Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
IMP255 |
TEMEL STRÜKTÜR VE YAPI BİLGİSİ |
3 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. SELİN RÜYA ÇAKIR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. DUYGU ERSOY HOCAMOĞLU |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Yapıların taşıyıcı sistem ve mekansal kuruluşları hakkında bilgi vermek ve bu bilgilerin projelerde kullanılmasını sağlamaktır. |
İçerik: |
Yapı teknolojisi kavramları, yapı ve yapım sistemlerinin sunulması, kullanıcı -çevre- yapı sistemi etkileşimi ve bu bağlamda çevresel etmenler ve yapıdan beklenilen performans özelliklerinin analizi, yapı zemin ilişkisi, yapı alt sistemlerine giriş, yapıda taşıyıcı sistemler, sistem bileşenleri ve yapıları taşıyan strüktürel sistemler, yapı elamanları ve malzemeleri kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Yapının strüktürel sistemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Dersteki kazanımlarını tasarladıkları projelerde kullanabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Yapı ve konstrüksiyon bilgisi konu başlıklarının anlatımı |
- |
2 |
- |
Yapı teknolojilerine giriş |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
3 |
- |
Temeller (Yüzeysel Temeller) |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
4 |
- |
Temeller (Derin Temeller) |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
5 |
- |
Betonarme sistem elemanları (Kolonlar-Kirişler- Perdeler) |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
6 |
- |
Betonarme sistem elemanları (Döşemeler) |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
7 |
- |
Yapı, yapı teknolojileri, temeller ve betonarme sistem elemanlarının konu tekrarı |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Bina aksları ve kolon yerleşimi- çizim uygulaması |
Uygulama çalışması ve öğrenci sunumları |
10 |
- |
Teknik gezi |
- |
11 |
- |
Çatılar |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
12 |
- |
Merdivenler konu anlatımı |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
13 |
- |
Duvarlar konu anlatımı |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
14 |
- |
Duvarlar konu anlatımı |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
15 |
- |
Genel konu tekrarı |
Ders anlatımı ve öğrenci sunumları |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Özcan, Köksal, “YAPI”, Özel Basım, Ankara 1990, 267 sayfa. |
Ataman, G. (2007). Hımış Yapının Taşıyıcılık Açısından Karşılaştırmalı Olarak Değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Teknik Üniversitesi. |
Berkin, G., Mimarlıkta Malzeme ve Detay, Y.E.M., 2021 |
Kasım, Ç. (2012). Büyük Açıklıklı Yapılarda Çelik Taşıyıcılı Çatı Sistemleri Üzerine Bir İnceleme, Yüksek Lisans tezi. |
Sönmez, A., Özat, S., & Özbek Sönmez, E. İ., (2016). Kamusal Mekanlarda Asma Germe Membran Sistemlerin Kullanımı. Yapı , vol.11, no.420, 148-152. |
Sever, A., (2018), Betonarme Yapıların Genel Özellikleri Ve Tasarım İlkeleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The interior design department educates young and professional people with a 2-year academic education. Those who read a vocational school and later study at a college have excellent equipment. Those who have been educated for 2 years with practical courses that they have seen can become more dominant in technical field with more. From design to marketing, from quality control to production, every field has the opportunity to work. For 2 years, it provides to be a member equipped with technical drawing, basic art, computer design, project preparation, cutting and cutting. In recent years, with the support given to the production, interior design departments have begun to take first place. A wide variety of fields await you in specific departments of the industry. The important thing is that you will take 2 years to train yourself enough in academic education.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Those who want to be an interior design technician; Creative and aesthetic views, interested in fine arts, able to use eyes and hands in coordination, able to perceive colors and shapes in detail, have the ability to draw shapes, be innovative and critically open, able to take responsibility.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Interior design; Is an associate degree program established with the aim of educating people who can make technical drawings using art and technology to organize interior parts of buildings. Interior design technicians; Determine the changes that need to be done in the room, prepare the plans of the works to be done or interpret the prepared plans and apply them. In addition, electricity, water, etc., They also determine the hardware requirements. By choosing the type and amount of building materials suitable for the place, they make the account of the materials to be used. Interior design technicians draw technical drawings and make original interior designs.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The field of art and design is a product of history, culture, which is the foundation of social life. Interior design is also in this area. Today, people develop and use unique designs of their own culture and customs by combining the spaces they live with aesthetics, functionality and technology. Changing consumer needs and requirements; Is increasing the production of '' alternative art and design '' products in the production systems of companies that want to take place in the sector operating in the fields of interior design.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The students have the opportunity to have a successful career in the sector by educating themselves as good designers, they have the opportunity to continue their academic careers and continuing undergraduate education in interior architecture.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To be able to develop the technical knowledge, imagination and creativity of those who will contribute to the sector who can receive interior architecture education in the future in the field of decoration.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The aim of this program is; To meet the designer workforce needs in businesses and offices. The lack of designers in our country has left many sectors face to face with the problem of branding. The designer problem is a common problem in many sectors and there is a great shortage of technical personnel. Therefore, students who will graduate will not have employment problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
To train students at the level of associate degree equipped with the appropriate professional knowledge and to carry out the researches made by the academic staff of the department and nationwide, it is aimed to educate the designers in the businesses which are lacking in qualifications. Looking at the examples in the world, Interior Design is regarded as an ideal program for students with career plans in the 21st Century.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
6 |
6 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
8 |
8 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
1 |
3 |
3 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
123 |
|
Genel Toplam |
123 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|