaynaklar Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama Yüz yüze anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı kaynaklar Genetik algoritmalar: popülasyonlar, üreme, çaprazlama Yüz yüze anlatım
10 Yazılı kaynaklar Mutasyon, dokular, rekabet ve genetik programlama Yüz yüze anlatım
11 Yazılı kaynaklar TABU araması: kısa süreli bellek, TABU durumu, hedefleme, kuvvetlendirme Yüz yüze anlatım
12 Yazılı kaynaklar Diğer yöntem ve teknikler: sinir ağları, rastsal yöntemler, melez yöntemler I Yüz yüze anlatım
13 Yazılı kaynaklar Diğer yöntem ve teknikler: sinir ağları, rastsal yöntemler, melez yöntemler II Yüz yüze anlatım
14 Yazılı kaynaklar Deluge algoritması Yüz yüze anlatım
15 Yazılı kaynaklar Proje Teslim ve Sunumu Öğrenci sunumları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

D. E. Goldberg, Genetic Algorithms in Search, Optimization and Machine Learning, Addison Wesley, 1989.
G. N. Vanderplaats, Numerical Optimization Techniques for Engineering Design, McGraw-Hill, New York, 1984.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde kullanılan biçimsel sistemleri ele alır ve değişik metotlarını tartışır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde proje sunumu için tasarımın doğru ifade edilmesini formüle eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat mühendisliğinde tasarım ve uygulama konularında gerekli araştırmaları yapabilme becerilerine sahiptir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliği disiplininde üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabilme ve bu konularda sorumluluk alır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliği mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri izler ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir birey olarak; Sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde yapı yönetiminin yetki ve sorumlulukları içinde yer alır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 5 15
Proje Hazırlama 4 5 20
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 5 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 156
Genel Toplam 156
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0