Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKT206 | MEKATRONİK SİSTEM TASARIMI | 4 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. İSMAİL HAKKI SERİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Mekatronik alanında öğrencilerin mekatronik sistemler tasarımınına ait temel hesapları yapabilecek, bu konuda karşılalaşabileceği problemeri çözebilecek temel bilgileri öğrencilere kazandırmayı amaçlamaktadır. |
İçerik: | Mekatronikte mühendislik tasarımları metotları, sistemlerin yapısı ve alt parçaları, Otomasyonun temel elemanları, kontrol üniteleri, algılayıcı ve aktuatörler, Temel mekanik elemanlar, sökülebilir ve sökülemeyen birleştirme elemanları, vidalı, pimli, perçinli birleştirmeler, Güç ve hareket aktarma elemanları, miller ve yataklar, kayış kasnak, dişli çarklar, sonsuz dişli ve karşılık dişlisi, zincir dişli, Güç aktarımı örnek uygulamaları-Shigley P913, Mekatronik sistemler için modelleme ve tasarım metodolojisi, ileri kontrol teknikleri, Hareketli sistemler, doğrusal hareketlendiriciler ve uygulama hesapları, Döner hareketlendiriciler ve uygulama hesapları, Motor hesapları uygulamaları, Örneklerle mekatronik tasarım uygulamaları: taşıt elektro-mekanik fren sistemi, 3-eksenli CNC tezgah motor mekanik hesapları , Step Motorla Tahrik Edilen Bilyeli Milin Ölçülendirilmesi, Konveyör, Step motor kullanımlı İndeks tabla hesabı uygulamaları, Mekatronik Tasarımda Ürün Yaşam Sürecini planlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Mekatronik tasarım felsefesini kavrar. |
Otomasyonun temel elemanları, kontrol üniteleri, algılayıcı ve aktuatörlerin yapısını ve alt parçalarını tanır. |
Mekatronikte mühendislik tasarımları metotlarını öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kitap | Mekatronik Sistem ve Örnekleri | Anlatım |
2 | Kitap | Mekatronik Sistemlerin Çalışma Prensipleri | Anlatım |
3 | Kitap | Mekatronik Sistemlerde Malzeme Bilgisi | Anlatım |
4 | Kitap | Mekatronik Sistemlerde Giriş-Çıkış Birimleri ve Örnekleri | Anlatım |
5 | Kitap | Mekatronik Sistemlerde Giriş-Çıkış Birimleri ve Örnekleri | Anlatım |
6 | Kitap | Mekatronik Sistem Dinamiği | Anlatım |
7 | Kitap | Oransal (P) Denetim Yöntemi | p)Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap | Oransal-İntegral (PI) Denetim Yöntemi | Anlatım |
10 | Kitap | Oransal-Türevsel (PD) Denetim Yöntemi | Anlatım |
11 | Kitap | Oransal-İntegral-Türevsel (PID) Denetim Yöntemi | Anlatım |
12 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Analizleri | Anlatım |
13 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Uygulamaları | Anlatım |
14 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Uygulamaları | Anlatım |
15 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Uygulamaları | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Çeşitli ders notları, Mekatronik Mühendisliğine Giriş, Papatya Yayınevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlere uyarlar.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir.
|
5 | |||||
2 |
Deney planlayıp düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Sistemleri'nin tasarımı ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya yatkındır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir.
|
5 | |||||
2 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı teknik problemlerin çözümüne küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir.
|
4 | |||||
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur.
|
5 | |||||
4 |
Mekatronik Programı ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır.
|
4 | |||||
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır.
|
4 | |||||
2 |
Mekatronik alanında sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır.
|
4 | |||||
3 |
Mesleki faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 7 | 21 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 3 | 7 | 21 |
TOPLAM | 26 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |