Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ELP155 | DOĞRU AKIM DEVRELERİ | 1 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FUNDA ATEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ÇAĞRI FAYDACI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste elektrik akımının esaslarının uygulanması ve tüm doğru akım elektrik devrelerinin çözümlerini yaparak yeterliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Temel kavramlar, elektrik enerjisi, iş ve güç kavramları, Kirşof yasaları, devre analiz yöntemleri (kol akımları, süper pozisyon, thevenin ve norton teoremleri), birinci dereceden devre çözümlerini içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Elektrik devrelerinin temel yasalarını tanımlar. (1)-Bilgi |
Devre çözüm yöntemlerini yorumlar. (2)-Kavrama |
Doğru akım devrelerinin çözümlerini yapar.(3)-Uygulama |
Devre çözümlerini bilgisayar programları yardımıyla hesaplar.(3)-Uygulama |
Devrelerin çözüm yollarını analiz eder.(4)-Analiz etme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Direnç, ohm kanunu, iş, güç, ve verim. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
2 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Kirşof kanunları. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
3 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Elektrik kaynakları. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
4 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Doğru akım devre çözümleri. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
5 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Çevre akımları yöntemi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
6 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Düğüm gerilimi yöntemi. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
7 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Kaynak dönüşümü yöntemi | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Süper Pozisyon Teoremi. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
10 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Thevenin Teoremi, Norton teorem | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
11 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Maksimum Güç Teoremi. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
12 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Doğru akım depolama elemanları, doğru akımda güç ve enerji. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
13 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Doğru akımda geçici olaylar. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
14 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Doğru akımda geçici olaylar. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
15 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Elektro magnetizma ve elektromanyetik indüksiyon. | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Selek.H.S,2016, Doğru Akın (DC) Devre Analizi, Seçkin Yayıncılık, , Ankara. |
Mottershead.A,1990, Introduction to Electricity and Electronics-Electron Flow version, Prentice Hall, . New Jersey |
Yağımlı.M, AKAR.F,2002, Alternatif Akım Devreleri & Problem Çözümleri, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., , İstanbul. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to recognize the basic functions of electronic circuit components and their behavior in the circuit.
|
5 | |||||
2 |
Recognizing the physical strength limits of electronic circuit components and determining operating conditions accordingly.
|
5 | |||||
3 |
Ability to make applications related to equations, inequalities and functions.
|
5 | |||||
4 |
Making basic circuit solutions.
|
5 | |||||
5 |
Calculating the effects of direct current on circuit elements.
|
5 | |||||
6 |
Calculating the effects of alternating current on circuit elements.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Having knowledge about operating systems and computer hardware.
|
4 | |||||
2 |
To recognize electrical-electronic measuring instruments, their working principles and to make measurements using these instruments.
|
3 | |||||
3 |
To have knowledge about electronic circuit elements, digital and analog systems and the operation of these systems.
|
4 | |||||
4 |
To have knowledge about oscillators and oscillator circuits.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to produce solutions by using the acquired theoretical and experimental knowledge in a cause and effect relationship to possible problems encountered.
|
4 | |||||
2 |
To be able to produce solutions using basic knowledge about the design and control of control-based functions in electronic circuits and systems.
|
5 | |||||
3 |
To be able to have sufficient knowledge of the English language to conduct research using keywords for electronic systems and components, and to be able to decide on material selection by understanding catalog data.
|
4 | |||||
4 |
Designing algorithms and flow diagrams.
|
5 | |||||
5 |
To detect and analyze an existing system, system component or process and, when necessary, to design basic devices to meet the desired needs.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to use selected computer-aided electronic design programs at a basic level for simulation and printed circuit creation.
|
1 | |||||
2 |
Identifying the necessary measuring devices and methods in electronic circuits and systems and using them to identify errors and malfunctions with the help of signal tracking and measurement techniques, and to be able to eliminate them when the necessary equipment is provided.
|
4 | |||||
3 |
To measure basic electrical quantities.
|
4 | |||||
4 |
To be able to use transistor as switching and amplifier element.
|
3 | |||||
5 |
Drawing and simulating computer-aided electrical and electronic circuit diagrams.
|
2 | |||||
6 |
Writing programs for microcontroller.
|
2 | |||||
7 |
Writing the program for programmable logic controllers.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have knowledge about occupational safety and its applications and to be able to implement them.
|
2 | |||||
2 |
To be able to make decisions in independent work, to take initiative and adapt in teamwork with people within and outside the profession.
|
3 | |||||
3 |
Demonstrate that you can learn independently and apply what you have learned in the field of electronic technology.
|
2 | |||||
4 |
To identify, define and solve problems related to unforeseen situations in studies related to the field of electronic technology and to select and apply simulation and modeling techniques along with appropriate practical methods.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to access information, research resources for this purpose and use various information sources.
|
2 | |||||
2 |
Knowing a foreign language at a level that allows you to communicate with colleagues and customers and being able to effectively follow the developments in your field
|
3 | |||||
3 |
To have the ability to measure, analyze, interpret experimental data and reach a valid scientific conclusion from the data.
|
2 | |||||
4 |
To demonstrate that one has gained the ability to identify problems related to unforeseen situations and seek solutions in studies related to the field of electronic technology.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To have knowledge and awareness of social responsibility, ethical values, social security rights, occupational health and safety on issues related to the field.
|
2 | |||||
2 |
To be able to use current computer requirements such as words, operations, spreadsheets, presentations, e-mail and internet browsing at a good level in the professional field.
|
1 | |||||
3 |
To be able to apply the basic knowledge acquired on employee rights, human rights, quality and professional ethics to working life.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To be able to write a technical report on the professional subject he/she is working on, to present the requested work based on a written explanation, and to conduct needs analysis.
|
1 | |||||
2 |
To have the awareness of observing social, scientific and moral values in matters related to the profession.
|
3 | |||||
3 |
To have knowledge and skills in a field built on the competencies gained in general or vocational education and to demonstrate understanding of the basic concepts in that field.
|
2 | |||||
4 |
To be able to produce services and products in electronics technician work areas, taking into account scientific values and professional ethics.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 8 | 3 | 24 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 6 | 3 | 18 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |