| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| MKT150 |
KONTROL KUMANDA SİSTEMLERİ VE UYGULAMALARI |
2 |
2 |
2 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Kumanda giriş, çıkış ve koruma elemanlarının çalışma presipleri, sembolleri, standartları, seçimi ve bu elemanların endüstriyel kontrol uygulamalarında kullanımının kavratılması |
| İçerik: |
Kumanda ve kontrol sistemlerinin amaç, hedef ve özellikleri, Kumanda sistemlerinin giriş ve çıkış elemanları, Semboller ve standartlar, Otomasyon elemanlarının seçimi, Koruma aygıtları, Endüstriyel uygulamalar |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Kumanda ve kontrol sistemlerinin ana prensiplerinin tanır. |
| Ulusal ve uluslararası sembol ve standartları ayırt eder ve uygular. |
| Kumanda giriş-çıkış elemanlarını kullanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Kontrol sistemlerinde temel kavramlar (kontrol kavramı, geribesleme vb ) |
Anlatım |
| 2 |
Kitap |
Kumanda devrelerine giriş, temel semboller, standartlar ve devre elemanları |
Anlatım |
| 3 |
Kitap |
Temel logic komutları, sayı sistemleri |
Anlatım |
| 4 |
Kitap |
Kontrol ve kumanda elamanları: Zaman röleleri; seviye, akış, sınır anahtarları vb |
Anlatım |
| 5 |
Kitap |
Endüstriyel proses kontrolünde kullanılan sensörler (sıcaklık, basınç vb) |
Anlatım |
| 6 |
Kitap |
Motorlar, türleri ve motor sürme teknikleri |
Anlatım |
| 7 |
Kitap |
Örnek problem çözümleri ve tasarımlar |
Anlatım |
| 8 |
Kitap |
PLC sistemleri ve kullanım alanları |
Anlatım |
| 9 |
Kitap |
Temel Ladder programlama tekniği |
Anlatım |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Kitap |
Endüstriyel haberleşme standartlarına giriş (4-20mA, RS485, RS232, CANBus, Modbus vb) |
Anlatım |
| 12 |
Kitap |
Temel kontrol uygulamaları (P, PD, PID vb) |
Anlatım |
| 13 |
Kitap |
Örnek problem çözümleri ve tasarımlar |
Anlatım |
| 14 |
Kitap |
Robotik Kontrol Sistemleri |
Anlatım |
| 15 |
Kitap |
SCADA Sistemleri |
Anlatım |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Ali Özdemir, Otomatik Kumanda Elektromekanik Kumanda Sistemleri, Birsen Yayınevi, Murat Ceylan, Elektromekanik Kumanda Sistemleri ve PLC, Seçkin Yayınevi, Salman Kurtulan, Endüstriyel Kumanda Sistemleri, Nobel Akademi, |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlere uyarlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Deney planlayıp düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Sistemleri'nin tasarımı ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya yatkındır.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı teknik problemlerin çözümüne küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 4 |
Mekatronik Programı ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Mekatronik alanında sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 3 |
Mesleki faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
4 |
56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
4 |
56 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
32 |
0 |
127 |
|
Genel Toplam |
127 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|