Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ELP110 | SAYISAL ELEKTRONİK | 2 | 3 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MUHAMMET CİHAT MUMCU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SADDAM HEYDAROV |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sayısal Elektronik dersinin amacı öğrencilerin; sayı sistemleri ve kodlarını tanımasını, mantık devrelerinin çalışmasını anlamasını, birleşimsel mantık devre elemanlarını kullanarak dijital devreler tasarlayabilme yeteneğini kazanabilmesini sağlamaktır. |
İçerik: | Mantık devrelerinde kullanılan sayı sistemleri ve kodları. Sayı tabanları arasındaki dönüşümler. Mantık devrelerinin çalışması. Boolean ifadeleri ile mantık devrelerinin ilişkisi ve Karnaugh haritaları kullanılarak ifadeleri basite indirgeme. Mantık devrelerinde kullanılan devre elemanlarının elektriksel özellikleri. Toplayıcı, karşılaştırıcı, kod çözücü, kodlayıcı, veri seçici ve çoklayıcılar olmak üzere birleşimsel devre elemanlarını kullanarak dijital devrelerin tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sayısal elektronikle ilgili temel kavramları tanımlar. |
Sayısal mantık devreleri ile ilgili sayı sistemlerini ve kodları çözer. |
Mantık kapılarını ve işleyişini yorumlar. |
Boolean matematiğini ve karnough diyagramlarını kavrayabilme ve dijital mantık devrelerinin sadeleştirilmesini düzenler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Sayısal kavramlar ve sayı sistemleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kaynaklar, Deney Föyü | Sayı sistemleri ve mantık devreleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
3 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Mantık ifadelerinin sadeleştirilmesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Mantık devrelerinin sadeleştirilmesinde karno diyagramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Mantık devrelerinin sadeleştirilmesinde karno diyagramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Boolean cebri ve sadeleştirme kuralları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaynaklar, Deney Föyü | Dijital lojik kapılar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklar, Deney Föyü | Lojik devre tasarımı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Lojik entegreler ve parametreleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması. | Karno diyagramları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kaynaklar, Deney Föyü | Karno diyagramları ile devre uygulamaları | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
13 | Kaynaklar, Deney Föyü | Kod çözücüler ve kodlayıcılar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
14 | Kaynaklar, Deney Föyü | Toplayıcılar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | Kaynaklar, Deney Föyü | Veri seçici ve veri dağıtıcılar | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Hüseyin, D. (2015). Sayısal Elektronik. Ankara: Birsen Yayınları |
Morris, M. M. (1997). Sayısal Tasarım. M.E.B. Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili temel kavramlara hakim olma ve kullanabilme
|
2 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili problemleri anlama ve yorumlayabilme
|
2 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili problemlere çözüm üretme ve uygulamasını gerçekleştirme
|
2 | |||||
4 |
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilişim teknolojilerine hakim olma ve etkin kullanabilme becerisi
|
0 | |||||
2 |
Bireysel ve/veya takım çalışmalarına yatkın olma becerisi
|
0 | |||||
3 |
Bilgiyi uygulamaya geçirme yeteneği
|
0 | |||||
4 |
Sahip olduğu bilgi birikimini toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde kullanabilme yeteneği
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alçak gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olmak
|
0 | |||||
2 |
Analog ve Dijital Elektrik ölçü aletlerinin yapısı ve çalışma prensibi hakkında bilgi sahibi olup, kullanabilmek.
|
4 | |||||
3 |
Atatürk ilke ve inkılâplarını bilen, özümsemiş ve hayatında kullanan birey olmak.
|
0 | |||||
4 |
Çizim ve simülasyon programları ile elektrik ve elektronik devreleri tasarlamak
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Doğru ve alternatif akımda kullanılan devre elemanlarını tanımak ve devre çözümlerini yapabilmek.
|
0 | |||||
2 |
Elektrik Enerjisi üretimi hakkında bilgi sahibi olup, iletim ve dağıtım şebekelerinde kullanılan elemanlarını tanımak.
|
0 | |||||
3 |
Elektrikli cihaz ve sistemlerin bakım onarım ve montajını yapabilmek.
|
0 | |||||
4 |
Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanmak
|
0 | |||||
2 |
İşletim sistemi, temel ofis yazılımları ve bilgisayar genel donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
|
0 | |||||
3 |
Mesleki alanda çözümlemeleri yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olmak
|
1 | |||||
4 |
Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilmek. PLC sistemleri programlayabilmek
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel elektronik elemanlarının yapısını ve çalışmasını bilmek. Güç elektroniği elemanlarını ve kullanım özelliklerini bilmek. Mantık devre temellerini bilmek ve sayısal devre tasarımı yapabilmek.
|
2 | |||||
2 |
Temel fizik kavramları ve temel elektrik devre çözümleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
0 | |||||
3 |
Zayıf akım, kuvvetli akım, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak, elektrik tesisat planlarını çizebilmek, elektrik tesisatının taahhüt ve keşif işlerini kavrayıp yapabilmek.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme
|
0 | |||||
2 |
Küresel ve toplumsal çerçevede özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerinin göz önünde tutularak mühendislik çözümlerinin yapılması becerisi
|
0 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilme
|
0 | |||||
4 |
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, alanı ile ilgili konularda bilgilendirmek, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme
|
0 | |||||
5 |
Bağımsız davranma, insiyatif kullanma, yaratıcılık becerisi ve yaşam boyu öğrenme davranışını kazanma
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal kalkınmaya katkı yapacak bilim ve teknolojileri üretebilen
|
0 | |||||
2 |
Bilimsel düşünceye ve teknolojik gelişmelere katkıda bulunabilen
|
0 | |||||
3 |
Analitik düşünme yeteneğine sahip
|
1 | |||||
4 |
Problem tanımlama ve çözüm bulma yeteneği kazanmış
|
0 | |||||
5 |
Ülkenin ihtiyaçlarına uygun Ar-Ge projeleri geliştirebilen
|
0 | |||||
6 |
Mesleki etik değerlere sahip
|
0 | |||||
7 |
Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilen çok yönlü ve kültürlü
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 8 | 2 | 16 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 8 | 1 | 8 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 8 | 2 | 16 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 70 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |